Flera kulturer
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Jag lägger detta i övrigt då jag inte riktigt vet vart det passar bäst. Men detta med flera kulturer som delar yta har jag verkligen fått uppleva sedan jag flyttade till Minnesota.
Minnesota har folk från hela världen här verkligen. Jag kan gå en dag på walmart och se somalier, muslimer, européer, amerikaner (såklart), afroamerikaner, mexikanare som talar spanska eller kanadensare som talar franska, asiater, och såklart amerkanskt urfolk ("indianer").
Jag tycker absolut att om man flyttar utomlands så respekterar man hur kulturen ser ut i det landet och anpassa sig, men på samma vis så vill man ju fortsätta vara den man är. Jag saknar midsommarfirande, luciafirande och andra traditioner. Om sverige hade det som sed att bära en hatt på midsommar så hade jag nog burit hatt på midsommar för det hade varit en del av mig själv och något man hyllar för sig själv - en del av ens ursprung och identitet på något vis.
Om vi vänder på det, om vi tvingar folk ur sina burkor - hur skulle vi känna oss om vi tvingades bära burka i skolan varenda en?
Ingen vill bli tvingad ur deras egna val. Speciellt inte kulturbundet. Jag har sett Amish people med häst och vagn och deras klädstil och tro även om det inte var på walmart.
Har USA verkligen bättre kulturell acceptans än Sverige? Jag vet inte.
Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning.
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur.
"Har USA verkligen bättre kulturell acceptans än Sverige? Jag vet inte."
Bra fråga. Några tankar från en som inte bor där:
Vad jag har förstått lever folk väldigt mycket bredvid varandra även där. Samtidigt som inflytandet från huvudströmmen, med engelska språket, konservativa moralbegrepp, skräpkultur och annat är starkt och svårt att värja sig mot på de flesta håll och det finns en tydlig hierarki mellan delkulturerna, med vita anglosaxiska protestanter överst och svarta och de olika "indianska" långt ner. Och vad ska man säga om deras ideologiska krav på "patriotism" och försvurenhet åt de mytologiserade Amerikanska Idealen, och hur hårt det kan styra mångas verklighetsuppfattning…
Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.
Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.
Ja hur hårt de vill hålla i sina vapen är ett utmärkt exempel. 😟
Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning.
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur.