Annons:
Etiketterarbeteföretagsamhetsysselsättning
Läst 576 ggr
Loris M
6/16/18, 10:45 AM

Utrikesfödda bakom jobbtillväxt

"I dag kommer Arbetsförmedlingen med sin stora prognos för det kommande året. Den visar generellt en fortsatt ljus bild och i synnerhet att allt fler utrikesfödda får jobb.

Det betyder att trenden fortsätter; att utrikesfödda får en allt större betydelse för den svenska ekonomin. I fjol skapades 94000 nya jobb och 75000 av dessa besattes med personer födda utomlands.

För första gången har arbetsförmedlingens statistik brutits ned branschvis. Siffrorna visar att vissa näringsgrenar är helt beroende av invandrad arbetskraft.

I industrin, inom handel, hotell och restaurang svarar utrikesfödda för hela tillväxten av sysselsättning. Även skola, vård och omsorg är helt beroende av utrikesfödda när det gäller framväxten av nya jobb.

– Utan den här arbetskraftsreserven, skulle svensk ekonomi sett väldigt annorlunda ut. Företagen skulle inte kunnat rekrytera och växa så som de gjort, säger Håkan Gustafsson, prognoschef på Arbetsförmedlingen."

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=6975079

Annons:
[NeferNefer]
6/16/18, 11:55 AM
#1

👍

Zepp
6/16/18, 7:01 PM
#2

Mm, prexis.. vi är i ett läge där vi har kronisk arbetskraftsbrist!

Dvs vi kan vara lyckliga för den nuvarande flyktingvågen som visar sig inträffat i rätt tid.. för oss iallafall.

Aså aså.. det kan snabbt ändras, dvs konjunkturen kan dyka när som helst.

Iallafall och hur som helst, vi har fått ett tillskott till vår befolkning dvs till vår arbetskraft som vi som nation kan disponera lite som vi vill.

Vi kan välja att integrera dessa/bli en del av vårt ökande välstånd eller att förskjuta dem/låta de bli en belastning på vårt välfärdssystem!

Dvs vi väljer själva via våra politiker vilket samhälle vi vill ha i framtiden!

Om man säger som så.. vill vi ha ett etniskt rent land så är man antigen Same eller Mienkelitalande.. fast jag tror lixom inte ens att de är så dumma.. för de var här först.. innan vi av nordgermansk härkomst invandrade.

Iallafall så på något sätt så inbillar jag mig att vi med nordgermansk härkomst har varit en del av att utveckla det här landet till vad det numera är?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Loris M
6/12/22, 9:57 AM
#3

Lyfter denna.

Upp till toppen
Annons: