Annons:
Etiketterfrämlingsfientlighetrasism
Läst 837 ggr
Loris M
2016-11-27 22:37

"Jag är inte rasist utan realist!"

Var tredje journalist i Sverige hotas och trakasseras. Hatet mot de som är vita, heterosexuella män blir annorlunda. De kan ju inte hatas för sin hudfärg eller sitt kön. De blir hatade för sina åsikter och kallas rasförrädare. Anders Rydell, Hallpressens kulturchef berättar om hatet:

"Varför är då det hat som riktas mot mig annorlunda? Därför att jag inte blir kallad "hora" eller "fitta". Jag hotas inte med att bli våldtagen eller smittad med hiv. Jag blir inte heller kallad "svartskalle" eller "bögjävel". Ingen ber mig "fara hem". Hatet mot mig riktas inte mot mitt kön, mot min hudfärg eller mot vem jag älskar. Hatet riktas mot mina åsikter. Därför att jag är vit, jag är man, jag är heterosexuell. Jag är i dessa mäns ögon därför precis som dem - jag har "bara" fel åsikter.

Problemet med mig är att jag tänker fel. Jag förstår inte. Jag har inte kunskap. Därför har många av dessa mejl och samtal bakom den aggressiva och hotfulla tonen ofta ett argumenterande anslag. De vill övertyga. Förstår jag inte att "invandrare har våldet i blodet?" Att islamister och judar "konspirerar för att ta över världen". Att feminismen vill göra män lika impotenta som överflödig. "Förstår du inte???

De kallar sig inte rasister, utan "realister". De litar inte på myndigheter, medier eller forskning - som de tror undanhåller sanningen. Själva har de "genomskådat systemet", men i själva verket byggt upp en skrämmande världsbild närd av konspirationsteorier, främlingsfientliga hatsajter och internetforum. De ser inte självlögnen, att alla rasister i alla tider betraktat sig som just "realister"."

http://www.skovdenyheter.se/article/anders-rydell-jag-ar-en-rasforradare/

Annons:
Sommarek
2016-12-19 10:09
#1

Ständigt dessa galna åsikter utan belägg. Man blir tokig. Nu har folk dessutom hittat på en ursäkt till varför de inte har belägg…  😟

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

tarantass
2016-12-19 17:20
#2

#1: ja, de har hittat på ett slutet argumenttätt system. En parallell värld på sitt sätt lika oåtkomlig som de parallella universa fysikerna spekulerar i. 😕

Vilket reser stora frågor om hur man på litet sikt (kan vara kortare sikt än vi vill tro) ens bevarar samhällen som består av grupper helt utan varje beröringspunkt mellan sina respektive samhällssyner. (Jämför också hur de avsiktligt ökade klassklyftorna ända sedan den politiska kapitalismen vann kalla kriget skapar samma totala isolering och okunskap mellan olika folkgrupper och hur det ger en politik som inte respekterar dem som inte har tillräckligt mycket egen makt.)

Än mer av krutdurk när vardera sidan vet vad som är "sant", bara den ena sidan kan ha rätt, men även den sidan kan lida av bristande lyhördhet för och oavsiktliga provokationer mot den andra sidan när den under eller vid sidan om all sin irrationalitet också tar upp en del problem som faktiskt är verkliga…

(Borde också skriva något om den där sexismen, det självklara mansrollsperspektivet, så att inte det försvinner ur tråden. Men orkar inte…)

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

Upp till toppen
Annons: