Annons:
Etiketterkulturreligiontraditioner
Läst 1707 ggr
Loris M
11/27/17, 10:33 PM

Hur firar du Jul?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Snart är det Jul och jag funderar på det här med att vi hela tiden tar intryck av andra kulturer. Hur har Julen förändrats under de senaste årtionden (om den gjort det) tycker du och firar du Jul på samma sätt som när du var barn? 

Har du tagit intryck av hur personer från andra länder firar Julen eller håller du hårt på era traditioner? 

(Bild från Pixabay)

Annons:
Loris M
11/27/17, 10:36 PM
#1

Woho… jag har precis fått en medalj för att jag skrivit 10 000 inlägg. 🥳

(Inte för att jag vet vad jag ska göra med den men kul ändå 😊)

Sorry OT. 😊

[Antonia-1986]
11/27/17, 10:56 PM
#2

Alltmer amerikanska influenser. Vissa har funnits i Sverige sedan 1800-talet andra, som Black Friday, har bara några år på nacken.

KPD
11/27/17, 10:58 PM
#3

Först och främst är jag noga med att inte fira jul före jul. Jag har hittat en möjlighet i Skåne att äta julbord under julen. Alla andra restauranger slutar med julbord några dagar före jul. Det är dock inte säkert att jag kommer att begå något julbord. Vissa jular äter jag traditionell julmat. Andra väljer jag att äta mat från det land där Gud blev människa. Jag tycker om mat från Mellanöstern. Julskinka brukar jag aldrig köpa. Jag äter hellre kalkon, och jag brukar också köpa kalkonkorv och kalkonpastejer, de år jag köper hem julmat.


Värd för Finland ifokus, medarbetare på Ryssland ifokus.

Aleya
11/27/17, 11:00 PM
#4

Vi kör på samma mat som alltid. Se samma saker på tv. Vi är dock bara två människor och 4 djur som firar. Så det är som en "vanlig" jul firas. Har inte orkat eller velat ta in traditioner från ex USA.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Loris M
11/27/17, 11:09 PM
#5

Ja, det här med julbord har blivit allt tidigare för varje år känns det som. Jag kommer inte riktigt ihåg när exakt vi åt julbord på jobbet förra året men vet att det var extremt tidigt att jag reagerade. Plus att det inte var den traditionella julmaten. Nu äter många vegetariskt så de försökte kombinera ihop något, men jag tyckte mest att det kändes som en vanlig middag och inte som julmiddag.

Aleya
11/27/17, 11:34 PM
#6

#5 ja det är ju sjukt att man redan den 16 november satsar på julbord (ikea). Ne jag trivs med det vi har på julbordet hemma. Och jag äter sällan julbord ute. Tycker det är så tramsiga påhitt på julbordet. Konstiga sillar som jag inte gillar. Ne det får helst vara som det varit förr. Det enda vi har ändrat på är att vi gör rödbetssalladen själv istället för köper. Var nämligen nått år det inte fanns att köpa så vi gjorde egen och bestämde oss att det fortsätter vi med.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Annons:
Zepp
11/28/17, 12:03 AM
#7

Jag firar som vanligt tradionerlig svensk jul.. på Kaneriöarna!

Jesus föddes på sommaren.. så palmer är en viktig sak när det gäller jul!

Och kameler.. man bör rida på kamel minst en gång under julhelgen!

Och julklapparna var det de tre vise männen som kom med så de delas ut på trettonafton!

https://www.youtube.com/watch?v=ihW56Xa3XGQ

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Niklas
11/28/17, 11:43 AM
#8

I huvudsak är det samma varje jul, men tittar man på detaljer är det stor skillnad nu och när jag var liten. Vi firar alltid jul med släkt och vänner. Mycket mat, som knytkalas, julklappar och trevligt. Vanligtvis är vi mellan 20 och 30 personer.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

vallhund
11/29/17, 5:31 PM
#9

Firar inte jul.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

MelodyX
3/19/18, 6:15 PM
#10

Nu väcker jag upp en gammal tråd, känns som en bra grej för att göra forumet lite levande :-) Vi firar inte så mycket jul heller. För barnens skull sätter har vi ljusstakar och gran. Skinka äter vi ju inte, men det finns ju så mycket alternativ nu, vi brukar äta lammfiol och kalkon istället. Samma med påsk. Lamm passar utmärkt till påsk. Har aldrig haft så mycket traditioner i vår familj, något som jag tyvärr tror kommer att gå över till barnen. Jag önskar jag vore mer traditionsfast för deras skull, det känns som vi har ganska tråkiga högtider, men jag är ingen sådan människa tyvärr.

Zepp
3/19/18, 11:09 PM
#11

Mm kan avslöja att de flesta sk Stora högtider oftast är tråkiga tillställningar, förutom möjligen Midsommar!

Så jag tar min Mor och flyr till varmare bredgrader när det ändå är lite ledigt!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Upp till toppen
Annons: