Multikulturellt iFokus

Multikulturellt

Etikettövrigt
Läst 1369 ggr
Maria
1

Språk

Är ni duktiga på språk?

Jag har gett upp när det gäller att lära mig.

Jag har läst franska och förstår en del men kan inte prata alls. Jag har läst ryska en kort period men allt är borta. Nygrekiska läste jag tre terminer men inte heller det har fastnat.

Det är viktigt att höra språket man lär sig tror jag antingen genom vänner eller radio TV. Man måste så att säga öva praktiskt.

Engelska klarar jag bra.  Har jobbat i en forskargrupp där det varit en hel del gästforskare från olika länder och då har vi pratat engelska med olika "dialekter"😃 Jag läser engelsk litteratur men har en utpräglad Göteborgsdialekt på mitt uttal.

/Maria

Cragan
1

kan bara 3 varav ett inte är talat språk (hemspråk är teckenspråk) men att jag inte lärt mig fler beror nog mest på totalt ointresse för språk under ungdomens glada dagar 🤪  skulle dock gärna lära mig mandarin och japanska men orkar inte med studiegrupper är ju massa människor där 🤫

Grace2009
1

Jättekass på språk, har inte alls en "språkhjärna". Har svenska som modersmål, men är uppvuxen med det tyska språket också så talat det sedan 3 års åldern ungefär. Kämpade för allt jag hade med engelska i skolan (otroligt att jag fick godkänt! 😮) men engelskan har blivit bättre med åren får jag erkänna, till tyskans lidande. Svenska och engelska är mina aktiva språk nu, tyskan används bara passivt (alltså jag pratar det kanske 3 gånger om året, men hör det dagligen).

Joyable123
1

Jag vill vara duktig på språk. Men är totalt kass. Trots att jag bott i arabiska länder och har en arabisk man, kan jag inte arabiska (vilket jag borde, har 30 poäng i arabiska utan att lärt mig mer än uppbyggnaden 😂, till och med mina barn som inte har min man som far har snappat upp en hel del). Franska har jag skolfranskan, men kan inte använda den, förstår nog mer än vad jag kan prata, men tappar oftast vissa ord och då missar man ju sammanhanget. Jag ska börja plugga spanska nu, kvällskurs för skojs skull och för att jag behöver det till kommande jobb, vi får se hur det går. Mannen är dock duktig på språk, han talar tyska, ryska, maltesiska, slovakiska, engelska, kurdiska, italienska och franska och gör sig utan problem förstådd på dessa, förutom arabiskan då. Svenska har han lärt sig hjälpligt men eftersom vi inte bott så länge i Sverige så har han en del kvar att lära där. Jag hade också velat ha språköra ;-)

Maria
1

#3 Skönt att höra att jag inte är ensam😉

/Maria

VildaVittra
0

Kan engelska som en infödd och svenska då givetvis. Sedan en del tyska även om jag är väldigt ringrostig på det språket, pratar det inte utan kan mest läsa. Polska kan jag ord, som exempelvis alla matvaror, men kan inte tala med än att säga "Hej då", "Kom till mig" osv. Som barn kunde jag japanska och spanska, men dom har jag glömt så när som på några fraser, båda språken lärde jag mig genom att titta på tv-program från de länderna.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Bunnybee
0

Ganska usel på språk, faktiskt. Svenska kan jag, likaså med engelska (talar inte perfekt men skriver ganska bra). Lite tyska också. Polska förstår jag relativt bra, men kan inte prata för nått i världen. Spanska började jag med i högstadiet men pga flytt utomlands blev det inget av det. #5 Försökte också lära mig japanska :). Började läsa manga och ville kunna läsa i det ursprungliga språket. Kommer inte ihåg någonting haha.