Kultur, religion och traditioner

Hur får en lucia se ut

2018-11-30 10:26 #0 av: Tant Grön

Det brukar ju komma upprörda kommentarer i tidningar och på nätet om hur lucian skall se ut. Vad tycker ni, vad är lucians viktigaste egenskaper?

Anmäl
2018-11-30 10:33 #1 av: OlgaMaria

Kära nån. Det känns väldigt omodernt att tjafsa om hur en lucia ska se ut. I "professionella" Lucia-tåg tycker jag dock det är roligt om Lucia är med och sjunger och kanske har något solo-parti. Känns konstigt när Lucia bara står tyst med en sjungande kör bakom. Iofs kan det vara svårt att sjunga och balansera kronan samtidigt... Glad men man kan väl åtminstone läsa en dikt eller något. Sen om man ska prata utseende så är ett leende uppskattat. Sprida ljus och glädje.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Anmäl
2018-11-30 10:35 #2 av: Milkshake

Tycker precis som #1 :)

Anmäl
2018-11-30 10:48 #3 av: Surpan

Jag tycker hon ska ha en vit nattsärk och någon typ av krona. Ett sidenband i midjan är fint också. Resten är hur man tolkar henne, och det kan man göra kreativt.

/Surpan
Medarbetare på Hår iFokus

Anmäl
2018-11-30 10:49 #4 av: [moratjejen]

https://www.reddit.com/r/sweden/comments/2o8udw/manlig_lucia_ca_1975/

MvH Ida

Anmäl
2018-11-30 10:50 #5 av: [moratjejen]

https://www.sydsvenskan.se/2015-12-10/manlig-lucia-blev-larare-och-tidningsman

MvH Ida

Anmäl
2018-11-30 10:50 #6 av: [moratjejen]

https://www.sydsvenskan.se/2015-12-09/lunds-forsta-lucia-kan-ha-varit-en-man

Man ska få se ut precis som man vill oavsett kön eller identitet. Skrattar

MvH Ida

Anmäl
2018-11-30 11:22 #7 av: Tant Grön

Vilka bra svar i denna tråden. Jag kan bara hålla med. Glad
#4 Den manliga lucian med tärnor var häftig och kul. Skrattar

Anmäl
2018-11-30 11:25 #8 av: [moratjejen]

#7. Håller med och javisst vore det roligt med en manlig lucia, varför ska bara tjejer få hylla lucia? Skrattar

MvH Ida

Anmäl
2018-11-30 22:50 #9 av: Zepp

Jag tycker att vi lika gärna kan lägga ner att fira Lucia i skolan!

Och jag har goda samt traumatiska skäl att anföra varför, fast det lär nog inte ha någon som helst betydelse?

Iallafall när jag gick på grundskolan, dvs 1-6, så bestämde rektorn att Lucia skulle vara en etta.

Dvs det var alltid sed att den snyggaste/mest populära tjejen med långt rågblont hår i sexan skulle vara Lucia, dvs det var en popularitetstävling/ det fanns inget Idol på den tiden!

Såå.. hennes insats insträckte sig då till att vara Lucia med långt rågblont hår med ljus i håret, resten sköttes som regel utav de som vara lite musik och sångbegåvade.

Och vad hände då när en etta var lucia.. inte mycket för det var fortfarande de som var lite musik och sångbegåvad som stod för ruljangsen, och hon verkade över huvudtaget inte fatta något som helst.

Hur som helst så råkade jag bli utvald till staffan stalledräng och sjunga någon vers samt en annan gång bara stjärngosse, där jag låtsades sjunga men bara rörde på munnen.

Summa summarum.. allt med Lucia mins jag bara som något pinsamt där skolan och föräldrar med tindrande ögon dubbar barn till att medverka till något de inte själva vill/inte har en aning om vad det handlar om osv.. dvs lägg ner det!

Extrasumma då, som äldre så om det finns lixom en musiklass eller motsvarande, som till minstingen har en viss dragning mot att uppträda så får fucking musikläraren, sätta upp spektaklet, för resten av skolan samt föräldrarna.

Dvs då är det skit samma om lucia har långt ljusblon hår, är flicka eller pojke, så länge de har en dragning mot att vilja genomföra konceptet, dvs som vuxen så vet jag litta mer vad det handlar om och vad man firar.. samt att det är litta en tradition.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Anmäl
2018-12-01 12:58 #10 av: vallhund

Jag hatade att få stearin i mitt långa  hår.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

Anmäl
2018-12-01 14:54 #11 av: FataMorgana

Det handlar inte om att hylla Lucia, utan om att representera henne. Lucia var en kvinna och därför passar inte en man till Lucia. Men att hylla henne får ju vem som helst göra, både män och kvinnor. Männen kan ju ta och göra upp en ny tradition där man firar ett  manligt helgon, som män sen kan få klä ut sig till och representera om dom vill. Lucia var i allafall en kvinna. 

Anmäl
2018-12-01 16:43 #12 av: [moratjejen]

Vad man föddes med för kön ska väl inte hindra. Vi är alla människor.

MvH Ida

Anmäl
2018-12-01 17:21 #13 av: FataMorgana

Ja men nu föddes ju hon som en kvinna. Män kan också blir helgonförklarade.  Jag tycker det är helt normalt att kvinnliga helgon ska representeras av kvinnor och manliga helgon av män. Skulle du kunna tänka dig en  kvinna naken på korset som representant för Jesus? Ja jag skulle då inte vilja bli representerad av en man om jag vore ett helgon. 

Anmäl
2018-12-01 17:37 #14 av: Surpan

Det handlar väl att man måste få tolka lite fritt? Lucia som vi ser henne idag är snarare en figur som fått låna namn och lite historia från helgonet. Precis som tomten har utvecklats med inspiration från Sankt Nikolas. I alla fall för de som firar traditionellt kristen jul.

/Surpan

Anmäl
2018-12-01 17:43 #15 av: FataMorgana

Ja men inte gjorde man ju en kvinna av tomten för det. Men det är klart, folk får väl göra hur dom vill. Det är inte så viktigt för mig. Tycker bara inte att det passar alls. 

Anmäl
2018-12-01 18:55 #16 av: Surpan

#15 nä men det finns ju massor med kvinnor som klär ut sig till tomtar och nissar utan att någon verkar bry sig. :)

/Surpan

Anmäl
2018-12-02 10:38 #17 av: FataMorgana

Det förstås Glad

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.