Har rasismen ökat i Sverige?
Tycker du att rasismen ökat i Sverige?
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
Jag tycker det ser ut så men jag tror snarare att det är mer accepterat att vara öppen om sånt nuförtiden.
l'm back
Håller med #1, upplever att det är mer accepterat att vara det öppet - men om det ökat kan jag inte svara på. Men det tycker de åsikterna märks betydligt mer nu i samhället än för ex 10 år sedan…
Sajtvärd - Djurpyssel.Ifokus Medarb. - Vinthundar, Hundar, Stickning, Pälsvård, Nakendjur & Multikulturellt Ifokus
Kolla gärna in min hemsida HÄR!
I det stora hela tror jag inte att rasismen i samhället har ökat. Jag tror att det går i vågor, mycket beroende på andra faktorer såsom ökad lågkonjunktur och arbetslöshet som ger ökad främlingsfientlighet då människor (o)medvetet sparkar nedåt då detta är lättare.
Ser man dessutom på längre sikt , säg för 50 år sedan så tror jag snarare att toleransen ökat.
Sen ska man också vara medveten om att rasism och främlingsfientlighet finns i alla folkslag, inte "bara" bland svenskar/vita (eller vad man nu ska säga).
För att bli lite OT: I flera afrikanska och asiatiska länder ser man tex ner på det egna folket om de är mörkare än resten av befolkningen. Mellanöstern-folk ser ner på asiater och afrikaner osv.
Det är sådant som är både spännande och beklämmande på samma gång när man talar med folk från olika länder.Självklart är detta ju på individuell basis men det behöver jag ju egentligen inte nämna 
Jag känner ingen direkt ökning, däremot lyssnar jag lyhört på min omgivning och det jag hört mest är att svenskar blir mer avhållsamma när det gäller att konkret ta itu med växande problem.
Det är fantastiskt att Sverige är så öppenhjärtad, medmänsklig och önskar alla en likvärdig existens..men någonstans har det skapat problem de inte väntade på.
Politikernas siffror säger en sak, men vad vi vardagssvenskar i medelklassen känner och ser i vår omgivning är inte samma verklighet. Vi alla måste lyssnat till våra hjärtan och ta itu med några väldigt känsliga ämnen och problem för att föra fram Sverige till den framtid vi vill leva i.
Det är okunskap som föder missnöjet och beteende hos människor vi inte ser något gemensamt med, det skapar avstånd mellan människor och får oss att stänga in oss i oss själva. Det är inte att folk är blinda eller blunda för problemet..de står fastfrusna, oförmögna om att veta vad de ska och kan göra för att hjälpa samhället.
Jag tror heller inte att det har ökat men gruppen med rasistiska åsikter har helt andra forum numera att nå ut med sitt budskap.
Grupper eller enskilda som varit rasistiska i sin egen lilla kammare och helt plötsligt fått nya vägar att spy sin galla. Vägar där de dessutom kan vara anonyma och sprida sitt hat obehindrat.
Att vi nu dessutom har ett parti i Sverige med rasistisk agenda gör att jag är rädd att det kommer bli mer och mer accepterat och det tror jag vi alla andra måste ta tag i från början och inte när det fått fäste så att säga.
/Maria

Jag tror inte att rasism har ökat under den tid jag känner, men kanske den inte heller har minskat. När jag var ung, och fram till början av sextiotalet, var rasism mycket vanlig, och främst riktad mot judar. Jag har under min ungdom känt många nazister, och under Europas mörkaste tid var nazismen ganska stark här i Sverige. Mina morföräldrar var nazister, och jag hade en arbetsgivare som var nazist. Jag upplevde också att de här personerna missaktade andra främmande kulturer, och det spreds i viss mån till deras barn.
Jag såg det som att den ganska öppna rasism som fanns under femtiotalet minskade kraftigt under sextiotalet, till att under sjuttiotalet vara praktiskt taget obefintlig. Enstaka små celler av den fanns kvar, bland annat i politiska riktningar, kanske främst längst i söder, där vi också har sett att nya rasistiska rörelser har startat under åttio- och nittiotal.
Jag tror att motståndet mot rasism har vuxit sig betydligt starkare. Under femtiotalet var den socialt accepterad,, det är den inte nu.
Jag upplever att det har ökat, men samtidigt har även antirasismen ökat.
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund
Jag tycker inte att det har ökat, men att det som redan har funnit hela tiden har blivit mer högljutt. Det hörs och syns mycket mer ön vad det gjorde förr. Mycket kanske är tack vare internet och sociala medier.
Men ungefär som 7# skriver, antirasism är också högljudda på ett annat sätt.
Ligger mycket i bl.a. #6, tror jag. Men vad jag kan se håller rasismen tyvärr på att bli accepterad. Inte under det namnet eller med sin gamla biologiska ursäkt, så dum är man inte om man vill locka många. Både beteckningar och ursäkter har anpassats till tiden. Det är djupt oroväckande.
Jag ser tyvärr inte heller (#3) att hatet (eller den på enklaste sätt hanterade rädslan) har bara med konjunkturer och globaliseringsvilsenhet att göra. Det bottnar också i att finanssektorn har utvecklats till en parasit på resten av samhället, som den kommer att fortsätta dra resurser från tills något annat stoppar den – och detta andra kan mycket väl bli en katastrof – och i ökande klassklyftor till följd av (bland annat) det. Saker som är mycket svårare att rå på än konjunkturer.
Sedan finns det också progressiva krafter som blir mer hörbara. Men utgången är oviss. Och i själva polariseringen ligger också en fara, precis som med klassklyftorna. Man kan inte hålla ihop ett samhälle där folk lever i världar som nästan aldrig möts.
Så… tja, svårt att svara på trådstartfrågan. Men det polariseras (en sak som nätet också underlättar). Sådant som ofta sker inför strider.
Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.
Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.
Om man tänker att svenskarna är ett av världens minst rasistiska folk, åtminstone utåt sett så har den inte det. Dock så är många invandrargrupper mer öppet rasistiska så deras rasism syns mer i samhället. Förövrigt är rasism ett urvattnat begrepp idag som används så fort argumenten tar slut.
RASISM inte är att bara säga och visa något beteende utan tankar som flyger runt om en sorts människor som man tror är dem orsaken till något händelse och bemöta eller bedöma dem utan kunskap också.
Jag vet inte med hur många invandrare en Svenska pratar, jobbar, är granne, resonerar och mm men dem som skapar racistiska beteende och bemötande inte är här i iFokus.
Dem företagare som inte anställer invandrare som även har varit här 20 år eller längre och dem Svenska arbetsledare som väljer en Svenska med mindre kunnande mot en kunnig invandrare som inte har problem med Svenska heller.
Vi invandrare blir tvungen att starta vår eget eftersom som vi inte får rätt jobb så vi i alla fall 90% av oss tycker att : " det finns ett osynlig våg av rasism i samhälle som stoppar oss", stor del av ny kommande invandrare inte förstår detta.
En del av oss tycker att Svenska har rätt att vara rasist eftersom det är deras land och vi inte har något rätt därför efter några år svår arbetande flyttar vi från Sverige. Precis där man kommer att känna bra och betala bra med skatt kommer vi flytta till annan land och beskattar där som USA och då det är Sverige som tar emot nya invandrare och skatte betalarna står för nya kostnader jämt tyvärr.
Den osynliga vågen skapar stora problem för framtiden som inte syns då heller.
Invandrare inte har stor begäran i början men när dem skaffar utbildningar och erfarenhet då skapas problem. Ingen i en arbetsplats vill se en invandrare som är över en Svensk.
Det kan vara enstaka fall men allmänt får inte hända.
Jag själv har 5 fall sedan 1989 som kom till Sverige och inte fick det jag var berättiga för.
Vågen som är stort och skapar nästan all problem eftersom invandrare talar om och ger varning till nykomlinga också,
tycker jag.
Tack
Jag tror på många saker som inte syns. Ha öppen sinne.
Vi tror, ser,hör och mm, men vi förstår ej i vilken värld vi lever.

Det jag fått höra är att människors attityder inte förändrats avsevärt, men rasismen har blivit mer organiserad och synlig.
En relevant artikel:
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/ingen-okad-rasism-i-sverige_3662648.svd
Medarbetare på Skepticism, Vetenskap och Andlig Skepticism
Vad kostar det staten innan en svenskfödd person blir en lönsam skattebetalare?
Vad kostar det staten att det tar upp till sju år innan legitimerad vårdpersonal kan få ut svensk legitimation. Förmodligen är det lika illa ställt för andra yrkeskateoriger.
Vad kostar det staten att högutbildade invandrare flyttar vidare till Canada/UK/USA? Länder som även har en betydligt bättre löner än vi har här.
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.
#11 känner igen från invandrare i min bekantskapskrets det du beskriver, att många invandrare upplever en osynlig barriär att man som invandrare inte får ha högre status än svenskarna på samma arbetsplats. Hoppas denna dolda rasism minskar med tiden, upplever många ungdomar som mer öppna och positiva till människors olika bakgrund. *hoppfull*
Läste den här artikeln
http://www.varnamonyheter.se/artikel/125248/brev-om-tiggare-vacker-reaktioner
Rätt så få svenskar är rasister idag om man menar att man tror att folk kan delas in i raser och att vissa raser är sämre än andra av nån slags genetiska orsaker. De flesta är nog hyfsat på det klara med att vi människor har till 99,9% identiskt DNA . Det är dessutom så att alla gener som hittats hos icke-afrikaner har också hittats hos afrikaner. Källa: Useful Genetics, uni of British Columbia, dr Rosemary Redfield.
Men om man menar att man är rasist om man är motståndare till den nära nog urskillningslösa massinvandring till Sverige som sker nu, ja då är vi många rasister idag.
#16: nu finns det ju inte bara de två definitionerna. Den de flesta seriösa debattörer på icke-SD-sidan tillämpar torde vara mer lik den här:
http://www.dn.se/debatt/folj-fn-lag-mot-rasism-och-tvinga-sd-att-bekanna-farg/
--------
Mycket skulle vara lättare att diskutera om en del på SD-sidan respekterade det, och respekterade motsidans oro, istället för att genast tala om urvattning av begreppet.
Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.
Det är inte många som kallar sig rasister. Däremot tror jag tyvärr egoismen vuxigt och även benägenheten att leta syndabockar. De ekonomiska klyftorna i samhället har ökat kraftigt senaste 10 åren i Sverige. Altså de rika och medelinkomsttagarn har blivit rikare medans gruppen låginkomstare har blivit fattigare. Missnöjet kan riktas olika, aningen kan man rikta det mit politiker som är skyldiga till de ökade ekonomisk klyftor (alliansen) eller mot de rika som roffar åt sig (bli vänsterpolitisk) eller så kan man rikta sitt missnöje mot invandra, dvs andra svaga genom att peka ut en grupp människor som "problemen". Har man dålig självkänsla är man mer benägen att vara rädd för att ens "kultur" är hotat eller att främlingar är farliga och låg självkänsla gör en också mer benägen att ge sig på andra svaga istället för ta vända sitt missnöje mot makten (staten och kapitalet som sitter i samma båt). Om rasismen ökat var frågan . Ja tyvärr har den ökat.
Jag tror det handlar om att rasisterna är mer högljudda nu och mer aktiva på nätet, så det verkar som att de är så många fler än vad de egentligen är.
Pyro, man behöver inte ha väldigt låg självkänsla för att vara islamkritisk. Det är en ideologi som passar mycket illa i ett modernt västerländskt samhälle. Jag vill ha lika rättigheter för män och kvinnor, yttrandefrihet, ett sekulärt rättsväsende som omfattar alla i landet boende människor.
Det är dessutom fel att tro att muslimer skulle vara "svaga". Det finns 1,5 miljarder muslimer. Vi måste förhålla oss till islam. Det är inte att vara rasist. Det handlar om hur vi vill leva.
Muslimer är inte en heterogen grupp. Många muslimer är mer eller mindre sekulariserade, det stora flertalet är inte religiösa på ett sätt så det behöver krocka med vårt sätt att leva o tänka. De muslimer som är extremister och som är redo att dö är oftas månniskor som inte ser någon annan framtid, inte har mycket att förlora. Människor som inte har mycket att förlora är definitivt svaga. Islam är ingen ideologi. De flesta muslimer är inte islamister.
#20 De flesta länder med en befolkning som är övervägande muslimer tillämpar inte sharialagar, de är sekulariserade, missat det?
På vilket sätt anser du att "vi måste förhålla oss till islam"? Islamismen är inte en paramilitär makt som försöker överta vår planet genom utrotning o tvångskonvertering av alla som inte bekänner sig till den muslimska tron.
#20 Att stå upp för mänskliga rättigheter och friheter är självklart väldigt bra och det kan och ska vi ju göra - oavsett vilka religioner det finns i samhället.
Vad har det egentligen med "förhålla sig till islam att göra"? 🤔 Varför skriver du inte lika gärna "förhålla sig till kristendom" också? Och alla andra religioner som kan användas på olika sätt av maktutövare?
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen
Helt enkelt för att det är islam av alla religioner som idag har störst påverkan på vårt samhälle.
#24 Påverkan? Hur menar du då?
Islamism är precis vad du beskriver, Vallhund. Men jag gissar att du menade att skriva islam, inte islamism. Islamism är sånt som IS ägnar sig åt.
#24 nej jag tror du syftar på kristendomen
l'm back
#27 Just det, det var ju en kristen som i Jesus namn häromveckan försökte mörda Lars Vilks men istället tog livet av två andra människor i Köpenhamn.
Hur mycket resurser måste SÄPO och polisen lägga på att skydda vårt samhälle mot kristen fanatism? Hur mycket tid, kraft och resurser måste våra politiker ägna åt kristna aktivister?
Du vet precis vad jag menar, så jag borde inte svara dig.
#28 Och just det, det är kristna presidenter som i den kristna gudens namn alltid välsignat grupperna när de ska ut och återställa de godas sak på jorden. Och som bombar sig fram till makt och härlighet, amen.
Lite svårare att se än enskilda fanatiker, uppenbarligen. Men borde vara lika lätt att genomskåda.
Ja, vi i Sverige är mycket för att välsigna våra trupper när de ska ut och bomba.
Nu blir jag väldigt trött, så jag ska be att få återkomma senare.
#30 Här i Sverige är vi ju förstås mycket bättre. Toleranta och flexibla. Vidsynta och openminded. 😕
Här kan den som är intresserad läsa lite om islam som ideologi. Och det är inte från nån obskyr avpixlat-sida utan från den helt seriösa tidskriften Dagens samhälle:
http://www.dagenssamhalle.se/debatt/aer-bara-toppen-av-ett-isberg-13628
#31 ja, det är vi faktiskt, Magi-cat.
#28: Var det en muslim som kallblodigt mördade massor med folk i Oslo och på Utöya? Är det en muslim som talar om att skaffa en AK-4 och sprängbälte för att "skydda sig från svartingar"? Är det ett muslimskt parti som har gott om medlemmar med misshandelsdomar, sexbrott och ekonomiska brott i bagaget, men som ändå låter dessa medlemmar vara kvar i partiet trots tal om uteslutning och nolltolerans? Var det muslimer som löpte amok med järnrör och fula ord och filmade det hela?
SÄPO borde definitivt lägga betydligt mycket mer resurser på de livsfarliga högerextremistiska hatarna.
#32 ja, det är vi faktiskt, Magi-cat.
Det var väl det jag trodde din argumentation gick ut på också.
#28 Några få händelser av folk som missuppfattat islam har inte större påverkan på vårt samhälle än hundratals år av kristen historia hur du än försöker att vända och vrida på det.
Idioter finns i alla färger, former, nationaliteter och religioner. Skulle det finnas blå människor från Mars som tror att Olympos mons är gudar skulle det finnas idioter där också.
l'm back
Tänkvärt av Jan Guillou:
http://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/janguillou/article20356005.ab
#24. Det är definitivt inte så att islam är den av alla religioner som har störst påverkan på vårt svenska samhälle! Kristendomen genomsyrar samhället i en helt annan utsträckning även om kyrkan och staten skillde sig för npgra år sedan. Och inget konstigt med det, flertalet har ju varit kristna här för inte så länge sedan och under många hundra år. Vi ser bara inte allt kristat lika tydligt, för det är ju det som är "det vanliga" och det blir man lätt hemmablind för. Kristna värderingar lever i bästa välmående i de flesta av oss, och är för övrigt väldigt lika de grundläggande muslimska värderingar. (Man ska älska sin näste, inte ljuga, stjäla, slå ihjäl, o.s.v) likheterna är ofantligt mycket större än skillnaderna. De flesta imamer prediker fred. Hur skulle det vara negativt för mig om t.ex 10% av befolkningen går på fredagsbön eller klär sig anorlunda än jag? sålänge de annars följer landets lagar och regler? Förstår ärligt inte vad som skulle vara problemet!
Jesus sade åt folk att följa lagen och profeterna. Lagen och profeterna är Gamla testamentet. Där står mycket smaskigt om hur man ska behandla folk. Detta försökte vår överhet också följa bokstavligt så sent som på sexton- och sjuttonhundratalen. Precis som i de nutida islamistiska staterna fanns det dock också här de som ansåg sin heliga skrift för grym.
Detsamma gäller Muhammed i förhållande till de seder han såg omkring sig. Även han sade därför, precis som Jesus, saker som kan väljas ut från annat han sade och tas till intäkt för en mänskligare hållning än den de själva – både Jesus och Muhammed – intog. Tas till intäkt för att deras budskap, bokstavligt tagna, var tidsbundna och att det viktiga är den anda man kan se i deras strävan mot humanitet. Så tolkar Krysopras och andra Jesus, men inte Muhammed.
Ändå är även den muslimska världen full med strävanden i just precis den riktningen. Vill man tala om islam måste man läsa på litet om den muslimska världen. Att man inte kan göra det på Avpixlat är självklart, men man kan inte heller göra det i dagsnyheterna. De säger inte ett jota om den mångfald som är exakt lika självklar där som den vi redan vet är självklar i den kristna världen. Så här måste man anstränga sig. Särskilt om man inte kan läsa språk som arabiska, persiska, urdu, indonesiska.
Vill man nagla fast en religion vid dess heliga skrift och kalla humanitär islam annat än "islam", då ska man också kalla kristna med modern humanitär moral annat än "kristna" och vår "kristna värdegrund" annat än "kristen". Beträffande värdegrund förresten: den muslimska värdegrund muslimerna på Iberiska halvön under några århundraden regerade efter kan nog i vissa avseenden väl mäta sig med det bästa i den moderna svenska. I en del andra välden var den inte heller så pjåkig – ett par tre fyra århundraden efter Koranen. Mycket bättre än samtida kristna. Sådant där ändrar sig hela tiden.
På femtonhundratalet började den västerländska kolonialismen i stor skala. Den fortgår än idag, fast under mer raffinerade former än direkt politiskt välde. En grundläggande orientering i den historien är oundgänglig för att kunna bedöma förhållandet mellan det kristna västerlandet och den muslimska världen.
Till det fordras också distans till ens egen västerländskhet, så att man vågar se hur vi har hållit tillbaka dem i deras utveckling, och så att man kan psykologiskt förstå att visar man sig för någon annan från sin sämsta sida kan man inte vänta sig att den personen plötsligt ska få syn på ens bästa sida i stället för den sida man visar och jublande säga "ja, sådan vill jag också vara".
Ändå finns det gott om just sådana människor i den muslimska världen. Men de stämmer inte in i vår mediedramaturgi. Därför får de allra flesta av oss inget veta om dem, och därför får de i stort sett inget stöd ens av de progressiva bland oss.