Multikulturellt iFokus

Multikulturellt

Etikettkulinariskt
Läst 2505 ggr
VildaVittra
2

Modern svensk husmanskost?

I det svenska köket har traditionella rätter som dillkött och blodpalt allt mer förpassats ut i periferin då de fått ge vika för nya rätter importerade ifrån andra länder. Vilka rätter räknar du numera till svensk husmanskost som egentligen inte var det traditionellt? 

Jag räknar definitivt in rätter som spagetti bolognese, pasta carbonara, hamburgare, falafel, kebab och Sveriges förmodligen mest populära rätt pizza. 

Kan du se någon fara för svensk kultur i och med att traditionella rätter tagits bort ifrån menyn?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Magi-cat
2

Och tacos, alla barns nr 1 numera…

"Svensk kultur" har alltid importerat rätter och smaker, tack och lov. (Sagt av en som klart föredrar t.ex. finsk morotslåda före blodpalt.😃)

Det traditionella dillköttet försvinner nog inte, men kanske får en annan touch?

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2

Om korv-med-bröd ska anses tillhöra ursvensk mattradition, måste man se dumplings som ett framsteg…

http://www.dn.se/ekonomi/dumplings-utmanar-snabbmatskulturen/

Magi-cat
2

En betraktelse över den multikulturella pannkakstårtan: 🙂

http://kortomgott.taffel.se/2012/06/17/pannkakstartan-en-studie-i-multikultur/

[NeferNefer]
3

Mycket av det som ingår i den traditionella husmanskosten kommer ju från andra länder. Kåldolmar och köttbullar från Turkiet, potatis från Anderna, bara som ett par, tre exempel.

Vad gäller dagens husmanskost tycker jag att exemplen som ges i #0 är utmärkta. Jag vill tillägga sushi till listan.

pyromanen
6

Sen tycker jag det är intressant att fråga sig vad "traditionell husmanskost" betyder. Vilket årtal gäller? De som följd Historiaätarna på TV vet kanske vart jag vill komma… Kosten har alltid förändrats. Kanske menar vi farmors mat? Eller mat frpn 40-50 talet? Men den är ju inte särskild gammal..

[NeferNefer]
3

#5: Exakt, mycket bra påpekat. Kultur med alla sina olika yttringar förändras ständigt, och så ska det vara. En statisk kultur (oföränderlig) är en död kultur.

Ja, vad skulle vi kunna kalla traditionell husmanskost? Sånt som alltid dyker upp på julbord samt till påsk och midsommar? Eller sånt som vi inte äter längre?

Maria
5

#5 Historieätarna är ett utmärkt exempel på hur mat förändras över tid.

Jag föddes 62 och det mest exotiska jag minns från min barndom var spagetti med köttfärssås😃 vilket numera ändå måste ses som svensk husmanskost. Jag gissar att kommande generationer har en helt annan "lista"

/Maria

pyromanen
4

Några saker kan man räkna ut att man ätit i flera tusen år i Sverige. T.ex abborre, gädda, sill, viltkött, fågelägg, musslor, bär, målla mm sålänge vi var jägar-samlare och mjölkproduker, rovor, gröt och bröd efter vi började som bönder

Magi-cat
4

*fnissar lite*

"På midsommarafton äter man sill och potatis - helst färsk potatis. Många vuxna dricker brännvin, som är sprit. Efter maten äter man gärna jordgubbar."

Sedan kommer ett ännu mer exotiskt äkta svenskt matinslag:

(om kräftskiva) "Det är en fest, där man äter kräftor, dricker brännvin, tänder färgade lyktor och har små hattar på huvudet."

ur "Sverige - en pocketguide. Fakta, tips och råd till nya invånare."

tlover
5

#9 vad står det om surströmmingsfest då?

l'm back

VildaVittra
6

#10 Författaren överlevde nog inte till slutet av den. RIP🤢

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

pyromanen
2

#7 lyllos dig som fick spaghetti 😀 det ville min pappa inte äta, utan det var potatis som gällde. Nån sällan gång ris men då var han inte glad 😄. Minns flrsta gången jag smakade pommesfrites på en nöjespark. Tyckte inte det var gott. Matpajer introducerade jag till familien. Vart kommer din ifrån?

Maria
2

Vi kommer från Göteborg. Även mina föräldrar är uppväxta här. Det var mycket fisk hemma och givetvis potatis😉

Mamma kokade potatis till pappa när vi andra åt spagetti.

/Maria

tlover
3

#11 Surströmming är många gånger godare än kräftor så överlevde dom kräftskiva så borde författaren överlevt en surströmmingsfest.

Fast även jag måste erkänna att kräftor luktar bättre.

l'm back

Maria
0

#14 Luktar bättre?? Smaken då…🤢

/Maria

tlover
1

#15 som jag skrev i början av inlägget så smakar surströmming bättre.

Men då smakar ju alla skaldjur urk så det är ju inte så svårt iåförsig

l'm back

Magi-cat
2

Om surströmming står det att en del har lite svårt för lukten. 😂

tlover
1

#17 Det förstår jag 😃

l'm back

tarantass
3

Nåväl, om surströmming hade varit en fransk délicatesse kanske tonen hade varit mer dämpad ur veklingarnas gröna ansikten. I varje fall har inte jag hört så mycket ont om vissa ostar med motsvarande lukt.

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

Kryddis
2

Om man skall gå väldigt långt tillbaka (neolitisk) så stod deras Tore Wretman och grillade säl och sjöfågel. Till det lite rovor och korn. 🙂

VildaVittra
2

#20 Hur menar du? Sjöfågel och säl äts fortfarande, det vore ju dumt att låta kropparna förmultna efter skyddsjakten.

Kryddis
4

Skrev jag någonstans att det inte åts fortfarande? Räknas säl och sjöfågel till husmanskosten? Jag måste ha missat det i Wretmans kokböcker.
Det var bara en lite, men uppenbarligen misslyckad, skämtsam twist på det bl a #5 skrev. Jag lovar att försöka hålla mig tyst och undvika sådant i fortsättningen.

VildaVittra
1

#22 Förlåt att jag frågade vad du menade då jag faktiskt inte fattade.

Magi-cat
2

#19 Ingen ost dock i paritet med surströmmingens aroma! 😃

(Jag älskar surströmming.)

Surpan
2

Jag ser absolut inget hot mot Sveriges traditionella mat. Man äter ju det som är gott och jag ser ingen anledning till att fortsätta äta saker för att det är tradition. Många äldre rätter åts ju inte för att det var gott, utan för att det var billigt eller praktiskt. 

Men som morderna husmanskost så vill jag lägga till lasange. Det känns väldigt vardagsmat för mig. Jag vet inte om panerad fisk med remouladsås kan räknas in i den kategorin också. Och nymodigheten pulled pork börjar kännas väldigt självklart i köken nu för tiden.

/Surpan