Annons:
Etiketterkulturreligiontraditioner
Läst 332 ggr
Loris M
2019-08-16 20:00

Rädda Internationella biblioteket

**Skriv under och sprid info!
**

"Det blågröna styret i Stockholms stads kulturnämnd har beslutat att säga upp Internationella bibliotekets (IB) nuvarande hyresavtal i Annexet intill Stadsbiblioteket vid Odenplan, något som resulterat i att det ska stängas för publik verksamhet redan 2 september.

IB är Sveriges största centrum för mångspråkig litteratur, ett av de största i sitt slag i Europa, som i 20 år varit en viktig samlingsplats för såväl nyanlända som etablerade invandrare som inte har svenska som förstaspråk; för språk- och litteraturintresserade, översättare och forskare."

https://nfps.se/k/radda-internationella-biblioteket/

Annons:
Magi-cat
2019-08-16 20:15
#1

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Pyttelite
2019-08-16 21:15
#2

Det är ledsamt att biblioteken generellt håller på att försvinna, inte bara detta. Varför besöker vi inte de lokala biblioteken längre? De är en enorm tillgång som underskattas. När besökte du ett bibliotek senast?


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Loris M
2019-08-16 21:24
#3

#2 Vårt lokala bibliotek är välbesökt och jag besöker det ofta. Så sent som i veckan var jag där. Köper sällan böcker utan lånar allt i princip. Dessutom är de alltid så hjälpsamma och har de inte någon bok så fjärrlånar de om man så önskar. Ovärderligt när jag läste på universitet och var en fattig student som inte hade råd att köpa all dyr kurslitteratur.

Pyttelite
2019-08-16 21:43
#4

#3 Roligt att höra att det finns välbesökta bibliotek! Biblioteken generellt är en tillgång som behöver vårdas och uppskattas. Min uppfattning är att personalen på våra bibliotek anstränger sig till det yttersta för att ge god service,


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Magi-cat
2019-08-21 18:43
#5

Trots 7000 namnunderskrifter och att extra mycket böcker lånats under sommaren, hjälper det inte utan flyttbeslutet står fast. 

Protesterna har ändå varit till nytta eftersom de visat politikerna att biblioteket behövs och att människor bryr sig. Kanske tänker de sig för innan nästa "besparingsåtgärd"?

"– Jag tror att medvetenheten och uppmärksamheten kring bibliotekens betydelse framgår hos våra politiker och jag tror att det gynnar biblioteken i framtida budgetdiskussioner.

Kritikerna har inte gett upp hoppet än och protesterna mot flytten fortsätter. På lördag planeras en demonstration framför Annexet."

http://biblioteksbladet.se/protesterna-hjalpte-inte-ib-stanger-for-flytt-i-september/?fbclid=IwAR0qE4zU-83FcZaTmjnICz0gmAmbSzE5PYBATW5VpxVE5K_kC4cyLX3WHEk


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Upp till toppen
Annons: