Multikulturellt iFokus

Multikulturellt

Etiketterintegrationimmigrationpolitik
Läst 791 ggr
Magi-cat
11

"Här känner jag mig trygg"

Orden kommer från Meto, tiggare och väldigt nöjd med bemötandet han fått i det lilla samhället. Ja, det finns bara gott att säga om de han träffar där han i ur och skur sitter utanför butiken med sin mugg.
Ibland får han passa folks hundar medan de är inne och handlar. En fördel för alla, alltså!

Meto och hans familj befinner sig här för att det är omöjligt att överleva hemma i Bulgarien.

http://corren.se/nyheter/kinda-atvidaberg/i-kisa-far-han-ofta-varma-handen-8385388.aspx

Så värmande och glädjande att läsa en så positiv artikel!

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Loris M
7

Känner igen mig i det de skriver att många nästan skapar en personlig relation till de här människorna. Jag bor i en mellanstor kommun och många av de som tigger har sina bestämda platser. Många av oss handlar på samma affärer och då är det svårare att bara gå förbi. Jag brukade aldrig ha några pengar i plånboken, handlar nästan allt på kort. Men har börjat för ett tag sedan att ta ut några hundra lappar varje månad och växla samt spara till just detta ändamål. Min man har några personer som han besöker regelbundet och köper det de behöver just i stunden. Det kan vara en kopp kaffe eller en smörgås eller lunch. Jag vet att vi inte hjälper dem i längden, men det betyder säkert mycket för de här människorna. 

Hittade en historia här om Armand som hittade och lämnade tillbaka Johns plånbok innehållande 800 kr. ☀️🙂

"As you start to walk on the way, the way appears" - Rumi

MelodyX
5

Ja här verkar de också ha sina bestämda platser. Har jag lösa pengar, vilket jag tyvärr sällan har, så brukar jag ge dem upp till en femma. Hejjar gör jag alltid, ser ingen anledning att vara otrevlig. Däremot har jag aldrig handlat åt dem, kanske borde bli bättre på det.

Tant Grön
6

Här har en tiggare fått en kvast och går runt och sopar och plockar skräp utanför den affären där hon sitter. Har väl aldrig varit så snyggt som nu. Antar att hon får lite betalt för detta. Hoppas fler affärer kan ta efter detta.