Multikulturellt iFokus

Multikulturellt

Etiketterbarnskolverksamhet
Läst 1848 ggr
VildaVittra
1

Hemspråksundervisning

Hur ser du på den? Ska den bekostas av staten och vilka ska ha rätt till den i så fall? 

Vad är positivt och vad är negativt med att barnen lär sig flera språk parallellt?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

tlover
4

Jag tycker att det är självklart att man ska ha det i skolan (dvs bekostas av staten) att lära sig flera språk i ung ålder är ju bara bra och det är en rättighet att få lära sig sitt folks språk enligt mig.

l'm back

Cragan
1

vet inte hur lätt/svårt det är att få det nu men jag o 2 av 3 syrror fick kämpa hårt med att få hemspråksundervisning.

dock inte hört att folk med talat hemspråk haft lika mycket strul med att få lärare som kan språket iaf tror vi gick igenom 3-4st hemspråks lärare innan vi fick en som faktiskt kunde det (krävdes en döv gubbe som lärare för att få en teckenspråks lärare som inte körde tecken som stöd och försökte hävda att det var teckenspråk)

[NeferNefer]
3

Språk berikar! Ju fler språk vi talar desto bättre. Jag har själv gått på hemspråk och måste säga att jag tycker staten ska betala det, lika väl som att alla ungar ska lära sig engelska och ett till språk. Det betalar sig i längden! 👍Plus att hemspråkslärare får jobb.

[Sabina]
2

Som jag förstått det har barn som vuxit upp med flerspråkiga hem, även lättare att lära sig andra språk (än de som talas hemma). Man får språköra helt enkelt.
Jag ser det som självklart att barn ska har rätt till hemspråksundervisning och att det ska bekostas av staten.

Magi-cat
4

Det har ofta diskuterats huruvida det är bra att lära sig två språk som barn. Ibland har det sagts att  barnen blir halvspråkiga så de inte kan något av språken ordentligt, men studier visar att det är befrämjande för barns språkliga utveckling att behärska två språk!

Hjärnan utvecklas av att hålla isär språken och flerspråkiga barn har visat sig snabbare kunna utföra mentala uppgifter än andra.

Att kunna flera språk är inte bara berikande kulturellt och socialt, utan skärper också till hjärnan så att man man inte lika lätt eller lika tidigt drabbas av demenssjukdomar.

Flerspråkighet stärker hjärnans vita substans (=nervtrådarnas ledningsbanor som befordrar information från en plats till en annan) och hjärnbarken. (=grå substans där minne, språk, tänkande processas)

se mer här:

http://brainblogger.com/2013/03/29/bilingualism-may-be-neuroprotective/

Och så är det roligt att lära sig språk! Glad

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Maria
4

I den bästa av världar så är det ju väldigt bra och jag hoppas det utvecklas men  med tanke på sparbeting i skolorna så undrar jag om det kanske finns saker som i så fall kanske får prioriteras före hemspråksundervisning?  Att barn med särskilda behov får hjälp och stöd t.ex?

/Maria

älvornas dal
3

Det heter modersmål nu för tiden.  Alla barn som har ett annat annat modersmål än svenska har rätt till modersmålsundervisning. Kravet är att det aktuella språket pratas i hemmet och att det finns minst fem barn på skolan som pratar språket och vill delta i undervisningen.

Då har skolan skyldighet att anställa modersmålslärare. I annat fall kan barnet delta i undervisningen på en annan skola som har fler än fem barn. Sen är det också så att i praktiken går det inte alltid att genomföra om det är ett språk som inte talas av många och då kan det bli svårt att hitta lärare.

Ang. positivt/negativt…. enligt aktuell forskning så är det bara positivt och till barnens fördel att tala och lära sig sitt modersmål.

[sanna70]
2

Självklart ska dem få ha det i skolan om pengarna finns. Det är bedrövligt att höra läraren säga att det finns inte tillräckligt med pengar till att anställa extra lärare till barn med matte problem samtidigt som man ser flera anställda lärare som lär ut hemspråk.  I sådana läge måste man prioritera vilket är viktigast. Att öva på hemspråk eller att klara av matte (som är ett kärnämne) och krävs för gymnasiet behörighet.

älvornas dal
2

Det där stämmer väldigt dåligt med verkligheten och bygger på okunskap. Det handlar inte om att lärare måste och kan välja bort stöd för barn i behov av särskilt stöd till fördel av att några barn ska få undervisning i sitt modersmål. 

Att barn i behov av särskilt stöd inte alltid får det stöd de behöver beror på en massa olika faktorer som inte har ett dugg att göra med modersmålsundervisning.

[sanna70]
1

Tyvärr har jag inte spelat in samtalet. .  Jag frågade om extra hjälp då min lilla har svårt med matte och jag själv är inget vidare på det. Svaret blev, vi gör så gott vi kan under lektionen men det är många barn som behöver extra hjälp och vi har tyvärr inte resurser att anställa fler lärare till extra stöd. Jag vet att det finns anställda lärare för hemspråk på  Albanska bla på samma skola. Problemet är en konflikt mellan prioritering och diskriminering, i slutändan så är det bristen på pengar som har lett situationen dithän.

älvornas dal
8

#10 Fast jag kan inte se sambandet. Bara för att det finns modersmålslärare på albanska så betyder det inte att ditt barn inte fått stöd p.g.a. det. Modersmålslärarna tjänar inga stora pengar. De är oftast anställda i hela kommunen så det är flera skolor som de arbetar på. Oftast handlar det om en timme i veckan för alla barn med det aktuella språket i hela kommunen, så du förstår säkert att det inte handlar om några stora pengar och kostnader. 

Läraren resonerade säkert som så att de inte har råd att anställa så många lärare som det skulle behövas för att alla barn som "har svårt med matte" får extra stöd. I så fall skulle nästan varenda elev behöva extra stöd i ett eller annat. Idag är det tyvärr så att det nästan krävs en diagnos för att få ett extra stöd. Vilket i slutänden handlar om brist på resurser, ekonomiska och personella (som du också är inne på) och inte på att barn får undervisning i sitt modersmål.

[sanna70]
1

#11 Ja, dem är anställda av kommunen, precis som dem andra lärare på skolan. Det jag syftar på är att om man borde se till allas bästa. Om pengarna inte räcker till så vore det bättre att anställa tex matte lärare som kunde hjälpa barnen med detta svåra ämne så att dem klarar av att gå ur skolan med godkänt betyg. Det ligger i alla barns intresse för det har stor betydelse för deras framtida utbildning och senare arbete. Idag är det hårdare tider tyvärr och utan utbildning är det väldigt svårt att få ett arbete. Som jag sa innan så verkar pengarna spela stor roll och det optimala vore om skolorna kunde få pengar till både extra hjälp och hemspråk men tyvärr så är det besparingar även i skolan.

tarantass
5

#11: nästan krävs en diagnos för att få extra stöd? Diagnos räcker ofta inte.

Annars trist att se det vanliga nollsummeresonemanget antingen-åt-invandrarna-eller-åt-svenskarna. Ja, jag förstår att det ser ut så. Precis som på så många andra områden är det en förledande enkel uppställning. Nobels fredspris åt den som kan förklara hur det faktiskt ligger till på ett lika enkelt sätt. 

Här är det dels som älvornas dal säger; dels borde det vara väldigt samhällsnyttigt att se till att göra elever med utländskt ursprung, och som redan därför är utsatta, tvåspråkiga i stället för halvspråkiga. I synnerhet som deras färdigheter även i andra ämnen vinner på det och de därmed får bättre självförtroende och större chanser att komma in i samhället i stället för att hamna utanför och bli klagade på.

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.