Stryp Rumäniens bidrag!
Rumänien får otroligt mycket pengar utav EU, till stora delar på grund av deras problem med romer. Det finns en utbredd rasism mot romer i Rumänien, ändå använder Rumänien väldigt lite av pengarna de får för att lösa problemet.
EU måste visa att man menar alvar, det är dags för Rumänien att göra någonting åt detta. Inga fler pengar till Rumänien om de inte visar på större förbättringar!
EU borde även dra in deras medlemskap om de inte visar på bättring.

Källa på det?
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
Men där står mer att de inte utnyttjar allt de kan… så då får de väl inte alla bidrag , men vet inte vad som händer med outnyttjade pengar..
Håller helt med dig! Men detta bidrag har fastnat pga av korruption och ingen politisk vilja att hjälpa varken romerna eller de andra fattiga.
Kanske har det hänt något sen Rumäniens utsände kom hit och pratade om saken, men tror knappast det.
http://www.dn.se/nyheter/varlden/har-fastnar-eus-miljarder-till-romerna/

Eh.. de står ju att de inte tar emot pengarna?
Och enligt artikeln handlar det om att det fattas pengar!
Så problemet är att få dem att ta emot mer.. inte mindre!
#6 Vet inte hur du läser, men det här läser jag:
I ett försök att få medlemsländerna att ta ansvar för sin romska befolkning lanserade EU 2011 en europeisk plan för att integrera Europas romer. Målet var att säkerställa romernas tillgång till utbildning, sjukvård, arbete och bostäder. För att nå dit skulle medlemsländerna använda medel från de gemensamma strukturfonderna – ett finansiellt instrument som används för att jämna ut sociala och ekonomiska skillnader inom unionen. Men det var lättare sagt än gjort i länder som Rumänien.
Under budgetperioden 2007 till 2013 avsatte EU 184 miljarder kronor till Rumäniens utveckling. 32 miljarder kronor av dem kunde användas för utbildning, sociala insatser och för att hjälpa landets fattiga – däribland romer.
Men när ett drygt år återstod av perioden visade det sig att Rumänien endast hade plockat ut 6 procent. Drygt 30 miljarder kronor, som kunde användas för landets fattiga, var orörda och riskerade att skickas tillbaka till EU:s centrala budget. När budgetperioden tog slut vid årsskiftet 2013/2014 hade Rumänien, efter påtryckningar, utnyttjat en större del: cirka 20 procent. Men landet var fortfarande sämst i EU på att använda stödet för landets utsatta.

Läser jag med.. de tar bara emot en bråkdel.
Såå åtgärden borde i så fall få dem att ta emot hela klabbet.. minst.
#7 Hur läser du själv? Texten återger ju exakt det han skrev.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
Problemet i stort är ju att få Rumänien att hjälpa sina romer med allt. Men de förnekar väl dem hellre, än att ge dem ett drägligt liv.

I artikel stod ett antal olika skäl, och det är väl dessa som borde angripas i första läget.
Dvs vi.. (EU) anslår miljarder för att göra situationen drägligare för utsatta grupper.. i det här fallet Romer i Rumänien.. om pengarna kom dem till del i form av skola, sjukvård, bostäder och arbete så slapp de att komma hit och tigga för sitt uppehälle.
#9 Nu frågade inte jag dig hur du läste
#11 Ja precis och de använder inte pengarna till det, och som jag skrev högre upp beror på flera saker bl.a en ovilja att hjälpa romerna.
De är ju ett EU-land som har skrivit under på att ta hänsyn till mänskliga rättigheter, vilket de alltså inte gör. Och om det fanns en politisk vilja här i Sverige och resten av EU tycker jag de ska utöva påtryckningar på Rumänien, annars åker de ut. Men att ge pengar till de som behöver och som de vägrar använda till, vad tycker ni själva om det?
Och det är väl därför många är sura här i Sverige att våra politiker visar en sådan flathet. Och tiden går och här sitter de och fryser i väntan på vad?
Jag tror inte rätt metod är att köra ut Rumänien ut ur EU, jag tror att det lilla Rumänien gör åt romerna i landet skulle bli obefintligt då.
Jag vet inte vad som skulle få de rumänska politikerna att lyssna och ta hand om sina egna medborgare, inte verkar det vara pengarna som är problemet i detta fall då den rumänska staten inte ens vill ta emot EU-pengarna för förbättringar till romerna.
Helt klart måste romerna i Rumänien få det bättre ställt på alla plan. Att lämna hem, familj och barn för att tigga på gatorna i tex Sverige säger en hel del om människorna desperation om ett bättre liv och mat för dagen. Något som Rumänska staten skulle kunna bistå med.

Grejen är väl att Rumänien är EUs fattigaste land och de har många, många, fler problem än romernas situation!
Och de är en minoritet, varför antagligen andra problem får högre prioritet?
Att sparka ut dem leder förmodligen bara till att de sjunker djupare ner i fattigdom?
Ja, visst är Rumänien ett av de fattigaste länderna i EU men de vill inte ens ta emot EU bidraget de får för att de ska "slippa" ge en del av det till romerna, som jag förstår det.
Korruption är hemskt och klart det måste finnas en politisk vilja i landet att hjälpa, annars kan inte mycket göras. Samtidigt kan vi i väst inte bara isolera Rumänien, Bulgarien och Slovakien men hur man ska få EU kommissionen att lyssna på experter och andra med insyn, ja det undrar jag…😕
#23: inte bara för att de är en minoritet utan också, och mer, för att antiziganismen är mycket stark i Rumänien, tyvärr. Men som både du och Sis13 (#21) säger, repressalier kan göra det ännu värre för romerna. Det är komplicerat vad man ska göra åt sådant här, och buffliga byråkratier som EU kanske inte heller är de bästa verktygen för sådant. Samtidigt som man måste arbeta med de verktyg som finns.
EDIT: såg att sis13 hade hunnit skriva något liknande.
Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.
Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.
Rumänien har varit tröga till att komma igång med de projekt som pengarna skulle användas för, och har därför använt en mycket liten del av de beviljade pengarna åren innan. 2014 har det dock ökat rätt mycket. De får inte ut några pengar utan redovisade projekt. Det är ganska rigorös kontroll och redovisningskrav till EU, även Sverige får bakläxa gång på gång från EU angående landsbygdsprogrampengar. Det handlar alltså inte om att Rumänien får pengar de använder till annat, de har fått färre pengar än de hade kunnat få däremot. Och det är ju tråkigt, för det finns stora uppgifter att lösa.