Annons:
Etiketterintegrationimmigrationpolitik
Läst 1841 ggr
Lakritsstjärna
11/1/17, 10:14 PM

Sluta missbruka order rasist

Blir så irriterad när vissa använder ordet rasist bara för att få sin vilja igenom eller som motargument när de blir tilsagda. Det hände ofta i skolan när lärarna sa till vissa att inte störa så blev de kallade rasister När min kille sa till några killar att släppa dörren så tunnelbanan kunde åka så blev han kallad rasist När jag sa till en pappa att inte röka på lekplatsen så ville han anmäla mig för rasism. Blev helt chockad då jag hade använt ett vårdat språk och inte nämt ett ord om hans etnisitet. Min pappa som har hjälp många nyanlända med bankbesök och myndighetskontakter för att de ska komma in samhället blev kallad rasist för ca 1 vecka sedan då han sa till en kille att ta ner föttern från sätet. Hörde några tonårs tjejer prata om ett prov och den ena tjejen va missnöjd över sitt resultat. Då gör jag henne säga att läraren är säkert rasist. Der här är några exempel. Riktig rasism ska inte accepteras och bekämpas men det borde byta namn. Det är ett hån mot de som blir utsatta för riktig rasism att många misbrukar användandet ordet rasism i väldigt fel syfte. Jag blir mest irriterad nu när jag hör ordet rasist och order känns väldigt urvattnad och har helt tappat sin betydelse. Nu är jag väll säkert enligt vissa rasist som skriver detta!

Annons:
Stallmima
11/1/17, 10:24 PM
#1

Jag håller helt med dig av det du skriver, sen kan jag spä på att bli kränkt ligger i var och varannan mening även det. Du ska absolut kunna säga till någon som i exemplen ovan utan att bli kallad rasist

Zepp
11/2/17, 7:02 PM
#2

Mm.. kallas för Invektiv när de används felaktigt och är en del av retoriken!

"invektiv

ord som används nedsättande i syfte att förlöjliga, förnedra eller förolämpa"

"Jämför: skymford, smädeord, smädelse, tillmäle, okvädingsord, skällsord, glåpord, pejorativ"

https://sv.wiktionary.org/wiki/invektiv

Dvs när man försöker klistra på någon annan ett tillmäle som man själv valt så är tanken att den skall känna sig underlägsen och börja försvara sig mot detta och glömma själva sakfrågan.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Loris M
11/3/17, 8:01 AM
#3

#0 Ja, det är tråkigt när ord missbrukas. Då blir de urvattnade och förlorar sin mening och som du skriver, det är ett hån mot de som blivit utsatta. 

Just gränser för vad som räknas som rasism har på något sätt flyttats åt alla håll. Man kan bli anklagad för rasism om man tittar snett på någon, men också att det som faktiskt är rasism numera viftas bort som inte så farligt. ingen rolig utveckling.

vallhund
11/8/17, 12:36 PM
#4

Och med det vill du ha sagt vad?

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Lakritsstjärna
11/8/17, 4:25 PM
#5

#4 Det jag skriver! Att ordet ofta missbrukas och utnyttjas i fel syfte vilket gör att det förlorar sin mening. Tycker det är viktigt att belysa då det kan kan bidra till att toleransen minskar om man ska bli kallad rasist för minsta lilla Tex ber någon ta ner fötterna från sätet. Det tar bort fokus från riktig rasims om folk drar på sig offerkoftan i sitvationer som egentligen inte alls har med rasism att göra. Du tycker kanske inte märkt av att det förekommer och anser kanske inte att det är ett problem? Jag vill iallafall inte bli kallad rasist bara jag ber någon röka någon annan stans eller ta ner fötterna från sättet. Anser inte att det har med rasism att göra då jag hade tilltalat den personen på samma sätt oavsett hur personen ser ut. Tycker det är en viktig aspekt i multikulturellt samhälle att man måste kunna bemöta alla människor lika utan att bli kallad rasism av vissa.

Zepp
11/9/17, 10:07 PM
#6

Som jag skrivit förut.. och då kan man tänka lite tvärt om.. dvs man får epitetet rasist kastat efter sig.. iomed att det svider.

Och då kan man i stället tänka som så.. personen i fråga tyckte jag var dum och trodde/visste att jag inte var rasist.. det kan man då ta som en hedersbetygelse.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Annons:
vallhund
11/10/17, 12:39 AM
#7

Är det någon som förstår vad TS svamlar om?

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Lakritsstjärna
11/10/17, 8:41 AM
#8

#7 vad är det som är otydligt som du inte förstår? Bortsätt från att du kanske inte håller med om det jag skriver, du kanske har en helt annan uppfattning? Det jag skrev var utifrån mina erfarenheter.

Zepp
11/10/17, 6:19 PM
#9

Eh jag tror jag redan utrett i tillräcklig grad hur man använder invektiv?

Man får lov att tåla att blir kallad både för det ena och andra.. grejen är fortfarande att det används som förstärkningord, när någon blir förbannad.

Sådåså.. för mig är det främst en form av hedersbetygelse.. iomed att jag inte gör skillnad mellan personer utav olika härkomst.. utan ser mer till hur de är som personer.. hur de är mot andra människor.

Och för att travestera det ytterligare.. social media/internet är en strid om att vinna gilla och sympatier.. kriteriet för vem som är vinnare är att den som först tar till rasist, Adolf H, Josef S, Pol P är den som förlorade.. dvs då har man slutat använda förnuftiga argument.. slutat försöka övertyga den andra med sina sakliga argument.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Linn Is The New
11/12/17, 8:34 PM
#10

Ordet rasist missbrukas oändligt, och jag känner igen mig i det du skriver.

Jag är helt ärlig när jag säger att jag nästan har slutat säga till mina utländska klasskamrater, då jag bara bli stämplad som rasist hela tiden och anklagad hit och dit. Man ska inte ha det ordet som en ursäkt för att slippa undan sina handlingar, det är inte var ordets innebörd är.

Det känns som det har ökat  nu speciellt vid flyktingkrisen, absolut. Jag ser alla mina klasskamrater som jämlikar, det är inte det.

Blir som du= så JÄVLA trött på rasist skiten hit och dit. Man ska inte missbruka det ordet, och man ska inte behöva tåla att höra det heller. Man får inte bete sig hur man vill och sedan använda ett ord med annars riktigt stor innebörd som en ursäkt, det blir helt vrickat då. 

Jag förstår dig ts.

Mvh Linn 

Jag har inte speciella talanger. Jag är bara passionerat nyfiken // Albert Einstien

Ansträngning lönar sig bara om du vägrar att ge upp // Napoleon 

Driver en blogg vid namn: Starriderstables.weebly.com

Since 2016

[Ljusvarelse]
11/14/17, 6:19 PM
#11

jag med jag förstår tss har vi glömt att vara människa ??????????????????

jag tycker inte om alla gånger som sägs du måste tänka dina ord det blir dumt och alla blir rädda

så vill ingen ha det och inte jag

tycka gör alla och så får dom 

internet en bov skapar rädsla konflikt mellan grupper 

jag tycka inte om allt jag måste inte tyka om allt heller så såm muslim allt är hemlig konstig sak jag inte förstå

jag gå min väg möta människor som jag tycka om och inte är jag rasssitsten för det ?????????????????????????????????

Loris M
11/14/17, 6:29 PM
#12

#11 Det var ju intressant att du helt plötsligt inte kan skriva korrekt svenska. Hur mycket du än anstränger dig för att låta som en som inte har svenska som sitt modersmål så kommer jag alltid att känna igen dig. 

Du har förresten fått skrivförbud på Lika villkor bara för att du hela tiden kommer med nya nick och låtsas vara någon annan. Jag vet vem du är, så var snäll och lägg ner. 

Tänk på, nästa gång du skapar ett nytt konto att du får vara konsekvent och skriva på ett sätt i alla dina inlägg. Exempelvis på Änglar skriver du på en utomordentlig svenska.

Calcifer
11/27/17, 8:05 PM
#13

Förstår inte vart otydligheten i det TS vill ha sagt finns…

Jag blev kallad för rasist när jag berättade för en kompis att jag blivit sexuellt utnyttjad av en man som var från sydafrika. Att jag ens nämnde hans etnicitet var för att hon frågade om det var någon hon kände. Kommentaren löd "akta dig för vem du klagar om det till, det låter väldigt rasistiskt!" Öh? Jag struntar väl vart människan kom ifrån, det var vad jag hade blivit utsatt för som var problemet, inte hudfärgen på den som gjort det…


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Annons:
Zepp
11/27/17, 8:22 PM
#14

Jag begriper lixom inte fortfarande!

Såå om han hade varit vit så hade det då inte varit något problem?

Och hemska tanke.. Sydafrikaner kan även benämnas med N-ordet.. då det helt plötsligt något annat!

Om du då inte är kvinna så så får du väll skylla dig själv eller nått för att du umgås i kretsar där sådan sexuell läggning förekommer?

Jisses altså.. har "Metoo gått alla förbi.. trakaserier och även sexuella övergrepp förekommer i vårt samhälle.. och om man följer debatten i media så verkar det främst vara vita heterosexuella äldre män i chefspositioner evenetuellt några sk genier som pysslar med sådanrt!

Och inte nog med det.. emancipationen verkar ha spridit sig.. så den första kvinnliga programledaren har fått lämna sitt jobb och på det så anklagas även numera oxå en för mig okänd  kvinnlig landslagspelare i fotboll.. för sexuella  övergrepp!

Huruvida programledaren och fotbollspelaren kunde benämnas med N-ordet eller L-ordet spelar för mig mindre roll!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Calcifer
11/27/17, 8:30 PM
#15

#14 Tydligen hade hon någon slags uppfattning av om att jag hade varit mer okej av att bli utsatt för det av en svensk. Vilket inte stämmer, jag har blivit utsatt för värre av en helsvensk. Var knappast mer roligt…


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Zepp
11/27/17, 8:54 PM
#16

Och där kan vi nog sammanfatta #Metoo.. dvs kvinnor främst unga kvinnor är en utsatt del av befolkningen.. iomed att det verkar finnas bland oss en del manliga personer som vill ha sin sexuella böjelse utförd.. oavsett om deras offer är med på det eller ej!

Och jag vågar inte ens gissa om personen i fråga hade haft L-ordet stämplat i pannan och vad det skulle innebära?

För övrigt.. den enda person från Sydafrika som jag känt.. en arbetskolega.. för övrigt vit och svenska föräldrar.. verkar vara en rätt god far och partner samt fader.. så jag tror lixom inte på att ursprunget har så stor betydelse.. förutom att han tyckte att snö och is var något fruktansvärt.. men det delade jag lixom med honom!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Upp till toppen
Annons: