Annons:
Etikettforskning
Läst 2067 ggr
Loris M
2019-03-04 18:33

De första svenskarna

Intressant DNA-forskning som visar att svenskarna framförallt härstammar från Ukraina. Här kommer en längre artikel om forskningen och serien i två delar "De första svenskarna".

"När programledaren för dokumentärserien ”De första svenskarna” testade sitt DNA, visade det sig att hans arvsmassa i stort sett var identisk med den hos människor som bodde här för 4 500 år sedan. Och största delen av det här genetiska arvet kommer från – Ukraina. /…/

Mattias Jakobsson arbetar med att kartlägga de tidiga människornas arvsmassa, och han förklarar att det är ytterligare en jättelik migrationsvåg som har satt sitt avtryck i de flesta nordeuropéer i dag.

Mot slutet av stenåldern, för omkring 5000 år sedan, började det strömma in människor från stäppen i nuvarande Ukraina till Västeuropa.

Nybyggarna förflyttade sig med hjälp av tamhästar och vagnar – och deras framfart skulle skaka om den här delen av världen i grunden.

– Det var unga män som var villiga att ta en risk, och vi tror att de har slagit sig samman i krigargrupper, säger Kristian Kristiansen, professor i arkeologi vid Göteborgs universitet."

https://www.svt.se/nyheter/vetenskap/ny-dna-forskning-visar-att-svenskar-framforallt-harstammar-fran-ukraina

Annons:
Loris M
2019-03-04 18:35
#1

… och här kan du se dokumentärserien, den första delen av två.

"I två program reser arkeologen Jonathan Lindström runt i Sverige i spåren efter dem som befolkade landet efter istiden. Han möter forskare som berättar om våg efter våg av människor som strömmade in i Skandinavien under tusentals år. Och arvet från sten- och bronsåldern lever fortfarande kvar. Det märks inte bara i människors gener, utan också i språk, sedvänjor och sagor. Programledare: Jonathan Lindström. Del 1 av 2."

https://www.svtplay.se/video/21165363/de-forsta-svenskarna/de-forsta-svenskarna-sasong-1-avsnitt-1

Niklas
2019-03-05 10:42
#2

Jag såg första avsnittet och tyckte också att det var intressant. Människor invandrade hit via Danmark till Norge och sen Sverige, samt från Ryssland norrifrån ner i västra Norge och sen till Sverige. Grupperna blandades när de möttes.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Loris M
2019-03-05 18:41
#3

#2 Människor har vandrat, blandats och rört sig över gränserna i alla tider och i det perspektivet framstår Trumps fientlighet och murbygge som rätt löjliga. I DN publicerade de idag en artikel om det. De hyllar dokumentären men kritiserar avsaknaden av forskare och experter.

"Det formligen kryllar av statsvetare i samhällsdebatten, statsvetare så långt ögat når. Var är alla genetiker, biologer, arkeologer, historiker, litteraturvetare, filosofer, arkitekter, språkvetare, astronomer, fysiker? Om jag vore redaktör på ett aktuellt samhällsprogram i Sverige skulle jag bokstavligt talat dammsuga universiteten på forskare och forskningsprojekt – man behöver inte bara ha dem som studentspexare i ”Fråga Lund” eller ”På spåret”. Jag vill se dem i Aktuellt, i Rapport, i debattprogrammen, gärna tillsammans med politiker: väldigt gärna med politiker! Och gärna i opposition till journalister och journalistik som går på tomgång."

Källa

LBB
2019-03-14 08:55
#4

Man inser det löjliga i att tala om den svenska folkstammen med den vetskapen.

Samtidigt blir ju Samernas rått till begreppet "ursprungsbefolkning" lite naggat i kanten. 

Det var väl klimat och isens tillbakadragande som öppnade för nya användningar av området vi i dag kallar norden. Folk med samma livstil som de inuiter som lever/levde på och vid iskanten till jägare/renskötande folk över till de markanvändande folk som idag befolkar större delen av Norden.  De olika grupperna har följt iskanten norrut, och med den , den vegetation och de biologiska förutsättningar som ändrades. Idag har väl inga som lever som inuiter i norden, en liten spillra som lever som samer, en mindre grupp som lever på jord o skogsbruk, samt de flesta av oss i olika former av produktion i det moderna samhället.

[Hayabusa]
2019-03-14 10:49
#5

Går man tillräckligt långt tillbaka så finns det ingen ursprungsbefolkning. Inte av nationell karaktär.

LBB
2019-03-14 11:00
#6

#5 nej egentligen finns ju bara den befolkning som anpassat sig till rådande levnadsvillkor.  Vad det gäller Samerna så ligger ju problemet i en mer juridisk nivå.  Vem har äganderätten till marken.  Har staten köpt marken från samerna? För under en viss tid beskattades ju renbeteslanden. Alltså ansåg staten att samerna ägde den..ngr år senare så ägde staten den…var finns dessa köpehandlingarna

Finns inte dessa är det troligt att staten sta,/konfiskerade marken.

För att sedan sälja/skänka den vidare..en ren häleriverksamhet.

Lösningen

Antingen löser man ut dagens markägare till det fulla markvärdet och återbördar ägande rätten…till vem o vilka blir då frågan

Eller så ersätter man vem o vilka med förlusten av marken.

Annons:
[Hayabusa]
2019-03-14 11:43
#7

#6 Precis. Samernas nationalitet är inte enbart svensk utan även norsk, finsk & rysk vilket gör frågan än mer komplex. 1658 ockuperade & annekterad Sverige regionen Skåneland, som då tillhörde Danmark.  Finns det fog att ta upp den händelsen på en juridisk nivå? Är det dags för Sverige att lämna tillbaka den regionen? Nej, det är ingen aktuell fråga men som hypotes är den intressant i sammanhanget.

Går man till artikeln från SVT (se #0) så vore det mer korrekt att skriva "individer som härstammade från den region vi idag benämner Ukraina". Sätter man frågetecken kring svenskens "svenskhet" så måste man rimligtvis inse att det för 4.500 år sedan inte existerade någon nation benämnd Ukraina - eller Sverige. Samt att den befolkning som rörde sig från nuvarande Ukraina i sin tur härstammade ifrån någon annan region. 

Under strecket betyder det INTE att jag som är född i Sverige kan flytta till Ukraina och direkt känna mig som hemma, förstå hur samhället fungerar och tolka kulturella uttryck & signaler korrekt.

Niklas
2019-03-14 18:42
#8

Och hur förvärvade man mark innan den köptes som idag? Räcker det att ha vistats på den för tillräckligt länge sen? Eller måste man ha krigat och vunnit den? Det finns förmodligen ingen entydig juridik kring det. Framför allt ingen alla ställer sig bakom.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

LBB
2019-03-14 21:17
#9

#8 Problemet är väl för staten att man först beskattade marken dvs att samerna ägde den, sedan tillskansade sig den   då uppstår ett problem om där inte finns avtal…

Niklas
2019-03-15 10:40
#10

Ja, det är förstås knepigt.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Zepp
2019-06-22 20:02
#11

#4

"Samtidigt blir ju Samernas rått till begreppet "ursprungsbefolkning" lite naggat i kanten."

Inte speciellt även om det är komplicerat, dvs de flesta samer var skogssamer och är numera uppblandade med oss andra svenskar från området som numera kallas för Ukraina.

Lika förbannat, man forskar specefikt på samer iomed att de fortfarande har en genetisk särpräglad genetisk sammansättning.. så länge de inte blandar sig med svenskar (Ukrainare?)!

Inte nog med det, deras språk har stora släktskap med Finnska, den mest troliga orsaken till att den inte är helt Finnsk är att Finnland invaderats av andra befolkningsgrupper, men att inga varit intresserade utav lappmarkerna?

Såå.. rätten till ursprungsbefolkning är främst att deras förfäder brukat området långt innan någon ens kom på själva iden med Sverige.

Såååå.. när nationalstaten bildades så löd alla under kronan, dvs alla skulle uppbära tribut till kronan, dvs skatt.. utom vissa som bidrog med soldater, vilket var skatt nog!

Iallafall så upprättades Lappskatteland, dvs de var så fattiga att de bara behövde betala hälften, senare halverades det ytterligare en gång.. iallafall så kan man se det som en juridisk handling, dvs inte som juridisk äganderätt utan som utnyttjanderätt sedan urminnes tider godkänd av statsmakten!

Iallafall så disponerar staten all mark inom sina gränser, numera med förbehåll för den borgerliga äganderätten, dvs all mark lyder fortfarande under kronan/staten och disponeras utav den, men med beskydd för den borgerliga äganderätten, i värsta fall får man kompensation. för sina utgifter/nyttjanderätt/förlorad inkomst.. men det skall då först ha visats att det är viktigare för staten/samhället!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Zepp
2019-06-22 20:49
#12

#5

"Går man tillräckligt långt tillbaka så finns det ingen ursprungsbefolkning. Inte av nationell karaktär. "

Mest troligt på grund att det antagligen inte fanns nationer på den tiden.

Iallafall, sen så skapade man nationer, sen så skapade man olika nationella identiteter, på gott och ont!

Iallafall så är Sverige en multikulturell nation, historisk sett skapat genom sammanslagningar/krig och erövring, dvs Skåneland och Härjedalen/Jämtland är de sista erövringarna!

Vi förlorade Finnland, Baltikum delar av norra Tyskland samt Ingermanland.

Oså ville Norge inte vara en del av riket!

Oså av någon underlig anledning så växer sig den svenska nationalismen allt starkare i Skåneland?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Zepp
2019-06-22 21:00
#13

#9

" Problemet är väl för staten att man först beskattade marken dvs att samerna ägde den, sedan tillskansade sig den   då uppstår ett problem om där inte finns avtal…"

Problemet är snarare att vissa personer som numera kallar sig för samer brukade området långt innan någon kom på den juridiska komplikationen "äganderätt"!

Och går man till hörsägen från samiska källor så förekom även på den tiden strider om olika områden!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Annons:
[Hayabusa]
2019-06-22 22:04
#14

#12 "Oså av någon underlig anledning så växer sig den svenska nationalismen allt starkare i Skåneland?"

Nej, det är ingen "svensk nationalism" som växer i Skåne - det är separationen av samhället som blir alltmer tydlig och tilltagande.

LBB
2019-06-23 09:47
#15

#13  det finns väl dokument som påvisar att staten beskattade renbetesland för vissa samebyar. (inta alla och inte heller alla samer) Där har man då svart på vitt att ett ägande existerade. Om det från detta datum inte finns försäljnings/köpeavtal så är väl marken fortfarande att betraktas som om den tillhör dessa samebyar/stammar om de fortfarande existerar.

Och det är väl därför staten inte ratificerar de internationella avtalen om ursprungsbefolkningar.

Du har en liknande situation i USA, i det sk Black hill området.  Detta område tilldelades en indianstam vid ett fredsavtal och den amerikanska staten garanterade där indianernas rätt till området och deras rätt att döda de vita som olovligt vistades där.

Så hittade man guld där och vita strömmade in. Indianerna agerade enligt avtalet men USA sände in militär och slog ner indianernas motstånd. Inga nya avtal skrevs.

Det gamla avtalet gäller alltså fortfarande och jurister tillhörande stammen driver nu saken. Man har blivit erbjudna miljarder men tackat nej. Området har både Uran o Guldfyndigheter samt pga de fyra presidenthuvudena som är uthuggna ur berget, ett av USA;s främsta turistmål.

Zepp
2019-06-23 11:03
#16

#14

"Nej, det är ingen "svensk nationalism" som växer i Skåne - det är separationen av samhället som blir alltmer tydlig och tilltagande. "

Inga direkta avvikande synpunkter.. fast jag tenderar att luta mer åt vänster, dvs ökade klassklyftor som en av grundorsakerna?

Och då skall man bara ha klart för sig att en rätt betydande del av de som skapade den "svenska modellen" kom från Skåne, typ Sträng, Bramstorp och den sk kohandeln!

Iallafall, så tenderar nationalpopulismen frodas i Skåneland.. antagligen i brist på bättre alternativ?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[Hayabusa]
2019-06-23 11:34
#17

#16 Separation uppstår av flera olika anledningar. Klassklyftor? Tja, inte är det grundorsaken enligt min mening. Inte i min del av världen åtminstone. Även de som, enligt vänsterretorik, tillhör samma klass är separerade. I regel av egen fri vilja. Själv bor jag i vad som skulle kunna påstås vara överklassområde men tillhör arbetarklass.

Zepp
2019-06-23 11:45
#18

#15

"det finns väl dokument som påvisar att staten beskattade renbetesland för vissa samebyar"

Det finns det, men på den tiden så fanns det nästan ingen personlig äganderätt, utan man beskattade "utnyttjanderätten", dvs avkastningen.. dvs alla skulle bidra med skatt till kronan!

Dvs utan personlig äganderätt så blir det luddigt.

Inte nog med det, om man inbegriper allt land som utnyttjats av samer så skulle allt land ner till iallafall Uppland tillhöra Samerna/Sapmi, grejen är nog snarare att även samer är asimilerade/uppblandade, så i dag är det väldans svårt att bestämma om vem som är de rättmätiga "ägarna"!

Nu så existerar Sapmi mest som en fikitiv konstruktion.. så regeringen gjorde rätt och bilade ett sameting, där får de dels utveckla sina motstridiga uppfattningar inom en svensk nationalstats överinseende!

Oså kommer vi då osökt in på USA och alla krig/avtal som där uppstått, dvs i USA, finns förutom de olika delstaterna med rätt stort självbetsämmande även olika Indiannationer, som förutom att de lyder under federal lag har ett rätt stort självbestämmande inom sina egna Nationer.. enligt avtal som är gilitiga än i denna dag!

Såå.. skit samma vilka som var de första svenskarna, det är en rätt sentida fråga, iallafall så har landet vi bebor och som vi kallar Sverige befolkats av olika folkslag, som sen sammansmält till det som vi i dag kallar för Sverige/svenskar!

Om man skall hänga med i serien, dvs jag har även sett avsnitt nr 2, och där framträder då att den stora  befolkningsinvasionen kom från Ukraina!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[Hayabusa]
2019-06-23 11:54
#19

Jag har inte "sammansmält" till det någon kallar svensk.                                            

Juridiskt - ja. Som identitet - nej.

Zepp
2019-06-24 21:50
#20

Inga bekymmer för min del som är till iallafall är hälften Skåning.. iallafall från skåneland iomed att min far faktiskt var Blekinge.. Karlskrona!

Iallafall stora delar av min Skånska  släkt bor i antigen Genarp/Staffanstorp/Sjöbo/Lund/Laholm eller i Göteborg/Falkenberg/Tierp/Uppsala!

Komma här och snacka om skånationalitet  så skall man iallafall kunna hänvisa till iallaffall Bornholm!

Eller som jag gör, där många av min fars familia värvade sig och som kronan på verket en av dessa stred i Finland under andra världskriget som officer!

Snacka hit och dit om skåneland, Bornholm gjorde sig av med  svenskarnna, de blev Danmark trogna, och fick den politiska statusen.

Och med tanke på alla problem som vi nu har med malmö så  äär jag lic´xom inte helt främmande för att göra Skåne Danskt, så länge de har helt koll på varje person som kommer ööver bron, då får de söka asyl i Danmark/Skåne i stället!

Dvs då hade det varit ett lättare problem, dvs alla Syriska flyktingar hade hamnat i Köpenham/Malmö!

Dvs de skulle nog alldrig haft råd med Öresundsbron?

Oså till mina släktingar i Genarp/Luýngby/Staffanstorp//Laholm.. anndra ställen de skulle antagligen vara feeed up  på att betala kostanderna  för för bron och alla flycktingar som den Danskka staten låter pasera över bron?

Dvs utvisa alla i Skåneland som inte är Danaskanationalistiska.. inklusiive Jimmei!

Osåå  har´Danmnark själva problem med Danskt folkparti, det som alla Skåningar borde rösta på, fast det finns lixom inte i Sverige.. så då får de rösta på SD!

Såå vi har fortfarande problemet med att Skåne, Blekinge, Halland  inte tillhöör Danmark!

Oså  har vi  fortfarande ett problem med att Svesknationalismen frodas främsrt i dessa Danska gamla områden, där  Svenskahatet oftast var det som var företrädande!

Sååå, svensk rent juridisk by krig och lite annat, typ en jävla repression mot befolkningen i  erövrade områden, du har kommenteratr sådant tidigare, du har rätt, jag tänker inte komnmenterar detta mer, du vet jag vet!

Såå iallafall så kikade jag på del två i serien.. WTF vi är de fllesta hur som helst Ukrainare.. förutom Samer och Finnar, som för det mesta verkar komma ialllafall Kakasus. någon därifrån iallafall!

Dvs hur vore det om man iallafall erkände att den svenska sk  svenska befolkningen är mutltikulturell, av lite olika genetisk ursprung som så  småning om genom krig och annat typ förlorde krig såå småningom  smält  samman till en nation till att börja  med  en gemensam kung,  så smånoingom  under en gemensam riksdag!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Annons:
[Hayabusa]
2019-06-25 08:05
#21

#20 Om det du skriver är menat till mig så måste jag dessvärre sammanfatta det med: ?

Förstår inte vad du försöker få fram, men om du tror att det skulle finnas något som liknar en "Skånsk folksjäl" så misstar du dig. Det gör det sannerligen inte.  Är vi "alla" Ukrainare? Knappast - vare sig juridiskt eller som identitet i själ & hjärta.

Zepp
2019-06-28 00:36
#22

Jo det var till dig .

Jag trodde du var snapphane?

Iallafall som halvskåning, halvvalon, halvtysk, halvfinnsk, antagligen halv en mssaa annat så är jag svensk i identitet och hjärta, främst juridiskt och politiskt.

Dvs svenskar är en blandning av olika  folk med olika ursprung.

Så har det sett ut i alla tider och så lär det antagligen oxå se ut framöver?

Dvs det jag vill ha fram är att nationer utvecklas/förändras hela tiden.

Dvs de flesta nationer är sammansmältningar av olika folkgrupper som vandrat in i området.

Odå kommer vi osökt in på forumets tema, dvs multkullturellt, dvs vår kultur är oxå en sammansmältning av olika folk och kulturer, finns lixom inget som säger att det är slut iomed dig och mig.

Oandrasidan kan jag tycka att det var bra så som det var när jag växte upp.. men det får man väl inte ens säga längre?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[Hayabusa]
2019-06-28 12:19
#23

#22 Snapphane är ett nedsättande skällsord. Använd inte det. 

Att landet Sverige skulle bestå av en sammansmält homogen befolkning är en villfarelse. Finns hur mkt fakta som helst som påvisar det (ej homogen befolkning).

En till 100% sammansmält multikultur - är inte det en monokultur?

Zepp
2019-07-01 19:34
#24

Då får jag be om ursäkt.. utfall det lixom träffade fel.

Finns  de som menar att det handlar om att frigöra Skåne från Sverige, dvs jag som halvskåning/halvbleking iallafall ger inte ett skit för det!

"Att landet Sverige skulle bestå av en sammansmält homogen befolkning är en villfarelse. Finns hur mkt fakta som helst som påvisar det (ej homogen befolkning)."

Nu blev jag verkligen perplex… dvs jag hävdar att sveriges befolkning är en sammansmältning utav flera olika folkslag från olika stammar/länder/kulturer!

Och att sveriges befolkning även i framtiden kommer att vara en sammansmältning mellan olika folksllag/kulturer/religioner/annat tankegods, långt efter att både du och jag är döda, varesig vi vill eller  ej!

Hur som helst så som tröst så har vi iallafall en tronarvinge, genom riksdagens lagstiftning om tronföljd en drottning av fransk släkt, gift med en plebej från Okelbo!

Dvs även om jag är Republikan  i själ och hjärta.. så inser jag att vi har ett kungahus som anpassar sig till moderna synsätt, dvs jag vill lixom inte slänga ut den per se.. iallafafall inte innan de missköster sig..

Inte nog med detta, de funkar som en historisk remininisens, funkar även när  man vi vill ha fördelar vid andra länder.. utifall de blir begistrade av ett besök av kungligheter!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[Hayabusa]
2019-07-01 22:19
#25

#24 Med andra ord - Sverige är en homogen monokultur?

Zepp
2019-07-02 19:54
#26

Nej tvärt om, vi är en multitkulturell nation där vi har gemensam gränser, regering ett tysk franskt kungahus, en religion som baserar sig på en judisk sekt, samt ett germanskt språk, samt lite andra språk inom våra gränser. Våra matvanor har influerats av det fransktyska köket, vår kultur av den anglosaxiska kulturen.

Sådåså,, vi är en homogen befolkning som lever i en anglosaxisk kultur, men i huvudsak pratar en nordgermansk dialekt, förutom de infödda som pratar Finnska/samiska/mienkäli!

Och då har jag inte ens nämnt de före detta danskar som pratar en svensk dialekt av danska?

Iallafall så var det typ på 1910-talet. främst efter första världkgriget, då revolution låg i luften som man införde allmän rösträtt, dvs även fattigjon i skåne fick rösträtt, innan dess så företrädes de i riksdagen utav adel och storbönder!

Sagt och gjort på 30-talet  avskaffades statarsystemet, det hade främst betydelse i Skåne!

Såå.. vill du införa statarsystemet igen, vill du själv bli statare eller storbonde?

Dvs hela grejen är absurbd, de som vunnit mest på Sveriges omvandling till en demokrati är de som ropar mest på att införa monolitiskt kultur, dvs de har lixom inte ens lärt sig sin egen historia, på det så har de inte heller lärt sig ett skit om hur andra befolkningar behandlats lika hårt som man gjorde när man undertryckte skånelands befolkning.

Dvs Skåne är på inget sätt Svea rikes vagga, den ligger förmodligen mer i Götaland/Uppland.

En helt annan sak är historia och hur vi erövrat dels skåneland, assimilert dess befolkning, samt även Norrland och Finnland.

Finnland förlorade vi i ett annat krig, men så småningom vann vi iallafall Jämtland och Härjedalen från Norge!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[Hayabusa]
2019-07-02 23:12
#27

En demografi med för få gemensamma nämnare är inte särdeles homogen.

Annons:
Zepp
2019-07-03 18:32
#28

"En demografi med för få gemensamma nämnare är inte särdeles homogen."

Det köper jag direkt!

Dvs jag är inte den som hävdar att Sverige är homogent, utan vi förenas utav gränser mot andra länder, gemensam riksdag/regering/kungahus/samma lagar.

Dvs det mest homogena är trots allt riksdagen, som är den lagstiftande delen av nationsbygget.. och den tillsätts via demokratiska val.. den uttolkar svenska värderingar, gör lag utav detta.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Magi-cat
2024-02-24 10:01
#29

Intressant tråd!

"Intressant DNA-forskning som visar att svenskarna framförallt härstammar från Ukraina. Här kommer en längre artikel om forskningen och serien i två delar "De första svenskarna"."


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Upp till toppen
Annons: