Multikulturellt iFokus

Multikulturellt

Etiketter: integrationimmigrationpolitik
Läst 919 ggr
Hoseok
6

Praktik på flyktingförläggning

Idag var jag och hälsade på en flyktingförläggning som öppnades i Februari. Det är 113 som bor där, i ett gammalt sanatorium. Lokalerna var oväntat fräscha, maten vi fick smaka på var oväntat god och allt kändes jättebra. 

De som driver stället snackade om hur det finns så många fördomar om just flyktingar, och att de själva hörde/sa saker som "oj ska man kanske ta med sig pepparspray till jobbet då eller". Jag träffade flera av flyktingarna och de flesta tillhörde barnfamiljer och/eller var hur trevliga som helst. 

Tydligen så donerar lokalbefolkningen extremt mycket kläder och saker till förläggningen. En gång i veckan (Om jag förstod det rätt) så har de en liten second hand-butik där de som bor på förläggningen kan plocka tre saker gratis, sen kostar allt 1 krona styck. Pengarna går direkt tillbaka till dem i form utav aktiviteter osv.

Jag har aldrig tidigare besökt en flyktingförläggning, så jag blev extremt positivt överraskad av vad jag såg och bemöttes av.

Jag var där för att prata om en eventuell praktikplats. Får se hur det blir med det!

**Har ni jobbat på flyktingförläggning eller liknande? Kanske som volontär eller fast jobb. Vad har ni för upplevelser? 

Om inte, hade ni kunnat tänka er att göra saker för att hjälpa till? Isåfall, vad? **

[NeferNefer]
4

Jag har bara hälsat på flyktingförläggning. Bara positiva minnen därifrån av de boende 👍

jela96
4

Skulle väldigt gärna jobba inom flykting 'branchen' i framtiden. Antingen på migrationsverket eller på ett flyktingboende då jag tycker det är riktigt intressant och brinner för att hjälpa dom.

Har dock besökt flykting boenden (stort område med endast flyktingar + boende för minderåriga) Fått jätte bra inblick och hört många intressanta historier. 
Spenderat mycket tid på migrationsverket och pratat med gränspolisen (de som har hand om flyktingarna efter avslag) och måste säga att jag blir mörkrädd av alla fördomar! Finns ju självklart bra människor som jobbar med flyktingar men majoriteten av de jag mött har varit väldigt fördomsfulla.

Missa inte Månadens dvärgkanin  - Sajtvärdinna på dvärgkaniner
Bunnysta@instagram