Annons:
Etiketterfrämlingsfientlighetrasism
Läst 934 ggr
Loris M
2018-05-11 15:36

Sluta titta bort!

Tänkvärt om den svenska mentaliteten - att inte vilja lägga sig i och att undvika konflikter - även när vi borde agera och ta ställning.

"Åke Dauns bok Svensk mentalitet tar upp detta som en del av den benägenhet till konfliktundvikande som finns inbyggt i svensk kultur. Han beskriver bland annat en händelse där två yngre män attackerar en äldre man på en välfylld vägkrog, och det dröjer innan någon till slut tar sig för att ingripa. De flesta har blicken fäst i taket eller i sin kaffekopp och försöker bete sig som de inte märkte någonting.

Det här är en del av en kulturell norm som föreskriver att vi inte skall reagera aggressivt, ens om vi uppfattar att vi blir angripna. Dessutom går det ihop med normen att inte lägga sig i, inte vilja lägga näsan i blöt. Att värdera självständighet mycket högt, att klara sig själv, är också del av vår kultur.

Alla vi som fostrats in i svensk kultur har denna impuls att inte vilja se hatet, inte vilja låtsas om det. På nätet är det dessutom väldigt lätt att bläddra förbi. Ingen kommer ens se att vi stirrar upp i taket och låtsas att vi ingenting märker. Det här är ett beteende som, till skillnad från att häva ur sig hat och hotelser, är fullkomligt normalt i den svenska offentligheten. Tyvärr är det också ett beteende som är farligt för just denna offentlighet, eftersom det låter angreppen fortsätta."

https://www.jagarhar.se/kolumnen/sluta-titta-bort-att-slippa-reagera/

Annons:
[hippieworld]
2018-05-14 16:30
#1

Det här är en tragiskt utveckling man absolut  inte vill se 😕 och det är bara att gå till sig själv och de sina om man skulle drabbas så vill man så klart att det finns medmänniskor som ingriper.

Idag tror jag mycket bottnar i rädsla för det finns så många beväpnade och drogpåverkade där vi inte vet vad som händer om vi ingriper.

Jag är den som brukar ingripa om det behövs men på senare år har våldet eskalerat och vapen finns så gott som överallt så nog är jag mer försiktig om jag skulle hamna i en sån situation och det är nåt jag ogillar men det finns en bakomliggande rädsla som styr det där.

Nu har jag tack och lov inte mött nån sån situation  på dom 16 år sen jag flyttade från Stockholm och där bodde jag i 20 år och på den tiden vågade man ingripa mer även i storstaden än vad vi gör idag.

Det finns absolut dom som struntar i och blundar sen har vi dom som vill ingripa men vågar inte för vi vet i dag inte om vapen dras fram och det här  är en fruktansvärd utveckling  där dom kriminella styr.

Se bara på händelser så som fejkade olyckor längs vägarna nåt som förr var en självklarhet att man stannar och hjälper nån som är i nöd men idag uppmanar polisen att stanna inte utan ring  112  istället och låt polis och övrig blåljuspersonal ta hand om. Hemskt för det kan handla om sekunder om nån verkligen är i behov av hjälp och den här utvecklingen den måste ju på något vis få ett slut men samtidigt uppmanas vi att vara försiktiga av polis så inte undra på det idag finns en rädsla hos många att våga ingripa även om dom skulle vilja så vågar många inte.

Man blir så bedrövad när man läser om händelser så dom den äldre mannen på vägkrogen för hur hemskt måste det ha känts för honom att alla vände bort blickarna och det är inte rätt men rädslan har idag tyvärr tagit över för man vill inte själv bli offer för våldet,skjuten, knivskuren med mera så då ryggar många i ren rädsla.

Det är för bedrövligt hur det har blivit att vi inte ens ska våga hjälpa varandra  😕

Dioramabyggare
2018-05-16 11:07
#2

En länk till en sajt med mer information i ämnet: http://huskurage.se/

Upp till toppen
Annons: