Multikulturellt iFokus

Multikulturellt

Etikettövrigt
Läst 670 ggr
Maria
1

Istanbul

Jag ska på en kongress med jobbet till Istanbul nu i mars. Jag har aldrig varit där men sonen har varit där ett par gånger.

Vi har bokat en extradag så att vi kan göra lite på egen hand och jag skulle gärna vilja se Hagia Sofia och Blå moskén. Det ska även finns en känd kryddbasar.

Är det någon som varit där och kan rekommendera någon sevärdhet?

/Maria

Sindri
1

Kanske du skall fråga på Resorifokus istället? Jag vill gärna följa tråden för Istanbul står på min Att åka till-lista.

Maria
1

#1 Det har du rätt i.

/Maria

pyromanen
1

Har varit i Istanbul. Vad man ska göra på 'en dag beror naturligtvis på vad man intresserar sig för. Både Hagia sofia och blå mosken ör mäktiga byggnader. Ibland är det enorm kö för att komma in. I så fall skulle jag strunta i att gå in, tycker faktiskt de är häftigare utifrån. Sen gillar jag gamla murar och dom finns det gott om. En promenad några kvarter bort från "smeten" i gamla stan gjorde också intryck på mig. Färskpressad granatäpplejuice (om det är säsong). Om jag hade fler daga skulle jag åka till nån förort på utflykt.

Sindri
2

Jamen, i Haga Sofia kan man hitta runor som våra förfäder gästarbetarna har ristat in. SÅ häftigt. Det tänker i alla fall jag leta efter när jag kommer iväg till Istanbul.