Annons:
Etiketterspråksfi
Läst 327 ggr
Zepp
2020-07-16 20:25

Nu gå vi vidare!

Dvs vi går vidare, dvs det här landet vi är medborgare  i har skiftat gränser o det grövsta,, ett tag så var vi i princip helt mäktiga i Östersjön,, förutom Danmark!

Dvs vem är det att förespråka ändringar av gränser i dag!

Iallafall inte Danmark Norge eller Finnland, dvs vi är samma folk, med olika kungahus/olika gränser. Finnland är dock lite speciellt iomed att de är Ugrier.. men de var hur som helst en del av sverige innan vi förlorade de territorium till Ryssland.

Iallafall, den svenskaste kungaförkarlaringen fram till modern tid är Svears, Götars och Vendes Konung!

Dvs Vender var slaver som bodde i norra tyskland/balitikum. som vi någon gång

 behärskat!

Skit samma, för de är numera antingen balter eller Tyskar!

Tyskar består av både slavisk och germansk befokning, oavsett vad en viss Österikare fått för sig! Och den som nämner en viss  AH vid namn förlorar, dvs han sköt inte bara sig själv utan även sin sambo.. sug lite på det!

Såååå vi fick skåne, halland, blekinge, bohuslän, Jämtland och härjedalen samt Bornholm!

Bara Bornholm lyckades att slippa ut ur det svenska greppet!

Iallafall så har jag varit på Bornholm, giuiden erkände direkt att han är från Köpemenhavn, men bott på Bornolm i 20 år, varit guide i tio år!

De talar danska med svensk accent på Bornholm!!!?

Såå åk till Bornholm, fin ö mitt i Östersjön!

Inte nog med det.. hur länge måste jag påvisa hur olika grupper rört sig fram och tillbaka seden stenåldern,., iallafafall så förklarade guiden en hel del, dvs svenska stenhuggare flyttade till Bornholm, Norra Bornholm befolkades av svenskar!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Annons:
Zepp
2020-07-18 21:39
#1

Iallafall så fortsätter jag, den enda kritik jag fått är i en annan tråd.

Till den kritikerns försvar.. eller rättare mitt eget försvar så vill jag binda ihop allt med historien!

Dvs vi är Indoeorouper, dvs ättlingar till Yamnaya, som förgicks av Botai, vilka som föregick Botai vet man inte? Det enda man har lite  koll på är att bägge hade lärt sig att domesticera hästar!

Såå jag är inte bara intresserad av historia/folkvandingar/nya tekniska framsteg,/hipologi utan även hur det lett till blandningar av folkgrupper, hur de bildat nationer, med egna kungahus samt erkända gränser, så småningom till demokrati, det sista har ju varit en svajig väg hur som helst, sedan 1900-talets början och är väl nästan lika svajig i vissa utav våra östra EU-medlemmar?

Har dock ett visst hopp om våra östra grannländer, de har tidigare varit dominerade av Sovjetuninonen, det kan ta någon generation att bli av med det tänket?

Oså åter till sveriges historia och mina egna rötter.. dvs till Hansatiden!

"Under medeltiden hade städer som Kalmar, Söderköping, Visby och Stockholm ett betydande inslag av tyskar; en räkning av namn i bevarade dokument från 1350 och tidigare visar 40 procent tyska namn i Uppsala, på 1450-talet var en tredjedel av borgarna i Stockholm tyskar. I Magnus Erikssons stadslag från 1350-talet framgår att inte mer än hälften av stadens ämbeten får besättas av tyskar."

https://sv.wikipedia.org/wiki/Sveriges_invandring_och_utvandring

Då har jag inte nämnt Valloner som lärde oss Vallonsmide, de dominerade inte befolkningen men finns fortfarande kvar här som en första ingrediens  till vår järnhantering, de som blev kvar märker man på deras efternamn.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Valloner_i_Sverige

Så vad vill jag komma till.. egentligen, historiska folkvandringar är i historisk tid.. grejen är nog mer att vi dragit fördel av det iallafall i historisk tid, dvs det finns inget som säger att vi inte kan dra fördel av det i framtiden dvs nya influenser!

