Annons:
Etiketterkulturreligiontraditioner
Läst 2508 ggr
[A-lagaren]
3/20/18, 10:25 PM

Syrianer/assyrier = Sveriges bästa invandrare

Hur kan syrianer inte anses vara den bästa invandrargruppen? Själv har jag alltid tyckt att muslimska araber och afrikaner hittils varit Sveriges bästa invandrare men ju mer jag umgås med syrianer så inser jag att utan de vore Sverige ingenting. Tyvärr är den äldre generationen rätt islamofobisk ibland men det är extremt få syrianer idag i Sverige som är islamofobiska.

Min bästa vän är syrian ifrån Libanon och hon är den snällaste människan som finns och det verkar vara väldigt vanligt har jag märkt hos syrianer att de är väldigt snälla, de hjälper alltid sina vänner och är där för dem och dessutom får de ekonomin att blomstra. Jag fick veta att nästan alla pizzerior och kebabställen ägs av syrianer och inte muslimska araber eller turkar som jag tidigare trodde, har de inte restauranger så har de butiker där de säljer fina saker. De arbetar väldigt hårt precis som muslimska araber. Likaså har de väldigt stor moral och respekt för sina medmänniskor.

Min bästa väns döttrar säger att de vill bli VD och CEO för framtidens nya svenska Apple som de ska vara med och utveckla, alla syrianer jag har träffat har varit lika ambitiösa och de gör verkligen allt de kan för att bidra till samhället. Jag kan erkänna att en del muslimska araber har svårt för detta men det beror på att rasismen mot de är mycket större i samhället och när män jämt och ständigt blir utpekad och diskriminerad på arbetsmarknaden så är det inte konstigt att man gör lite busstreck mot det som man anser tycker förtryckaren representerar.

Jag undrar varför inte syrianer anses som Mellanösterns bästa invandrare när de är en av Sveriges bästa och framgångsrika invandrare. Mellanösterns första arkeolog var syrian - Hormuzd Rassam. Glöm inte heller bort Younanfamiljen och Bob Miner var en grundarna till Oracle Corporation. Entrepenörskap verkar vara medfött hos syrianer så varför är inte dessa människor Sveriges bästa invandrare då det uppenbarligen är de som leder och kommer leda Sverige till IT-landet nummer ett?

Annons:
[Wijnja]
3/21/18, 3:41 AM
#1

Du måste vara hjärntvättade på nått sätt du har helt fel

MelodyX
3/21/18, 8:27 AM
#2

#1 kan du utveckla? Man får ändå ge ts en poäng då många syrier har ett stort sinne för entreprenörskap som utan problem hade fört Sverige framåt om det inte vore för de krångliga lagar vi har här när det gäller eget företagande. Sedan är jag väldigt osäker på om det har med just syrier att göra, i min uppsats skrev jag om Afghaner och deras möjligheter på arbetsmarknaden till exempel, nära 100% var i arbete första sommaren efter att de fått uppehållstillstånd. Flera med eget företag efter ett par år. Sedan är arbetsmoralen överlag större i de flesta länder utanför Sverige, dåliga villkor gör att de flesta är vana att jobba 12-15 timmar om dygnet från väldig ung ålder i länderna kring MENA. Tål att tänkas på.

[A-lagaren]
3/21/18, 9:42 AM
#3

#2 Jag pratar om syrianer, inte syrier. Just syrianer kommer det inte så många hit just nu. Jag har bott i Södertälje och tycker det är en jättemysig stad och de som bråkar i Ronna bla. är inte syrianerna/assyrierna. De har ju oftast stora släkter som hjälper de att komma in i samhället och det rätt så fort. Många är även entrepenörer och håller på med att fixa naglar och göra reklam för det på instagram. De är även mycket duktiga på matematik och dylika ämnen i skolan!

[A-lagaren]
3/21/18, 9:42 AM
#4

#2 Jag pratar om syrianer, inte syrier. Just syrianer kommer det inte så många hit just nu. Jag har bott i Södertälje och tycker det är en jättemysig stad och de som bråkar i Ronna bla. är inte syrianerna/assyrierna. De har ju oftast stora släkter som hjälper de att komma in i samhället och det rätt så fort. Många är även entrepenörer och håller på med att fixa naglar och göra reklam för det på instagram. De är även mycket duktiga på matematik och dylika ämnen i skolan!

MelodyX
3/21/18, 11:01 AM
#5

Fast stora släkter har väl de flesta? Jag jobbar just nu som integrationsplanerare i en mellanstor kommun och skulle säga att det går för de flesta som kommer hit. Det finns väl heller ingen forskning som understödjer dina argument, ur den synvinkeln är både ensamkommande (från alla länder) och till exempel balkanflyktingarna under den flyktingvågen (vilket inträffade när de flesta syrianer som du menar kom hit) betydligt mer understödda med forskning och hur det gått på arbetsmarknaden och även det vi kallar integrering, vilket har gått bra - och med andra ord borde vara världens bästa flyktingar och invandrare och ska vi ta hela världen finns det också en hel del forskning på att somalier har lyckats suveränt bra i den samhällsstruktur som finns i det kanadensiska samhället  😉

Men jag tror inte man kan säga så, min erfarenhet är att sanslöst många flyktingar oavsett var de är ifrån är duktiga entreprenörer, kanske för att de flesta länder utanför väst fortfarande har lärlingsutbildningar? Man börjar i ett jobb och lär sig på vägen upp liksom? Det tror jag inte har riktigt med vilken folkgrupp man  är, utan mer vilket samhällssystem man kommit från och hur väl det synkar med det samhällsystemet man kommer till.

Zepp
3/22/18, 10:22 PM
#6

Näe, jag kan väl säga som så att det finns lixom ingen bästa invandrargrupp.. alls!

Utan det jag vill säga är att de flesta är prexis som vi andra som kom hit före, dvs de är hyvens människor som efter någon generation iallafall anpassar sig och blir en del av det som vi kallar det svenska samhället.

Hur som helst så är en kraftig invandringsvåg en stor påfrestning på samhället, det tar en del resurser.. men det är som med det mesta, tex investeringar, kostar mest i början men om det bara sköts rätt så ger det god avkastning framöver.

Har vi dessutom lite tur och de inte är för få så kommer de oxå berika vårt samhälle med sin kultur, matvanor och traditioner.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Annons:
MelodyX
3/23/18, 8:36 AM
#7

Så sant.

Upp till toppen
Annons: