Busskort till asylsökare
Kalmar län testar nu att ge alla asylsökare ett busskort inom länet, vilket ger bättre möjlighet till integration och vilket kommer att göra så att migrationsverket slipper betala dyra taxiresor.
En väldigt bra idé tycker jag. 👍
http://www.svt.se/nyheter/regionalt/smaland/busskort-till-alla-asylsokande
l'm back
Låter bra! 👍
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen
Det tycker jag med!! 👍Och för klimatets och allas vår skull önskar jag att all kollektivtrafik blir gratis för alla. Många har räknat på saken, med olika parametrar (ni får googla själva om ni vill veta mer), och oftast visar det sig att det blir billigare för alla om det betalas via skatten. Allra speciellt om vi räknar med miljön!
Läste oxå det, bra initiativ, hoppas fler landsting tar efter.
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.
Denna tråden finns också på politik.ifokus där det diskuteras mer…:)
#4 Och? Vill du att vi går in där och trycker på Bra inlägg för att du skrivit att de flesta asylsökande inte borde ens vara här?
"As you start to walk on the way, the way appears" - Rumi
#5 Ni får gärna kommentera där eftersom tråden är mer aktiv :) Ni behöver inte hålla med finns massor med olika åsikter på det forumet!
#6…och här är vi för det mångkulturella samhället och verkar för en ökad förståelse för andra kulturer och för att minska främlingsfientligheten.
Nu återgår tråden till att handla om det utmärkta förslaget busskort till asylsökande!
#7 då förstår jag. Det är självklart lättare att diskutera något om alla har samma åsikter, då ska ni nog inte komma till politik.ifokus för där måste man argumentera för sin sak… Själv ville jag bara ha fler diskussioner för om man kan argumentera för sin sak är det mycket givande. Men självklart MÅSTE ni inte skriva i den tråden också det var bara ett vänligt förslag :)
#9 Varför inte diskutera här? När du ändå bemödat dig att titta in och uppmana oss att gå in på en annan sajt, hade du lika gärna kunnat skriva vad du tycker här. Olika åsikter är det väl ingen här som är rädd för. Säg vad du tycker här! Det är också bara ett vänligt förslag 😉
"As you start to walk on the way, the way appears" - Rumi
#9 Vad är det du förstår? Det låter bara insinuant det du skriver.
Diskussioner rörande ett visst ämne kan föras på flera sajter. Vanligen brukar ingen ha invändningar mot det.
Nästa inlägg som inte handlar om ämnet, se #0, tas bort.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
#13 Fast om du läser så ser du att det antagligen inte blir högre kostnader än nu.
l'm back
#16 Att du tycker att vi delar ut för mkt asyl är ju lite off topic i den här tråden man jag tänker då säga att jag inte håller med dig om detta.
Anledningen man ger länskort är antagligen för att det är billigare än tex "sex-kort" eller liknande kort generellt sätt. Det krävs inte så många resor för att länskort faktiskt ska vara billigare (antagligen därför som vi fick länskort då jag var student dvs inte kort som var kopplat mellan hem-skola).
Att asylsökare har möjlighet att röra sig i bygden ökar ju också integrationen vilket gör så att dom som får asyl snabbare kan tex börja jobba och betala skatt.
l'm back
Klassisk rasistretorik att ställa olika grupper mot varandra på det där sättet. Kan du inte diskutera själva ämnet (Busskort till asylsökare) på ett normalt sätt får du hålla dig på din vanliga sajt, Politik, i stället.
Tråden rensad från OT inlägg av sajtvärden.
.Victoria. erhåller en varning eftersom hen envisats med att posta OT inlägg i trådar trots upprepade tillsägelser från Medarbetare.
Det är möjligt att andra ifokussajter tillåter oförställd SD propaganda, här inne gör vi det inte.
Jag tycker det är jättekonstigt att det blivit så mycket prat om det här. I flera kommuner är det här verklighet sedan flera år tillbaka, whats the big differense liksom om det är länet eller kommunen som betalar? Där jag jobbar är det en självklarhet att utsatta människor får busskort, det gäller även svenskar som lever under normen. Socialen bekostar, vad jag vet, busskort till de som behöver det…
#20 Jag visste inte att detta gjordes i andra kommuner men då måste jag erkänna att jag inte ens vet hur dom gör i min kommun.
Jag kom på förresten att jag i ett år fick gratis busskort också (pga aktivitetsersättning) så det är inte bara asylsökande som får.
edit: så det var alltså FK som betalade mitt
l'm back
Jag kan tyvärr inte kommentera mer eftersom jag såg att mitt inlägg fattades. Väntar på att medis/sajtvärd lägger tillbaka det :)
#21 Både CSN -försäkringskassan - arbetsförmedlingen och socialen bekostar faktiskt busskort, om de anser att det finns behov för det såklart. Som sagt, ag ser egentligen inte den stora grejen med det här, det är knappast så att flyktingar tänker att "Wooohoooo, man får gratis busskort inom det länet man hamnar inom i Sverige, dit måste vi åka", det är liksom en piss i mississippi och människor är korkade om de tror att människor på flykt från krig och svält åker till Sverige för att de får gratis kollektivtrafik, men det finns tydligen sådana här har jag sett 😎
#23 Som sagt jag visste inte att andra kommuner gjorde det. Jag tycker själv det är bra eftersom att det hjälper ju integrationen och bara för att andra gjort samma sak så betyder ju inte det att idén är mindre bra 🙂
Jag har inte koll på vilka som ger (eller inte ger) vad när det gäller allt, men det tror jag inte nån annan gör heller. Det var iallafall en nyhet för mig 🙂
l'm back
#22 Självklart kan du kommentera andras inlägg/åsikter i tråden. De inlägg som jag som Sajtvärd tagit bort kommer inte att läggas tbx.
Xenofobi, rasism o röstfiske för SD är inte välkomna på sajten.
Ja, här har vi det gôrjobbigt med alla pensionärer som flyttar hit för att få åka gratis buss och spårvagn under lågtrafik. Det bara kryllar av dem! Och minst hälften av dem har säkert inte betalat en krona i skatt förrän de blev pensionärer… Där brorsan bor är det ännu värre för där får de åka gratis dygnet runt! 😭
😉