Eller så väljer vi att liera oss med Nordkorea!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[Henry Norrström]
2020-07-23 19:15
#2

Tror att du hänvisar till mig när det gäller kritik i en annan tråd. Hoppas att du använder dina kunskaper om Nordisk kultur till annat än skriva här. Du är kunnig i ditt. Men jag utgår ifrån att det är 2020 nu o tror ingen har den kunskap som du har, ibland blir den lite rasistisk som det var på den tiden. Men nu lever vi nu o den hör inte hemma nu. Historiskt vetande kan den vara intressant att veta hur allt blev som den blev.

Vilka är vi svenskar egentligen……kommer vi från södra Europa från början ?

Använd din kunskap, många vill nog lyssna på den.

LBB
2020-07-25 10:29
#3

Från tiden straxt före den sk vikingatiden fram till 1300 talet så var , i praktiken Nordsjö kusten och området kring södra Östersjön ett enda handelsområde.

Nationerna hade inte "satt" sig än utan handels konglomerat så som Hansan kontrollerade och dominerade handel o kultur. Med Plattyska kunde man kommunicera från södra Norges kust till långt in i nuvarande Ryssland.

Det resulterade i att bland annat stora delar av Stockholms förvaltning skedde på tyska och hanterades av tyskar ( så som Zepp beskriver)

Dessa förbindelser upprätthölls fram till andra världskriget. Då det engelska/amerikanska började ta över. Frankrike hade alltid varit den högsta elitens val…men det var ett val för dem som var ekonomiskt oberoende. Pengar tjänade man i och med Tyskland.

Och så är det väl än idag, vår viktigaste handelspartner är väl EU.

Inflödet av gener kom väl igång ordentligt iom vikingatiden då både slavar och familjer hämtades hem till Sverige. Sedan kom glasblåsare, smeder, och andra med tekniska och ekonomiska resurser.  Sverige var ju ett av Europas fattigaste länder under mitten av 1800talet Tack vare detta inflöde och de råvaror som fanns i landet omvandlades Sverige till den ledande industrination den är idag. Följden av det är, att den arbetskraft som vill ha ett drägligt liv när de kommer till Sverige måste ha en hög kompetens och den ska vara kompatibel med Sverige. Annars hamnar man i utanförskap. Därför, och det handlar inte om rasism, måste inflödet begränsas och kontrolleras.

Den enklaste metoden vore då att bara släppa in så många som det lämnar poolen av bidragsberoende per år.

Att om exempelvis 5000 lämnar beroende till egen bostad (självfinansierad) och arbete(ej subventionerat) så kan vi ta in 5000 det nästkommande året.

Asyl ska ju som bekant sökas i första EU land..så personer som kommer från Danmark, Tyskland ska inte kunna söka asyl.

Asylhanteringen bör ske under EU regi.

Zepp
2020-07-26 22:27
#4

#2

Japp det var dig jag tänkte på, i den andra tråden!

Iallafall så var det som så att jag blev lite förbannad, så skrev jag lite i affekt.. nu går vi vidare! 

"Vilka är vi svenskar egentligen……kommer vi från södra Europa från början ?"

Vi kommer med våra gener främst från den Pontiska stäppen, uppblandat med anatoliska jordbrukare samt ugriska jägare/samlare!

Dvs vi är en multikulturell befolkning, med inslag alla möjliga befolkningar, tex rätt så ursprungliga samer, finnar, tyskar, skottar, valloner(dvs fransktalande belgiare) , norrmän och danskar, balter, ryssar, judar, vandrare, romer.. iallafall, det har inom våra gränser sammansmält  inom våra erkända gränser från 1905 till vad vi numera kallar för en svensk befolkning!

Iallaafall så var det 1921 som vi fick något som vi kan likna vid en demokrati i det här landet,, dvs bara 119 år sedan!

Hur som helst, mina mor- och far-föräldar föddes när Sverige och Norge var samma land, när de blev vuxna fick de rösta.. dvs vi pratar om 3 generationer, det är nutid dvs max 120 år!

I övrigt så kan jag hänvisa till LBBs inlägg om övrig historia.. såvitt du inte vill ha mer?

Oså kommer vi då osökt in på nutid.. iallafall så är jag rätt övertygad om att Sveriges gränser från 1905 kommer att bevaras.. vi är värsta kompisar med  Norge Danmark, Finnland numera.

Iallafall så har vi numera fått hit en massa flyktingar från mellanöstern.. främst Syrien, de är främst muslimer, de har en liten annan kultur, med betoning på liten annan kultur, det där fixar vi hur lätt som helst, de är hur som helst Abbrahamitiska följeslagare!

Utan det jag tycker är väldans konstigt är alla dessa gatubarn från Marocco och Afghanistan.. hur kom de in, har vi någon gränskontroll värd namnet!

Nu orkar jag inte skriva mer.. men jag lovar att återkomma om jag tycker att det är mödan värt!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

LBB
2020-07-28 10:30
#5

#4 Vi var väl redan före 1920 ett av de mer demokratiska länderna i Europa. Medbestämmande kräver att stora delar av befolkningen delar på resurserna och Sverige har hela tiden varit ett av de länder i Europa med störst andel självägande bönder. Vi har haft störst andel läskunniga i befolkningen sedan början på 1800 talet.

Det har bidragit till att vi idag har det land vi har nu.

Att de frireligiösa rörelserna tillsammans med nykterhetsrörelsen och arbetarrörelsen skapade de medvetna folkgrupper som i sin tur blev basen för våra demokratiska partier och inte hänföll till revolutionära höger och vänster varianter..var ju tack vare läskunnigheten och en tradition av medbestämmande.

Zepp
2020-07-29 13:17
#6

#5

Du tangerar en viktig sak som skiljer sig från kontinenten.. dvs livegenskapen existerade i princip inte här utan bönderna hade sin egen representation i Ståndsriksdagen. Olika av våra kungar stödde sig emellanåt på stödet från bondeståndet/allmogen/fria bönder för att balansera adelns och prästerskapets vilja att flytta fram sina positioner.

Såå.. snabbt sammanfattat.. vår tradition har djupa rötter, baserat på fria självägande bönder, Martin Luther och Gustaf Wasa!

På den vägen har vi sedan vandrat.. även om det gått upp och ner hela tiden.

På den tid det begav sig så organiserades vårt gemensamma försvar av Ledungsplikten!

https://sv.wikipedia.org/wiki/Ledung

Efter det kom Alsnö stadga, där vissa rikare bönder som ställde upp sig själva som krigare till häst med full utrustning fick skattelättnader!

https://sv.wikipedia.org/wiki/Alsn%C3%B6_stadga

Som senare ersattes av indelningsverket, bönder som höll soldat, det var en form av skatt! Ett gemensamt åtagande av fria bönder.

Hur som helst.. allmogen skötte sig själva till stora delar, byarna styrdes av äldreförsamlingar, städerna hade egna borgmästare, det var ett delegerat styrelseskick.

Ur detta uppstod så småningom olika folkrörelser, vi var/är ett stort land med liten befolkning, folk fick styra sig själva, så länge man skötte sina åtaganden till Kungen/Staten och erlade tionde till kyrkan.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Annons:
LBB
2020-07-29 16:04
#7

#6  nja det var väl mer en form av beskattning, då gårdarna efter storlek tvingades hålla med knektar o ryttare. De minsta gårdarna delade ju på kostnaderna för en knekt. Lönen till officerarna utgjordes ofta av gårdar. Vilket begreppet säteri fortfarande visar. Så kunde ju Ryssland till stor del överta den forna, svenska armen i Finland, då de i Finland boende officerarna fick behålla sina gods o gårdar.

Men just de självägande bönderna var ryggraden i att vi var så demokratiska i förhållande till våra grannländer.

Zepp
2020-08-08 21:58
#8

Fore sure, vi har en annan historia än kontineten i övrigt!

"Men just de självägande bönderna var ryggraden i att vi var så demokratiska i förhållande till våra grannländer."

Anser jag oxå vara ryggraden i vår nuvarande historia.. förutom Gustaf Wasa och Martin Luther!

Sååå, det dröjde till 1921 innan vi fick allmän rösträtt, som ett av de sista länderna i Norden!

Men hallå.. inte du LBB utan alla andra  vi har bara haft allmän rösträtt i det här landet i 99 år! Det är i princip bara två generationer,, det är en nymodighet!

Jag är rätt mycket för den nymodigheten, likaså den konstutieonella  monarkin.. dvs inget envälde!

Hur som helst, vi har inte varit i krig sedan 1809, där vi fick avstå Finnland, det skall vi vara f***ng glada för och Finnland verkar kunna klara sig hyfsat som egen nation?

Iallafall så han vi lägga beslag på Skåne, Blekinge, Halland, Bohus, Jämtland och Härjedalen!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Upp till toppen
Annons: