Multikulturellt iFokus

Multikulturellt

Etiketterkulturreligiontraditioner
Läst 1540 ggr
tlover
6

Saker du tycker om med islam?

Ofta när man tar upp islam så kommer det bara upp negativa saker, påhittade som riktiga. Men islam är ju så mycket mer än det så jag tänkte att vi kan räkna upp saker man tycker om med islam här som motvikt.

Inget off topic tack

Saker jag tycker om med islam (av det jag vet)

Inga berusningsmedel, som dotter till en alkoholist är denna ganska självklar.

Halal slakt, tex att djuren slipper se sina döda artfränder är jag helt för (såklart syftar jag på svensk halalslakt eller annan halalslakt som bedövas först)..

Jihad som jag förstått det. Som jag förstått jihad så är det rätt och slätt att bekämpa ondska, tex fattigdom eller främlingsfientlighet. Att jihad skulle vara ett fysiskt krig mot "otrogna" är ett missförstånd vad jag förstått.

Synen på vetenskap, till skillnad från kristendomen så uppmuntras ju vetenskapsmän att forska vidare.

Vad tycker du om?

l'm back

Magi-cat
2

Det där om berusningsmedel är verkligen bra! 👍

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Michaela-N
3

Du gillar skäktning säger du? Då vet du inte vad det innebär. Halal-/kosherslakt är så fruktansvärt grymt att jag blir förbannad på både mänskligheten och den uppenbara okunskapen inte bara i ditt inlägg utan bland väldigt många. Halalslakt är så mycket mer än att en imam rabblar en visa och djuret vänds åt Mecka. 

Men för att bidra med något till tråden så tycker jag att många muslimer har en harmonisk värdegrund, mycket handlar om respekt och tillit gentemot andra människor vilket är beundransvärt.

tarantass
1

Där finns en tradition, mycket tydligare än i kristendomen, om att det bara är Gud som har rätt till sådant som att döma en människa eller ta ett liv. Tycker man att man ändå behöver det får man ha väldigt goda skäl, hoppas Gud godtar dem, och göra det i Guds namn, inte i sitt eget. (I delar av Spanien lär det till för litet sedan ha funnits en tradition att säga "vizmillay" när man skulle slakta ett djur. Folk hade glömt var den kom ifrån, men det är nästan ren arabiska  för "i Guds namn".)

Sedan kan det förstås missbrukas, men säg vad som inte kan det. Det finns också de som tar det på djupt allvar.

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

VildaVittra
2

#2 Om halal var så ofantligt grym, hur kommer det sig att den är tillåten i Sverige?http://multikulturellt.ifokus.se/articles/54dc8896ce12c437b7000cc8-halal-kosher-och-normal-slakt?articles-1

Och alla djur som slaktas avblodas på exakt samma sätt, det är så man får hjärtat att stanna, då hjärtfunktionen sitter i förlängda märgen och inte i hjärnan.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

tlover
3

#2 Hörredu, inget off topic sa jag

l'm back

Mysan59
1

Halalslakt får bara ske i Sverige om djuren bedövas först.

pyromanen
1

Jag gillar böneutropen och dess regelbundenhet genom århundraden. Har rest en del i muslimska länder och på något vis stannar man upp, lugnar sig, och blir påmind om den andliga dimensionen.

Michaela-N
2

#4 #6 Halalslakt i Sverige är väl OK eftersom precis som du säger, djuret bedövas innan. Men majoriteten av alla halalslaktade djur slaktas ju faktiskt inte i Sverige….

Jag länkar gärna till några videoklipp jag sett tidigare där man ser en ko som vänds upp och ner med hjälp av en sorts maskin, när ett snitt sedan läggs i halsen, man ser hur otroligt ont det gör på kon och den panikslagna blicken i ögonen, men den kan inte skrika eftersom luftstrupen är av. Det är ingen syn man kan se innan man går och lägger sig, säger jag bara.

VildaVittra
1

#8 Vi fortsätter diskussionen i tråden jag länkade till.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

tlover
1

som sagt inget off topic i denna tråd

l'm back