Ny sajt: FÖRSKOLAN
Om du arbetar i förskolan eller tycker om att diskutera pedagogiska frågor så finns det nu en sajt för dig.
Du kanske är förälder till ett barn i förskoleåldern, studerande på förskollärarprogrammet eller helt enkelt vill diskutera dina egna erfarenheter av förskolan. I vilket fall som helst så är du hjärtligt välkommen att titta in! http://forskolan.ifokus.se/discussions
Syftet med sajten är att skapa ett mötesrum där vi kan diskutera pedagogiska frågor och dilemman, ta del av och diskutera ny forskning inom pedagogik och specialpedagogik, dela med oss av våra goda idéer och tankar när det gäller ett verksamhetsperspektiv, diskutera litteratur och lärande inom områden som är relevanta för förskolan, som naturvetenskap, matematik, språk, lek, genus, dokumentation m.m.
Välkommen in! 
Obs. Det är okej att jag gör reklam - har haft kontakt med Vallhund.
"As you start to walk on the way, the way appears" - Rumi
Lycka till med sajten! Hoppas fler får upp ögonen på den, vi berörs ju alla av hur våra barn bemöts, bemöter varandra, utvecklas o fostras (hittar inget bättre ord). Förskolan är väl så viktig för de svåra frågorna om t ex immigration o integrering.
Har du sett den här tråden?
http://vetenskap.ifokus.se/discussions/55c361a18e0e743083000cdf-barn-som-inte-lyssnar-far-hogre-lon-som-vuxna
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.
#1 Tack! Håller med dig. Förskolan är viktig och allas angelägenhet. Det är här vi lägger grunden för barnens förmåga att sätta sig in i andras livssituationer och känna empati. det är här man utbildar och fostrar framtids medborgare.
Ja, integration är en ständig aktuell fråga på förskolan då många barn kommer dit kanske direkt efter att de kommit till Sverige. Det här är något som jag brinner lite extra för och att alla pedagoger ska kunna se dessa barns kompetens och förmågor och inte fastna vid att de inte kan svenska.Jag brukade säga till kollegor som beklagade sig över detta: "Barnet har redan är språk. Det är vi som inte kan hens språk". För att vända på tänket. Jag har skrivit en intressant artikel om flerspråkighet för de som är intresserade. Vad flerspråkighet är, vem som räknas som flerspråkig m.m.
Jag har sett tråden men inte hunnit läsa länken. Ska ta en titt på det. 👍
Jag skrev en C uppsats om det för många år sedan. Hypotesen var att vi ofta uttrycker olika delar av vår personlighet beroende på vilket språk vi för tillfället använder oss av.
#3 Intressant! Kom du fram till samma slutsats som hypotesen? Det sägs ju ofta att modersmålet är vårt känslospråk. Många menar att det är bara genom modersmålet som vi kan uttrycka våra innersta känslor. Vet inte riktigt vad jag tycker om det men vet att när jag är riktigt arg och kanske t.o.m. känner för att svära (händer faktiskt sällan 😊) så måste det vara på mitt modersmål. På svenska känns det ingenting. Oavsett vilket svärord på svenska det handlar om så känns som att det inte är tillräckligt för att uttrycka känslan. 🤦♂️😃
Jeps det gjorde jag, signifikansen var iofs inte slående. De som ingick i undersökningen var "äkta" flerspråkiga, dvs hade lärt sig två eller flera språk redan i samband med att de lärde sig prata,eller iaf före 7 årsåldern.
Liknande tankar finns ju att små barn får bättre språkutveckling om mamman respektive pappan, eller vad man nu har för familjekonstellaion, pratar sitt eget modersmål med barnen.
För barn till utlandsuppvuxna föräldrar som får bra hemspråksundervisning i sitt modersmål lär sig Svenska mycket bättre än de som inte får det. Dvs grunden för att lära sig ett nytt språk bra är att man behärskar sitt eget språk bra.