Annons:
Etiketterspråksfi
Läst 919 ggr
Loris M
2018-10-27 08:21

Andraspråksinlärning en laddad ideologisk fråga

En ny avhandling som handlar om andraspråksinlärning:  

"– Avhandlingens olika studier visar på hur språk är ett relationellt fenomen. Samtalen påverkas av hur testdeltagarna förhåller sig till varandra och till lärarna som lyssnar och bedömer samtalet. I en intervjustudie framkommer att några av sfi-deltagarna valde att vara tysta i vissa sammanhang eftersom de var rädda för andras bedömning av deras språkförmåga."

Något som överraskade forskaren:

"– Att vuxnas andraspråksinlärning är ett så laddat område rent ideologiskt. Att bli bra på det nya landets språk har ett väldigt viktigt symboliskt värde men mycket av det som nämns handlar om andra saker, som att visa att man tar ansvar och är en ”god invandrare”. Jag frågade till exempel deltagare i fokusgruppssamtal hur man vet att man kan ett språk. Många menade att det var då man känner självförtroende. Det är emotionella perspektiv medan traditionell språkundervisning och testning har en rent lingvistisk syn på vad man kan och inte."

https://www.skolporten.se/forskning/intervju/sfi-studenter-anpassar-spraket-efter-testsituationen/

Annons:
LBB
2018-12-15 16:42
#1

Skolan ska lära ungarna en så bra svenska som möjligt, med engelska som andraspråk..samtidigt ska föräldrarna uppmuntras att lära barnen sitt hemlands språk.  Att kunna flera språk är ett bagage som väger lätt att bära men  kan ha en stor vikt när man ska skaffa sig en inkomst.

Loris M
2018-12-15 18:17
#2

#1 Skolan gör det ju förstås. Att barnen får läsa sitt modersmål OCKSÅ utesluter inte svenskan, utan förstärker den. Forskningen ha visat att barn som får stöd i sitt modersmål har lättare att klara och lära sig svenskan. Nu pratar jag främst om de som kommit till skolan i skolåldern och redan utvecklat ett annat språk än svenska.

Zepp
2018-12-16 16:33
#3

Mm, språkkunskaper blir bara allt viktigare!

För att inte tala om att kunna uttrycka sig i tal och skrift!

Beror lite på vilka ambitioner man har oxå, för jag möter rätt ofta engelsktalande person med Ingenjörsutbildning i mitt jobb, dvs de jobbar typ på Volvo och de kommer typ från hela EU, USA och även från Kina!

Hur som helst.. på fabriken talas det svenska så vill man ha jobb där så är det viktigt all lära sig svenska, men vill man ha jobb på utvecklingsavdelningen så är det viktigare att man lär sig engelska!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Upp till toppen
Annons: