Annons:
Etiketterkulturreligiontraditioner
Läst 833 ggr
Tant Grön
11/30/18, 10:26 AM

Hur får en lucia se ut

Det brukar ju komma upprörda kommentarer i tidningar och på nätet om hur lucian skall se ut. Vad tycker ni, vad är lucians viktigaste egenskaper?

Annons:
OlgaMaria
11/30/18, 10:33 AM
#1

Kära nån. Det känns väldigt omodernt att tjafsa om hur en lucia ska se ut. I "professionella" Lucia-tåg tycker jag dock det är roligt om Lucia är med och sjunger och kanske har något solo-parti. Känns konstigt när Lucia bara står tyst med en sjungande kör bakom. Iofs kan det vara svårt att sjunga och balansera kronan samtidigt… 🙂 men man kan väl åtminstone läsa en dikt eller något. Sen om man ska prata utseende så är ett leende uppskattat. Sprida ljus och glädje.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Milkshake
11/30/18, 10:35 AM
#2

Tycker precis som #1 :)

Surpan
11/30/18, 10:48 AM
#3

Jag tycker hon ska ha en vit nattsärk och någon typ av krona. Ett sidenband i midjan är fint också. Resten är hur man tolkar henne, och det kan man göra kreativt.

/Surpan

[moratjejen]
11/30/18, 10:50 AM
#6

https://www.sydsvenskan.se/2015-12-09/lunds-forsta-lucia-kan-ha-varit-en-man

Man ska få se ut precis som man vill oavsett kön eller identitet. 😃

Annons:
Tant Grön
11/30/18, 11:22 AM
#7

Vilka bra svar i denna tråden. Jag kan bara hålla med. 🙂
#4 Den manliga lucian med tärnor var häftig och kul. 😃

[moratjejen]
11/30/18, 11:25 AM
#8

#7. Håller med och javisst vore det roligt med en manlig lucia, varför ska bara tjejer få hylla lucia? 😃

Zepp
11/30/18, 10:50 PM
#9

Jag tycker att vi lika gärna kan lägga ner att fira Lucia i skolan!

Och jag har goda samt traumatiska skäl att anföra varför, fast det lär nog inte ha någon som helst betydelse?

Iallafall när jag gick på grundskolan, dvs 1-6, så bestämde rektorn att Lucia skulle vara en etta.

Dvs det var alltid sed att den snyggaste/mest populära tjejen med långt rågblont hår i sexan skulle vara Lucia, dvs det var en popularitetstävling/ det fanns inget Idol på den tiden!

Såå.. hennes insats insträckte sig då till att vara Lucia med långt rågblont hår med ljus i håret, resten sköttes som regel utav de som vara lite musik och sångbegåvade.

Och vad hände då när en etta var lucia.. inte mycket för det var fortfarande de som var lite musik och sångbegåvad som stod för ruljangsen, och hon verkade över huvudtaget inte fatta något som helst.

Hur som helst så råkade jag bli utvald till staffan stalledräng och sjunga någon vers samt en annan gång bara stjärngosse, där jag låtsades sjunga men bara rörde på munnen.

Summa summarum.. allt med Lucia mins jag bara som något pinsamt där skolan och föräldrar med tindrande ögon dubbar barn till att medverka till något de inte själva vill/inte har en aning om vad det handlar om osv.. dvs lägg ner det!

Extrasumma då, som äldre så om det finns lixom en musiklass eller motsvarande, som till minstingen har en viss dragning mot att uppträda så får fucking musikläraren, sätta upp spektaklet, för resten av skolan samt föräldrarna.

Dvs då är det skit samma om lucia har långt ljusblon hår, är flicka eller pojke, så länge de har en dragning mot att vilja genomföra konceptet, dvs som vuxen så vet jag litta mer vad det handlar om och vad man firar.. samt att det är litta en tradition.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

vallhund
12/1/18, 12:58 PM
#10

Jag hatade att få stearin i mitt långa  hår.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

FataMorgana
12/1/18, 2:54 PM
#11

#8 

Det handlar inte om att hylla Lucia, utan om att representera henne. Lucia var en kvinna och därför passar inte en man till Lucia. Men att hylla henne får ju vem som helst göra, både män och kvinnor. Männen kan ju ta och göra upp en ny tradition där man firar ett  manligt helgon, som män sen kan få klä ut sig till och representera om dom vill. Lucia var i allafall en kvinna.

[moratjejen]
12/1/18, 4:43 PM
#12

Vad man föddes med för kön ska väl inte hindra. Vi är alla människor.

FataMorgana
12/1/18, 5:21 PM
#13

#12   

Ja men nu föddes ju hon som en kvinna. Män kan också blir helgonförklarade.  Jag tycker det är helt normalt att kvinnliga helgon ska representeras av kvinnor och manliga helgon av män. Skulle du kunna tänka dig en  kvinna naken på korset som representant för Jesus? Ja jag skulle då inte vilja bli representerad av en man om jag vore ett helgon.

Annons:
Surpan
12/1/18, 5:37 PM
#14

Det handlar väl att man måste få tolka lite fritt? Lucia som vi ser henne idag är snarare en figur som fått låna namn och lite historia från helgonet. Precis som tomten har utvecklats med inspiration från Sankt Nikolas. I alla fall för de som firar traditionellt kristen jul.

/Surpan

FataMorgana
12/1/18, 5:43 PM
#15

#14    

Ja men inte gjorde man ju en kvinna av tomten för det. Men det är klart, folk får väl göra hur dom vill. Det är inte så viktigt för mig. Tycker bara inte att det passar alls.

Surpan
12/1/18, 6:55 PM
#16

#15 nä men det finns ju massor med kvinnor som klär ut sig till tomtar och nissar utan att någon verkar bry sig. :)

/Surpan

FataMorgana
12/2/18, 10:38 AM
#17

#16 

Det förstås 🙂

Zepp
12/3/18, 12:33 AM
#18

Prexis, Lucia får vara pojke eller flicka, grejen är snarare att det är typ musikklassen som skall genomföra spektaklet, dvs sådana som är intresserade!

Och här kommer då en brasklapp, om det råkar finnas en svarthårig flicka med långt hår som väldans gärna vill vara Lucia och hon är musikalisk/vill sjunga så får hon gärna bli Lucia, om däremot det finns en rågblond flicka som propsar på rollen så behöver inte hon färga håret svart.. för inte f*n var orginaltet rågblont?

Iallafall finns det inga flickor som kandidater så kan även en pojke med sångbegåvning ikläda sig peruk.. som då skall vara svart!

Dvs angående att Lucia var kvinna, hon lär oxå ha varit Italienare, dom brukar inte ha rågblont hår!

Menna, sluta tvinga barn att uppträda om de inte vill, det vill de som regel inte, det är oftast pinsamt!

Lite äldre barn, typ iallafall i högstadiet så finns det de som frivilligt går i musikklasser, låt dem uppträda, de brukar dessutom gilla att framträda!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Dioramabyggare
12/15/18, 11:35 PM
#19

#11: bra formulerat svar!

Själv anser jag att Luciafirandet i tv blivit så "överarbetat", så "sönderregisserat", att jag för många år sedan har slutat titta. Men trots det är jag övertygad om att det finns många människor som uppträder i sådana sammanhang och som är väldigt duktiga på att sjunga och att framträda inför publik.

Häromveckan var jag på en dramatiserad "Betlehemsvandring" i en av stadens kyrkor. Stillsamt och stämningsfullt, och tankeväckande.

Tant Grön
12/16/18, 1:11 AM
#20

Tycker att lucian skulle väljas som i Malmö. Inte för sitt utseende eller sångröst, utan för att hon gjort goda gärningar för andra.❤️
https://www.aftonbladet.se/nyheter/godanyheter/a/xRB3E8/natalia-tvingades-stjala-mat-som-barn--nu-ar-hon-fattigas-ljusbarare

Annons:
Novachan
12/19/18, 10:02 PM
#21

Håller med dig Zepp.

Även om jag själv oftast inte är obekväm med att uppträda så har jag full förståelse med att andra inte är det och kan må mycket dåligt av det, både under uppträdandet och långt efteråt.

Jag vet inte hur jag ska uttrycka det korrekt men skolor ska vara så fria från religion. Man studerar olika religioner, personal och elever har med sig olika troer till skolan, men skolan ska inte representera en religion eller på något sätt försöka påtvinga en religion. Om ni förstår hur jag menar. Därför kan Luciafirande i skolan, iaf obligatorisk deltagande, behöva avvecklas helt eller som föreslagits ha frivilligt i musikklass för de äldre eleverna. Det är ju inget som förbjuder eller förhindrar en från att gå i Luciatåg utanför skolan.

Luciafirande är kanske mer en tradition för många än religionsutövande men anknytningen kommer alltid existera. Liksom anknytningarna med andra högtider i Sverige, även om det är till olika religioner.

Jag bryr mig som sagt inte om vem som är Lucia, men jag vet inte - och därför undrar, om vissa troende har åsikter om detta för att det tycker att de har motiveringar som styrks från sin tro? Skulle vissa gränser accepteras att de lyder i vissa kyrkor i motivation av religionsutövande pga religionsfrihet? (Om ni förstår vad jag försöker säga)

Magi-cat
12/22/18, 10:17 AM
#22

Det verkar vara flera frågor här som blandas. Dels Luciafirandet som sådant, dels skolan och religionsfrihet, dels en fråga om tvång.

Ursprunget till 13-december-firandet är mycket gammalt och synnerligen hedniskt. 🙂 
Berättelsen om helgonet från Syrakusa är något  som tillkommit i modern tid i ett försök att "kristna" Lucia och inte ens kyrkan har väl sett det som en kristen högtid förrän i ganska modern tid.
Där jag bott ville man ännu för ca 15 år sedan från kyrkligt håll inte se Luciafirandet i kyrkan av ovanstående skäl, och visan Staffan Stalledräng var oönskad, ty den var hednisk.
Läs texten till Luciasången! Den är inte religiös/kristen och den vanligaste kritiken mot den är väl annars att ingen förstår den…(Det finns en annan variant som ofta sjöngs för några år sedan med en modern text.)

Till frågan om Luciafirande i skolan… Är det verkligen obligatoriskt? Är det ett tvång? Det går väl i så fall att ändra på just det?
Numera verkar många förskolor fira Lucia (julfest) utan att vuxna får komma dit och titta.  Det är i så fall en lösning.
Om Luciafirandet upplevs som ett tvång och traumatiserande är det något som säkert går att åtgärda på något enkelt vis. Men bör man helt upphöra med Lucia? Många tycker det är en magisk och vacker högtid. Givetvis utan religiösa inslag i skolans regi!

Lucia är som sagt en mycket gammal tradition. Traditioner förändras, och ska förändras och följa med i tiden. Således känns det förlegat med en inledande skönhetstävling. Jag tror inte många saknar det inslaget. Sångerna och ritualerna förändras, ofta så omärkligt att vi inte tänker på det. En del blir kvar, som den magiska texten om tunga fjät.

Varför skriver jag alls detta? (Jag är själv inte påfallande betvingad av traditioner.) Det handlar om kulturarv…
Jag tycker mig ha förstått att människor behöver kulturarv, något som för dem samman, som ger ljus och hopp, något välkänt och förändringsbart i ett, något som talar till känslor, samhörighet och värme.
Dit jag vill komma är ungefär detta:

Spelar traditionen ut sin roll slutar folk komma dit. Då glöms den bort lika fort som vädret förra vintern. Ingen saknar det.
Har den däremot inte spelat ut sin roll men upplevs som på något sätt  hotad, utnyttjas det av mörka krafter. Och det är just det som är det farliga.

Till slut vill jag berätta kort om vårt lussefirande i bygden i år.

Sponsorn hade dragit sig ur men bygdens folk bestämde sig för att ordna firandet själva. Människor från 4 år och uppåt slöt upp i Luciatåget, ungdomar, tjejer och killar, sjöng och reciterade av hjärtans lust. Lucia-uppgiften var lottad bland frivilliga. Alla upplevde evenemanget som något alldeles, alldeles underbart. Det stärkte människorna och sammanhållningen. Det gav ett tillskott av skön kultur och musik. Det gav hopp och självförtroende. 
Ok, det var i kyrkan, och den var fullspikad. Ingen annan lokal hade räckt till.

Så att, så kan det också vara. :-)


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Zepp
12/28/18, 2:09 AM
#23

Såå, så kan det oxå vara,, dvs om hela  samhället bjuder till och då menar jag  främst föräldrar, skolan med rektor och hela sin personal samt oxå,, även kyrkans hela  personal dvs inklusive prästen!

Då kan det bli en inkluderande tradition.. dvs WTF, det där med Lucia är förmodligen något vi kristnat från en tidigare tradition, dvs numera är den kristen, det är förmodligen urtida, det är vår historia, för inte ens Italienarna firar Lucia!

Dvs jag gjorde som alla andra gör, jag Googlade!

"Lucia är en högtid som firas den 13 december, samt namnet på högtidens huvudperson. I Sverige markerar luciadagen tillsammans med advent inledningen på julfirandet. Den svenska Lucian är en blandning av både förkristna och kristna figurer och denna tradition har spridit sig till andra nordiska länder, och i viss mån också utanför Norden."

https://sv.wikipedia.org/wiki/Lucia

Dvs återstår sålunda att förklara för föräldrar, barn, nysvenskar med lite annan religion att det härhör från annu dasumal, långt innan jesus tid, på den tiden då vi firade att solen gick upp och ner!

Att sen kyrkan gjorde det till en kristen grej med helgonspets är en helt annan sak,, den kristna kyrkan gjorde vad den måste/behövde, för att få det till någon form av helgondyrkan, sen så lämnade vi den katolska kyrkan med alla helgonen, Lucia  finns fortfarande kvar likt förbannat!

Se det för vad det är.. gör det inte till någon specefik grej inom kristedomen utan det handlar mer om noröna kultur/religion långt före Jesus födelse som vi lyckats bevara. lika gäller midsommarfirandet!

Såå, antingen skiter vi i alla traditioner/särarter, men för f*n låt iallafall alla barn som inte fattar/vill slippa!

Och tala om traditioner, så brukar jag förutom just i år befinna mig någonstan runt kräftans vändkrets när det är dags att fira Jol, dvs jul är inget annat än en omskrivning för Jol, dvs blot, dvs midvinterblot½!

Hur som helst, där firar man Jesus födelse, det  är en kyrklig högtid, Feliz Navidad, sen så det där med  presenter oså det kommer de tre vise männen med, på trettondagen, dvs mitt i vår mellandagsrea!

Oså när vi väl är inte på jul o sådant, varför får inte ungarna  lära sig att  sjunga Jose Felicianos hit?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Upp till toppen
Annons: