Annons:
Etiketterintegrationimmigrationpolitik
Läst 1088 ggr
Loris M
2/13/19, 8:03 PM

Vi klarar oss inte utan de nyanlända

"På fyra år har Nordmalings kommun tagit emot 193 flyktingar. Av 96 vuxna är alla idag självförsörjande. 64 jobbar inom vård, omsorg och hemtjänst. 

– De sista två åren hade vi inte klarat bemanningen utan våra nyanlända, säger Katarina Fransson, enhetschef på Strandholmens äldreboende."

https://www.vasterbottningen.se/nordmaling/vi-klarar-oss-inte-utan-de-nyanlanda/repsaD!J@0DqYIbCv0U2HlkdhYdGg/

Annons:
Zepp
2/17/19, 11:00 PM
#1

Det vore hur lätt som helst att utvisa en massa stockholmare till landsbygden!

Fast det vore inte populärt alls!

Menna altså, lite oavsett kultur/religion/språk, så är de flesta vanliga människor, med vanliga behov, som har förmåga att acceptera och inlemma sig i det samhälle de lever i.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

LBB
2/19/19, 3:49 PM
#2

#0 Sverige ha dragit nytta av invandringen de senaste 800 åren.  Problemet med delar av dagens invandring är, att behovet inte finns i samhället för dem och de därför inte integreras utan kvarstannar som en belastning.  Att blunda för detta faktumet är lika dumt som att dra alla nyanlända över en kam.

Vi har idag två former av invandring, dels de som kommer till jobb/boenden eller har egna resurser med sig och dels de som kommer för att de behöver hjälp och inte har resurser med sig

Till detta kommer anhöriga, som jag anser bara borde få komma om man har en egenfinansierad bostad och den man kommer till inte lever på bidrag.

Zepp
2/26/19, 11:35 PM
#3

Det finns alltid fördelar och nackdelar av all typ av vandring.. mellan och inom nationer!

Oså beror det på vem som är svarande, iallafall vad man vet, så beboddes detta land främst av lappar/samer.. resten är invandare i princip!

Osenpå det, så kommer de invandrarna sen att ställa upp krav på evenetuellt nya invandrare.. ofta utan att ens ta hänsyn till de som antagligen var här först.

Och med tanke på att min far har sina anor i  Blekinge/skåne, dvs främst danskt påbrå, min mor från Norlland med  inslag  av Valoner/Belgare/finnländare samt vissa Skotska inslag.. jodå jag har släktforskat!

Såå är jag hur som helst Svensk medborgare.. iallafal på cirka 5-10 generationer!

Dvs jag är naturaliserad svensk, dvs jag är född av svenska medborgare i sverige.

Och det gör mig till en som har synpunkter på hur andra sk svenskar bör uppträda, dvs jag vill bevara det som gör mig själv trygg.. så då har vi skaffat oss en sk rättstat, där alla bedöms på lika sätt och enligt samma lagar, det känns mest tryggt.. även om det tog en tid innan vi lyckades få till det mest ellementära demokratiska styresskicket!

På det så har vi en allt ökande äldre befolkning som skall försörjas av en allt mindre arbetsför befolkning.. dvs jag  går snart i pension!

Vi måste importera arbetsföra för att klara den biten.. dvs om jag skall få njuta mitt Otium.

Dvs folk har alltid rört sig fram och tillbaka över nationsgränser, det stälelr till en del problem, det är inte allt de som behövs som kommer hit.. utan ibland kommer folk hit för att de själva inte kan försörja sig.. typ romer som tigger utanför ICA!

Har vi riktigt tur så kommer det sk  vanligt folk hit som flyr från krig och natrúrkatastrofer.. dem bör vi sattsa på på och lägga lite resurser på att inlemma, det är de som skall försörja dig och mig när vi är gamla, de kommer oxå att vara de som tar hand om dig och mig när vi behöver hemtjänst, sjukvård eller äldreomsorg!

Dvs vi har ett himla problem sedan familjeplaneringen infördes, då föddes 5-10 barn i varje familj.. som de knappt kunde försörja!

Vi har typ två typer av "invandring", dels från EU där typ tiggande romer oxå ingår men i en mindre skala, samt flyktingar, dvs utanför EU!

De flesta från EU är Polacker eller balter, som jobbar här på korttidskontrakt, de flesta är nog rätt hyvens personer men utnyttjas lite väl mycket, romerna från främst Bulgarien/Rumäninen är typ socialt utslagna.

Oså har vi fått hit lite olika flycktingar, tex från Syien/Irak, samt en massa unga pojkar från dels Afghanistan eller Marocko!

Unga pojkar från ungefär varifrån vart som helst kan det gå lite hur som helst.. för att inte tala om unga flickor, de kan hur som helst komma helt på glid och blir en belastning för vilket land som helst.

Samtidigt så har vi fått hit tusentals personer främst från Syrien/Irak som till en rätt stor del iallafall är familjer, i sämsta fall bara är fadern som flytt hir  först för att söka en fristad för sin familj.. för att få hit sin familj!

Dvs de söker en fristad, ett samhälle där får lov att leva i frid.. att få lov att leva som en vanlig familj, det är litta komplicerat med språk och  religion, till vissa delar oxå med kultur och sedvanor.. antar jag?

Samtidigt som vi behöver dem som en del av vår framtida arbetskraft..

Hur som helst så måste vi importera cirka en halv miljon arbetsföra, dvs dagens invandring räcker inte till.

Och det blir en helt annan utmaning!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

LBB
2/27/19, 9:17 AM
#4

#3  Det finns flera varianter av migration.

1 när ett land aktivt söker folk för att bygga upp/utöka sin befolkningsbas för industriella behov.

2 När en grupp/grupper av individer tar över ett landområde och tränger undan befintliga grupper.

3 När folk kommer till ett annat land av ekonomiska skäl, man söker en bättre tillvaro, och man kommer oinbjudna

4 När folk kommer till ett annat land av flyktingskäl, man söker en bättre tillvaro, och man kommer oinbjudna.

De första 2 har vi i Sverige goda erfarenheter av, både inflyttande av valloner, tyskar o skottar samt den svenska emigrationen till Amerika.

De två andra grupperna har, när de kommit, beroende på tidpunkt  varit en tillgång och en belastning.

De senaste 20 årens migration har och kommer att vara en belastning för överskådlig framtid.  Vi har idag en genomsnittlig kostnad för migranter på ca 70 000 kr/år så länge den individen lever.

Tack vare EU fyller vi stora delar av de arbetsbehov vi har. Vilket som baksida har att de som kommer från tredje land har svårt, betydligt svårare att integreras o få jobb.

De flesta som planterar, röjer skog är idag folk från EU. Likaså de skördearbetare som arbetar med frukt o grönsaker.

Därför måste vi dels begränsa och dels hålla noggrann koll på grupper som kommer från tredje land. Och inte låta den gruppen bli för stor. Enklast genom att inte släppa in fler per år, som integreras o får jobb ur den grupp som befinner sig i landet.-

Zepp
2/28/19, 10:08 PM
#5

Nämenaltså.. alla  invandring innebär en belastning, för att inte tala  om alla som vill bosätta sig i Stockkholm!

Främst för länder/regioner som är överbefolkade.. som är överetablerade/där det är svårt att få bostad/jobb!

Nu så är Sverige verkligen inte överbefolkat,,däremot så har vi brist  på arbetskraft.. främst högutbildad sådan oså stiger bostadspriserna i de områdena!

Det är mest förmodat en del av vår politik,, dvs inga kommuner bygger bostäder för låginkomstagare/fattiga, då de i en framtid  kan tvingas försörja dessa via socialbidrag.

I andra länder/storstäder har man löst det problemet, tex Moskva och Peking, det funkar lite si och så!

Dvs om du som infödd i de länderna vill flytta till Moskva eller Peking så skall du ha tillstånd.

Iallafall  så verkar det lixom inte fungera för cirka hälften av deras  bvefolkning verkar bestå utav illegala bosättare!

Det är lite lika som i USA, dvs den sydligaste jorbruksnäringen är till stora delar beroende utav illegala invandrare!

Lika gäller i  södra EU där vi i Norden är beroende  utav iellgal arbetskraft från främst Afrika!

Dvs vad skulle kunna hända  om vi erkände  detta, stängde våra gränser… jo våra matpriser skulle skyrocketed.. och det  vill vi väl inte!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

LBB
2/28/19, 11:36 PM
#6

#5  stämmer inte. när jag invandrade (återinvandring) så kom jag till eget jobb o egen bostad. Många av de eu migranter jag har att göra med Byggbranschen , jord o skog . Kommer hit och börjar jobba från dag 1. Och det knappast då ses som en belastning.

Annons:
Zepp
3/3/19, 11:34 PM
#7

#6

Där håller jag med dig.. fast jag svarade på en kanske annan fråga.. kanske inte en du syftade på ens men som hur som helst är aktuell!

Dvs massinvandring ställer emellanåt till det för våra myndigheter, det tar tid, det kostar pengar.. eventuellt tjänar Bert Karlsson lite extra på detta!

Iallafall så har jag numera kollegor som kommer från Syrien/Irak, det är lixom inget fel på dem och vi hade aldrig anställt dem om vi inte behövt dem!

Likaså har jag kollegor som kommer från forna Jugoslavien/Tjekoslovakien, samt Ungern!

Grejen är.. de flesta är/var industriarbetare, de var vana vid att jobba inom industrin!

Dvs arbetsförmedlingen hade några projekt där de slussade ut vana industriarbetare till Svenska företag.. oså fick de fast anställning… dvs de var välkomna, de behövdes!

Nu så har jag lixom inte lika mycket insikt i bygg och jordbranchen.. men jag ser iallafall i mitt eget bostadsområde en massa bilar främst från Polen!

Dvs om jag fattat något så när rätt så är det Polacker och/eller Balter som utgör en allt större del av byggnadsarbetarna?

Iallafall för att summera det hela, det kom en hel del vuxna personer hit från främst Syrien/Irak, det är knepigt med språket och kulturen, religionen oxå antar jag, men ju förrare vi får ut dem på arbetsplatser ju fortare slipper vi betala pengar till Bert Karlsson.

Utan det förmodligen sådana som inte blivit integreade/fått arbete som vi i framtiden kan få problem med?

Det gäller för övrigt en massa personer som är födda som svenskar!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Upp till toppen
Annons: