Annons:
Etiketterintegrationimmigrationpolitik
Läst 580 ggr
Loris M
2018-07-17 09:00

Frankrikes seger är en seger för alla invandrare

Inte mindre än 15 spelare i Frankrikes landslag har afrikanska rötter inklusive 19-åriga Kylian Mbappe. Därför är Frankrikes VM-guld en seger  för hela Afrika och alla invandrare i världen menar professorn Peniel Joseph i en krönika på CNN. 

"I en tid då flyktingfientliga vindar blåser över Europa och USA ger fotbolls-VM en annan bild av invandring, globalisering och medborgarskap. Det franska lagets mångfald är en kraftig markering mot de som vill bygga murar, avhumanisera flyktingar och sätta dem i förvar, menar Joseph.

Pariskorrespondenten James McAuley är inne på samma spår. I ett land där ”nationell identitet” tidvis dominerar debatten är det franska landslaget en succéberättelse, och inte en saga, om ett multikulturellt land och dess framgångar."

https://omni.se/frankrikes-vinst-ar-en-seger-for-alla-invandrare/a/vmK0lj

Annons:
[Hayabusa]
2018-07-17 09:10
#1

#0 i länken fanns även denna artikel:

https://www.theguardian.com/commentisfree/2018/jul/15/how-would-world-cup-glory-speak-to-a-new-generation-of-french-fans

Intressant och kanske lite mer djupgående. OBS! Engelsk text.

Loris M
2018-07-17 09:26
#2

#1 Mer djupgående eller mer pessimistiskt? 🙂

Det är väl klart att alla problem finns kvar och en seger kan inte lösa dem. Men den här segern med just dessa spelare är viktig och gör skillnad i det stora hela och hur vi ser på afrikaner och hur vi ser på invandrare och vad de åstadkommer. 

Många gånger är bilden alldeles för ensidig. Se bara hur ni gör på en viss sajt och länkar till en massa negativa nyheter och diskuterar så man kan tro att Tredje Världs kriget kommer att bryta ut precis när som helst och att islamister kommer att ta över världen och Sverige. Men som tur är finns ett visst parti som kommer att "rädda världen". Men riktigt så är det inte eller hur? 😃 Men det är den bilden som målas och upp och de flesta där inne tro på det på riktigt. Inte konstigt alls om de håller till där inne och ser samma domedagsprofetior dag ut och dag in. Världen behöver många olika bilder av invandrare och inte bara en.

[Hayabusa]
2018-07-17 09:48
#3

#2 Inte alls, inte alls… Som fotbollsintresserad så har jag följt detta ämne allt sedan Frankrike tog sin första VM-titel 1998. Fram till nu har ämnet/situationen belysts från flera olika håll t ex Zidanes uppväxt i Marseille (och kanske framför allt alla de som inte klarade sig lika bra). 

Från artikeln i #0:

"The Guardians krönikör Andrew Hussey skriver att Frankrike är mer splittrat än på länge och att det är för tidigt att säga om segern kan stå för en helande kraft. I fattiga förorter har sammandrabbningar mellan invånare och polis inte upphört under VM, konstaterar han."

Personligen tycker jag att det är positivt att det skit som uppstod i början på 2000-talet i det franska laget förefaller vara borta. Bra! Men jag instämmer med Hussey - det är för tidigt att dra några växlar på detta. 

-----------------------------------------------------------------------------------

Allt det andra du skriver kopplar jag inte på något sätt & vis samman med Frankrike och VM-titeln 2018.

Loris M
2018-07-17 12:14
#4

#3 Men då så!  Bra! Mitt inlägg baseras på dåliga erfarenheter och att jag följt politisk debatt på iFokus i sex år. Det är alltid samma visa, vi (som tycker att mångkulturalism är positiv och självklar) skriver något positivt om invandring eller invandrare och ni/de (som tycker att mångkulturalism är ett skämt ) kommer direkt med en massa inlägg om att det minsann kommer att gå åt helvete….. OMG liskom…. 🤦‍♂️😴

[Hayabusa]
2018-07-17 13:08
#5

#4 Det är ju du själv som länkar till artikeln i #0. Skrev jag att "det kommer att gå åt helvete"? Nej, det kan jag inte se. Däremot står det ju i artikeln du länkar till att man ska vara försiktigt med att dra växlar. Är det mina ord? Nej, men det kanske ligger något i de orden ändå. 

 Vad säger du själv om det franska landslaget under de senaste 20 åren? Tydligt är ju att laget, och landet i stort, plågats av inre stridigheter och kontroverser. Jodå, såväl rasism som "franskhet" har varit på tapeten. Bra då att de lyckades vinna VM-titeln i år. Hade de åkt ut i gruppspelet hade syndabockarna pekats ut…var så säker.  Vilket  visar hur skör tråden är mellan framgång och fiasko. 

Multikultur & lagidrott är ett intressant ämne. Jag vill påstå att lagidrott, främst kanske fotboll, varit vägen in i samhället för otaliga tjejer/killar med invandrarbakgrund. Det finns en uppsjö småklubbar runt om i landet som gör ett jättejobb på ideell nivå, tro mig. Som lyckas mycket bättre än många andra integrationsprojekt som staten drar igång. 

Jaha, men vad krävs det för att lyckas i t ex ett fotbollslag? Många saker, givetvis, men som spelare måste du anpassa dig efter lagets spelidé och strategi. Det är laget som vinner och det är de spelare som anpassar sig bäst som får spela och vinner störst framgång. På så vis är ett framgångsrikt lags spelidé snarare mono än multi. 

Tänkvärda ord från Fredrik Lindstrand, sportkrönikör på HD/Sydsvenskan:

"Nu lämnar VM-cirkusen ett Ryssland som visat upp ett vackert yttre i en månads tid. Nu väntar vardagen och det är väl bara att hoppas att den värme och gästvänlighet som fotbollen fört med sig stannar kvar i landet.

Förmodligen har festen fört en del gott med sig, kanske till och med rivit några murar. Men att tro att VM i grunden förändrat något är naivt. Och när jag tänker på måndagens Ryssland är det mest med en klump i magen över vad som kommer att hända med medlemmarna i den planstormade aktivistgruppen Pussy Riot.

Och inte mår man bättre av att nästa mästerskap ska hållas i diktaturen Qatar, där arbetare under slavliknande former betalat med sina liv för ett mästerskap som ska avgöras på vintern.

Om fyra år ska VM svälla ytterligare, till 48 nationer.

Så när strålkastarljuset nu slocknar är det med en vemodig vetskap om att VM som vi känner det är ett minne blott.

Nu väntar något annat. Och det är inte en förändring till det bättre."

Zepp
2018-07-17 16:07
#6

Det var väl när vi förlorade mot England som det gick åt helvete?

Iallafall Frankrike vann VM trots sitt multikulturella lag.. eller tack vare, skit samma, de vann för att de var bäst på fotboll när det väl gällde

Sådåså, då kommer vi osökt in på hur nationer klarar sig, det är litta samma som med fotbollslag, dvs oavsett härkomst/religion/hudfärg.. om alla spelar i samma lag så når man iallafall en viss framgång.

Fördelen då med multikulturell inblandning är  att man får fler att välja på!

Och det blir då ett annat problem som man blir tvungen att hantera, dvs att inhemska utsätts för ökad konkurans.. vilket lätt kan glida över mot att det multikulturella är ett problem!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Annons:
Loris M
2018-07-17 17:43
#7

#5 Ja, det är ju jag som länkat till artikeln men det är du som valt den enda meningen nästan där man uttrycker något dämpad entusiasm. Och det är ju det som är grejen, du väljer att se och lyfta fram det värsta och jag det bästa. Våra framtidstro skiljer sig åt (precis som mycket annat). 

Jag skriver ju också att det här kommer så klart inte lösa Frankrikes problem och de splittringar som finns, men landet behövde det för att få tillbaka tron på framtiden och tro på människor och för att inse att alla behövs och ingen borde lämnas utanför. Vi har Zlatan som vi kunde skryta med men Zlatan var viktig på samma sätt som dessa unga franska spelare. Rosengård behövde Zlatan för att unga killar ska veta att det går att lyckas i detta land trots en annan bakgrund än svensk.

Loris M
2018-07-17 17:47
#8

Och 19-åringen kommer att skänka alla pengar, 4,5 miljoner för att barn med funktionshinder ska få möjlighet att idrotta. ❤️🏆

Mbappé har bestämt sig för att skänka alla sina pengar han tjänat under VM till välgörenhet, skriver L’Equipe.

Varje spelare belönades med drygt 200 000 kronor per match och ytterligare 3,1 miljoner kronor i eventuell guldbonus.

Och efter gårdagens finalseger står det klart att Mbappé skänker drygt 4,5 miljoner kronor till Premiers de Cordee – en organisation som hjälper skadade och funktionshindrade barn att idrotta.

https://www.aftonbladet.se/sportbladet/fotboll/a/RxpvQa/vm-hjaltens-fina-gest--skanker-allt-till-barnen

Loris M
2018-07-17 18:01
#9

Hayabusa,

Jag är rätt så säker på att du vet precis vad jag skriver om i den andra delen av inlägg #2. Kopplingen till VM är inte heller långsökt, för det handlar som sagt vad vi väljer att lyfta fram. Vilka bilder vill vi att världen ska se. 

Jag tittade på den den här TED-videon där en ung nigeriansk författare berättar om vikten av att visa många olika bilder av ett land, en grupp människor, en person. Hon berättar bl. a. att när hon började skriva så blev hennes karaktärer vita och drack ginger ale och pratade om vädret trots att hon som nigerian inte kunde känna igen sig själv i de karaktärerna. Men det är ju dessa karaktärer som förekom i västerländsk litteratur som hon läst massvis med och hon hade aldrig tankarna på att även mörkhyade kunde ta plats i hennes böcker. 

Vi i västvärlden är "duktiga på" att visa afrikaner på ett visst sätt, bilden är rätt så ensidigt, de är obildade och i behov av vår räddning. Precis som bilden av invandrare ni målar på den där sajten jag tänker på är väldigt ensidig och väldigt negativ. Därför vill jag lyfta allt det positiva och visa andra bilder av invandrare som också är verkliga och sanna. Den här tjejen i videon säger att problem med stereotyper är inte att de inte är sanna utan att det är just en enda bild utan nyanser och utan alla andra bilder. 

https://www.ted.com/talks/chimamanda_adichie_the_danger_of_a_single_story

[Hayabusa]
2018-07-18 10:16
#10

#9 Frankrikes landslag (fotboll) har under en lång tid varit "multi-etniskt" (har inget bättre ord) och faktum är att redan 1931 så hade man en färgad spelare med ursprung från Afrika i sitt landslag. Sedan dess har en rad spelare med utländskt påbrå, på ett eller annat sätt, spelat i det franska landslaget. Det går att räkna upp hur många kända namn som helst - Platini, Cantona, Thierry Henry, Tigana, Benzema…ja, listan är sjukt lång :) 

Är jag negativ när jag skriver det? Knappast, det är ju fakta att det är så. Krönikan i #0 kan uppfattas som att det är ett nytt fenomen (ett multi-etniskt franskt landslag), men det är det ju knappast. Fotbollsspelare från Afrika är inte det heller ett nytt "fenomen". Vi var nog en hel fotbollsvärld som charmades av Kamerun vid VM 1990 med Roger Milla som huvudfigur. Inte att förglömma är länder som Senegal, Nigeria och Elfenbenskusten. Särskilt det sistnämnda har producerat en hel räcka med kända namn inom fotbollsvärlden. 

När jag pratar med fotbollsintresserade om Mbappé så är det ingen som nämner hans hudfärg eller ursprung - nej, det man förundras över är hans låga ålder. 19 år och redan en världsstjärna!

Ska man diskutera fotbollslandslag och etniskt ursprung så är det anmärkningsvärt att kolla in det svenska fotbollslandslaget för damer - det är sannerligen "kritvitt" så det förslår. Tjejer med utländskt påbrå är, och har varit, sällsynt. DÄR har vi något att fundera över, enligt min mening.

Zepp
2018-07-20 00:57
#11

Och då kommer vi osökt på hur man bygger ett lag.. ett lag är i bästa fall större än summan av enskilda spelare!

Och hur bygger man då en framgångsrik nation jo summan är större än summan av de enskilda individerna.

Dvs det handlar mer om inkludering och att minska exkludering.

För när alla spelar för samma mål så når man som regel större framgång än om man pekar ut enskilda deltagares fördelar eller brister.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[Hayabusa]
2018-07-20 08:55
#12

"Jaha, men vad krävs det för att lyckas i t ex ett fotbollslag? Många saker, givetvis, men som spelare måste du anpassa dig efter lagets spelidé och strategi. Det är laget som vinner och det är de spelare som anpassar sig bäst som får spela och vinner störst framgång. På så vis är ett framgångsrikt lags spelidé snarare mono än multi. "

Zepp
2018-07-23 20:29
#13

Om man säger som så.. fotboll och spelideer är oftast mono.. över hela världen.. rätt få variationer i en multikulturell värld!

Dvs de muslimska nationer eller asiatiska/afrikanska/sydamerikanska nationer som deltog i VM anpassade sig alla till dels sina spelares potentional, dels till motståndarnas styrka och svagheter?

Dvs man spelar samma spel.. dvs fotboll.. oavsett kultur/nationell härkomst eller något annat.. och det är samma regler för alla.

Men ioförsig om man i stället satsat på hudfärg, religion eller etniskt urspung så hade det väl varit Ryssland och Kroation som varit i final.. men det strider direkt mot hela fotbollens ideer.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Annons:
Upp till toppen
Annons: