Annons:
Etikettövrigt
Läst 310 ggr
Eda
2019-11-09 09:24

Felinlagt inlägg

Det här inlägget lade jag in på fel plats och jag får inte bort det!

Facebooksidan FÖRENINGEN FÖR ONÖDIGA KUNSKAPER som jag nyligen upptäckte tycker jag är väldigt rolig, där får man såväl många historiska kunskaper som mycket udda. 

Där står bl.a. om att rullatorns uppfinnare var en svensk poliodrabbad kvinna, Aina Wifalk från Västerås, som 1978 lämnade in sin idé på en helt ny typ av gånghjälpmedel på hjul till en statlig utvecklingsfond. Handläggarna insåg potentialen, sköt till pengar och kopplade in ett företag som gjorde konstruktionen.

Hon tog aldrig patent för rollatorn men fick dock royalties från försäljningen och ett Husmoderspris. När hon fick det sade hon. ” -Jag begriper inte varför jag får den här husmodersbelöningen. Jag är ju ingen husmor och har inte massor av barn!”

Hon tyckte även att dom största bristerna fanns i människors attityder. Som när folk ¬säger ”de handikappade”. – Inte säger man ”de friska”. Vi är individer och inte en grå massa. Aina Wifalk avled 1983.

Till de mer udda inläggen kan man läsa om att Danmarks drottning Margrethe är den enda drottningen i världen som kan komma ut från Lidl ätande korv, drickande äppeljuice och rökande allt på samma gång!

♿ Blogg om hjälpmedel & aktiviteter vid funktionsnedsättning. www.handikapptips.wordpress.com

👗 Blogg om tips på kläder & handarbeten vid funktionsnedsättning. www.textilochtips.wordpress.com

🌺Bloggarna är ideella, jag säljer inget och har ingen ersättning från butiker.

Annons:
Loris M
2019-11-09 18:07
#1

Menar du att du vill att vi (admin) tar bort det här inlägget?

Eda
2019-11-09 19:10
#2

Ja, om ni tycker det. När jag lade in inlägget tänkte jag att ordet ”multikulturellt” innebar bl.a. kulturer från olika tider vilket skulle kunna passa in på Föreningen för onödiga kunskaper där det finns många historiska fakta. Men när jag tittade närmare på de senaste inläggen i multikulturellt iFokus så verkar de flesta inläggen handla om multikulturellt i Sverige i nutid.

♿ Blogg om hjälpmedel & aktiviteter vid funktionsnedsättning. www.handikapptips.wordpress.com

👗 Blogg om tips på kläder & handarbeten vid funktionsnedsättning. www.textilochtips.wordpress.com

🌺Bloggarna är ideella, jag säljer inget och har ingen ersättning från butiker.

Loris M
2019-11-09 20:00
#3

Ok, då förstår jag. Jag trodde först att du råkade publicera inlägget här och att det var tänkt att publiceras på någon annan sajt. 

Jag tycker att det är relevant och för min del får det stå var. Det med senaste inlägg styr så klart av de som skriver just då. Vi skriver en del om andra länder också. 

Och tack för tipset! 👍 Jag kände inte till sidan men ska kolla upp det.

Magi-cat
2019-11-10 20:27
#4

Eda, du får gärna lägga in det på Kulturtant iFokus också! 🙂🌺


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Eda
2019-11-10 23:07
#5

#4 Nu har jag lagt in den där! 🌺

♿ Blogg om hjälpmedel & aktiviteter vid funktionsnedsättning. www.handikapptips.wordpress.com

👗 Blogg om tips på kläder & handarbeten vid funktionsnedsättning. www.textilochtips.wordpress.com

🌺Bloggarna är ideella, jag säljer inget och har ingen ersättning från butiker.

Upp till toppen
Annons: