Annons:
Etiketterfrämlingsfientlighetrasism
Läst 1455 ggr
vallhund
2018-06-24 22:07

VM i fotboll

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

”Ett svenskt landslag spelar fotbolls-VM, men mitt i förberedelserna behövde man förtydliga att Jimmy Durmaz visst är svensk”, skriver Noa Bachner.
  • Redigerat 2021-01-17 07:24 av Loris M
Annons:
DesK
2018-06-24 23:05
#1

Det är så bedrövligt och skrämmande hur dessa rashatare och diskriminerare får härja fritt!

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Loris M
2018-06-25 07:54
#2

Ja, det är bedrövligt men jag måste ändå säga att jag är väldigt stolt över Sverige och hur landslaget, offentliga personer och vanliga människor reagerat och stöttat Durmaz. ❤️

[Hayabusa]
2018-06-25 10:07
#4

Fler trista händelser från VM:

"Mot den bakgrunden var fredagens kvällsmöte mellan Schweiz och Serbien en laddad historia. Granit Xhaka, Valon Behrami och Xherdan Shaqiri har alla kosovoalbanskt ursprung och Shaqiri spelar med Kosovos flagga på sin ena sko. Något som uppmärksammades innan mötet lagen emellan. 

Serbiens anfallare Aleksandar Mitrovic sa då enligt The Guardian: "Om han älskar Kosovo så mycket att han visar upp flaggan, varför tackade han då nej till att spela för deras landslag?"

Enligt Die Welt utsattes de tre schweiziska spelarna för påhopp under hela matchen. Det buades när de rörde bollen och enligt tidningen sjöngs även ramsan: "Ubij, Ubij Siptara" ("Döda, döda albanerna) från läktaren. 

Enligt albanska Telegrafi förbjöds även fans från att ta med den kosovanska och den albanska flaggan till arenan"

Från Expressen

[Hayabusa]
2018-06-25 13:32
#5

Men…det finns ju även en del positiva upplevelser med årets VM:

"Namn: Sepideh Sadat Sharifi och hennes man Danyal.

Från: Teheran.

Spelorter: Sankt Petersburg, Kazan, Saransk.

Hemma i Iran får hon inte gå på fotboll. Men i Ryssland upplever Sepideh Sadat Sharifi för första gången frihet, berättar hon.

– Det känns så himla bra, fantastiskt!

Det råder fotbollsfeber i Iran. På Azadi-stadion, landets största arena belägen i huvudstaden Teheran, visades matchen mot Spanien på storbildsskärm – och både män och kvinnor fick se på.

Ett stort steg för Iran, där kvinnor inte varit tillåtna att gå på herrfotboll sedan 1981.

– Det var fantastiskt att höra, säger Sepideh.

Hon själv ville dock uppleva mästerskapet på plats. Och packade in sig själv och mannen Danyal i parets bil. Tillsammans har de kört från Teheran till Sankt Petersburg. Nu är de i Moskva, där de stannat till innan resan till sista gruppspelsmatchen mot Portugal i Saransk.

– De tog fyra dagar att köra till Sankt Petersburg. Så vi är ganska trötta nu, säger Sepideh.

Kvinnors rätt att gå på fotboll har blivit en allt mer politiskt laddad fråga i Iran på senare år.

Vid landskamper i Iran har kvinnor protesterat mot förbudet utanför arenorna. Inte sällan har kvinnor straffats för att ha tagit sig in på arenor utklädda till män.

Inför VM har den iranska staten uppmanat kvinnor att hålla låg profil under mästerskapet. Och matcherna som sänds på tv i hemlandet har censurerat kvinnor i bildsvepen från läktarna.

För Sepideh är VM första tillfället att få se på fotboll live.

– Det känns så bra, fantastiskt! Jag har träffat många andra iranska kvinnor här. Och jag behöver inte ha hijab här, som ju är lag hemma i Iran, berättar hon.

– Det här är en dröm för oss, säger Danyal."

Saxat från HD

Loris M
2018-06-25 22:40
#6

Hotet och hatet mot Durmaz har en historisk parallell:

"Rasism är ett problem inom fotbollen. Det visar hatet mot svenske fotbollsspelaren Jimmy Durmaz efter matchen i lördags. Det finns många likheter mellan hatet mot muslimer och judar i fotbollen idag och hatet mot judar i 1930-talets Nazityskland.

Tyskland vann över Sverige i fotbolls-VM. Efter matchen fylls sociala medier av hat mot muslimer i allmänhet och Jimmy Durmaz i synnerhet. Han gör ett misstag i matchen och möts av hat och hot.

”Dö!”

”Äckliga blatte!”

”Jävla taliban”

”Muslimjävel!”

”Vi kastar ut er snart, Sd 2018”

”Muslimapa!”

Att skriva ”jävla sopa” om en fotbollsspelare är en sak. Att kalla hen ”muslimapa” eller ”äcklig blatte” är nåt annat, nämligen hat och rasism.

Jag har skrivit mycket om likheter mellan antisemitism och islam- och muslimhat. Att sprida hat mot fotbollsspelare är en av likheterna.

Nu är Durmaz kristen. Men det spelar mindre roll. Hatet han möter är islamofobiskt. Det antas att han måste vara muslim.

Durmaz har utländsk bakgrund. Det räcker för att hatet ska spridas. På 1930-talet spreds liknande hat mot judar. Den gången var det nazisterna som stod bakom hatet."

https://motargument.se/2018/06/25/fotboll-och-rasism-fran-judejavel-1933-till-muslimjavel-2018/

Annons:
DesK
2018-06-25 22:55
#7

Dessvärre är det nazisterna aka sverigedemokraterna som står för hatet nu också

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Loris M
2018-06-26 10:44
#8

Ja, nazister får ju andra kostymer och skepnader men deras agenda och hat är alltid likadana. 

"Vid söndagens träning höll kantspringaren ett brandtal varpå resten av truppen utbrast ”fuck rasism” och uppropet #backadurmaz spred sig långt utanför fotbollens del av internet.

Lätt, och befogat.

Färre minns nog Jimmy Durmaz kommentar strax efter matchen.

”Har man haft hat mot sig hela livet så är det ingen fara ./…/

De gånger jag drabbades som värst berättade jag, och mina arbetsgivare stod upp för mig. Det var lätt, och befogat. Alla andra gånger höll jag tyst.

Tro mig: svenskar är inte rasister.

Tro mig: många svenskar säger rasistiska saker.

Tro mig: vi sväljer.

Vi sväljer för att inte göra oss omöjliga. Vi sväljer på samma sätt som kvinnor teg om mäns sextrakasserier fram till hösten 2017. Vi sväljer för att inte tappa ansiktet, eller tvinga våra förövare att göra det.

Svarta, bruna, gula svenskar ogillar dålig stämning lika mycket som vita.

Och vi vet: de som tror att rasismen är på väg tillbaka efter 1990-talet har nog blundat. Den har aldrig varit borta."

https://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/a/Kv9GJ7/tro-mig--vi-svaljer-mycket-smygsrasism

[Hayabusa]
2018-06-26 13:21
#9

Dessvärre mer dystra händelser från årets VM:

"Mexiko tvingas böta motsvarande runt 90 000 kronor för att lagets fans på nytt skrikit ett homofobiskt ord under lagets premiär i fotbolls-VM mot Tyskland.

Det är inte första gången som Internationella fotbollsförbundet Fifa straffar Mexikos förbund (FMF) för saken; under VM-kvalet bötfälldes FMF tio gånger.

Mexikanska fans har under en längre tid skrikit ut ett slangord för manliga prostituerade i samband med motståndarmålvakternas insparkar. Både FMF och landslagsspelarna har vädjat till fansen att sluta."

Källa: TT

[Hayabusa]
2018-06-29 09:31
#10

Nästa måltavla: Ada Hegerberg.

Den norska landslagsstjärnan, och världens bäst betalda kvinnliga fotbollsspelare, kritiserade Saudiarabiens spel i öppningsmatchen mot Ryssland och skickade samtidigt en pik mot landets kvinnosyn:

Tuff start för Saudiarabien. Kanske borde de släppa fram kvinnorna?” skrev Hegerberg på twitter.

Det dröjde inte länge innan Lyon-stjärnan fick ta emot dödshot och trakasserier, avslöjar hon för norska NRK.

– Jag fick dödshot på arabiska och då tänkte jag att det var dags att ta bort tweeten. Men det är vad jag står för och inget fel med det. Men det gjorde väldigt många irriterade i den delen av världen och det visar att de fortfarande har väldigt, väldigt lång väg kvar, säger Hegerberg.

Källa: Aftonbladet

[Stoffe.]
2018-07-05 18:25
#11

Media får nu backa och börja källgranska innan dom skriver.

Det fanns ingen hatstorm mot fotbollsspelaren Jimmy Durmaz.

https://www.svd.se/inte-hat-utan-karleksstorm-mot-durmaz

https://www.aftonbladet.se/sportbladet/fotboll/a/kaOOVj/fanns-ingen-hatstorm-mot-jimmy-durmaz

Upp till toppen
Annons: