Multikulturellt iFokus

Multikulturellt

Etikett: övrigt
Läst 2549 ggr
tlover
9

Stoppa det organiserade tiggandet

Nu här i veckan så har det funnits massor av tiggare på våra gator som till och med knackar dörr för att tigga.

Det dom däremot inte visar är att många av dom har fina mobiler och plockas upp i fina bilar när dom är färdiga. 😃

http://nyheter24.se/debatt/794042-stoppa-det-organiserade-tiggeriet

l'm back

nickiee
6

håller med är så less på dom

ha en bra dag alla pysslare .
kika gärna in på  min hemsida  www.nogg.se/spiiidis1

VildaVittra
1

Det är verkligen fruktansvärt, SD-anhängare måste kollapsat av den stressen det innebar för dom att bli trakasserade i deras hem.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Magi-cat
1

Det är förmodligen organiserat.🤓

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Tjeja
0

Ska vi se på alla tiggare som barn eller vad vill han säga?

Medarbetare på Fågelmatning, Djurparker, Vilda djur och Politik i fokus.

Magi-cat
2

Såg en som gick raka vägen till godisdisken och handlade för pengarna de fått in! Det är ju inte nyttigt alls!

Katthemsmatten
4

Det här låter som en modern skröna tycker jag. Hur många har med egna ögon sett detta och inte bara hört av tredje part?

Medarbetare Hittekatter iFokus

[lottas-kaniner]
8

Jag är fruktansvärd trött på dem, men det är för att jag inte ser dem. Jag har ledkäpp, och jag blir alltid lika rädd, när jag stöter antingen till dem, eller slår ut deras pangamugg. Här där jag bor, sitter två kvinnor, och tigger, medans männen sitter i deras bil med barnen, eller går runt. 

Så jag vill verkligen att detta skall stoppas.

Angelfish
10

Att dom har mobiler (fina eller ej) eller blir upplockade i bilar (fina eller ej) bryr jag mig inte ett skvatt om. Har någon gett dom pengar så är dom pengarna deras och dom kan använda pengarna till vad dom vill.

Däremot vill jag inte bli störd när jag är hemma, och det gäller både såna som tigger pengar eller vill tala om Jesus eller sälja dammsugare eller vad det nu är. (Gäller också telefonförsäljare men det är utanför ämnet.)

[Sabina]
1

😃

tlover
5

#7 #8  Klickar man vidare i länken så ser man att det handlar om påskkärringar 😃

Själv bor jag för långt ut i obygden för att utsättas för dessa tiggerier

l'm back

tlover
3

#4 Jag gissar att han vill ha sagt att vi ska ta hand om dom svaga i samhället varesig dom är barn, fattiga eller nått annat.

l'm back

Surpan
6

Jag är så himla less på sånt här. Det förstör vår turism! Man MÅSTE faktiskt kunna handla sin påskmiddag utan att behöva höra "jag vill ha, ge mig, snälla, snälla, snälla" hela tiden. Suck. Och jag tror inte ens de använder sina pengar de får på ett bra sätt heller. De är antagligen sockerberoende hela bunten. Pundar bort pengarna.

/Surpan

Angelfish
4

#12 När dom väl fått pengar så är pengarna faktiskt deras och dom kan spendera dom hur dom vill.

Och vill dom spendera dom på att köpa godis så är det deras ensak.

Magi-cat
1

😉

Surpan
3

#13 Det kanske inte framgick tydligt nog men jag lekte vidare på satiren i artikeln 😉

/Surpan

Angelfish
3

#15 Ah, ok. My fault. 😞

Edit:

Nej, tyvärr framgick det inte eftersom det låg för nära sånt som folk verkligen säger och då har jag lite svårt att skilja på det. Sorry.

Surpan
2

#16 Jag vet, det var meningen att använda "deras" argument. Ingen fara, sånt här händer när det är text. Svårt att få fram allt. 🙂

/Surpan

Angelfish
1

#17 🙂

Vanja
7

Inte för att vara den som är den, men jag gillar faktiskt inte påskakärringar heller .  När jag var mindre och deltog i detta så kunde jag sitta i flera dagar innan och måla påskteckningar som man gav till de som gav mig godis i utbyte.
Detta år fick jag inte en enda teckning, inte ens EN. Och då var de massvis av påskakärringar och gubbar som knackade på hos mig. Och fy tusan vad söta de var!
Men jag fick inget i utbyte, vilket har gjort det till en ren och skär tiggerigrej. Inte något gulligt med fina teckningar på ägg och kycklingar.
Förra året var det inte fullt lika dåligt och inte året innan det heller, men det har blivit värre. Kanske har människor slutat köpa hem kritor och papper till barnen eftersom de har en Ipad de kan måla på?

Jag vet inte, hur som hade jag inte sett detta som något dåligt om de inte vore för att de fina teckningarna, som brukar pryda min kyl så här års, har upphört.

/ Vanja 
Sajtvärd på Politik I Fokus. 

Magi-cat
3

#19 Där ser man, dom borde läras på hemmaplan! Inga teckningar - inget godis! 😉

(Utan kneg - ingen deg)

Vanja
7

#20 Ja , jag tycker också det! Eller så får jag börja ge dem äpplen istället för godis. :D

/ Vanja 
Sajtvärd på Politik I Fokus. 

Wony
7

#21 Enligt "frukt är godis" så är det ju inte fel. 😉Vi fick i alla fall papperslappar i år med "Glad Påsk" i lite fin text och nåt litet motiv, och vi hade ändå inte så mycket godis hemma så de fick ju inte direkt sanslösa mängder. Fick välja någon chokladbit ur en skål bara. 

Apropå tiggare gav min sambo bort ett paket kyckling till en lokal sådan. Innan han gick in i butiken frågade han om hon ville ha något, istället för att bara ge henne pengar. "Chicken" fick han till svar och sagt och gjort, kyckling fick hon, ett helt paket. 🙂