Annons:
Etiketterkulturreligiontraditioner
Läst 661 ggr
Magi-cat
2016-10-07 08:03

Om SD:s bibliotekspolitik

I en motion till riksdagen lägger SD två förslag till beslut som står helt i strid med Internationella manifest som t ex Unescos folkbiblioteksmanifest, Unescos manifest om mångkulturella bibliotek och IFLA:s etiska regler för bibliotekarier. 

Enligt förslagen ska tillgänglighet och tjänster knytas till svenskt medborgarskap. Vidare ska bibliotekslagen inte ålägga bibliotek att prioritera litteratur på andra språk än svenska och de officiella minoritetsspråken.

"SD:s bibliotekspolitik blir synlig i en ny motion som förordar att tillgänglighet och tjänster ska knytas till svenskt medborgarskap och att bibliotekslagen inte ska ålägga bibliotek att prioritera litteratur på andra språk än svenska och de officiella minoritetsspråken.

Som Niclas Lindberg skriver rör det sig om "Två förslag helt i strid mot Internationella manifest som t ex Unescos folkbiblioteksmanifest, Unescos manifest om mångkulturella bibliotek och IFLA:s etiska regler för bibliotekarier.""

från Bibliotek i Samhälle 

Det är bra att veta så här inför nästa val. 

Biblioteken är en naturlig samlingspunkt för ALLA och ska så förbli, oavsett medborgarskap. De fyller en viktig funktion för nyanlända som kan få hjälp med frågor som rör deras situation och integration och där litteratur bara är en bit. Det skulle vara en oerhörd missgärning att kräva medborgarskap och bryta med internationella manifest!


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Sommarek
2016-10-07 08:34
#1

De blir bara värre och värre. Nästa förslag blir väl att på något synligt sätt märka vem som är svensk och vem som inte är. En liten tygbit på kläderna, kanske?  🤮

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

Magi-cat
2016-10-07 08:37
#2

#1 Ja, det vore ju en praktisk tillämpning av en sådan politik…🤮


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Inkanyezi
2016-10-07 09:06
#3

Jag är ganska ursvensk, med anor här som har spårats till före medeltiden, och jag har haft mycket glädje av internationella avdelningen på biblioteket här i Stockholm. Jag läser originalutgåvor på franska, spanska, holländska, tyska, engelska och portugisiska. Mycket av vad jag har lärt mig, bland annat om hantverk, har jag bara hittat i utländska böcker.

Jag ser det som kulturellt hämmande att ta bort möjligheten att läsa utländsk litteratur utan stora personliga uppoffringar. Visst köper jag böcker när jag är ute och reser, men att biblioteken här och i andra länder också har utländsk litteratur är en viktig kulturbärare. Jag har svårt att tro att exempelvis Nobelpriset vore möjligt utan det kulturella utbytet.

Så anmärkningen i #1, ett tatuerat nummer och påsydd symbol ligger inte alltför avlägset, och förslaget är besläktat med bokbålen. Rötterna i ett tankesystem som jag hoppades skulle ha varit begravet ungefär då jag föddes är tydliga.

Magi-cat
2016-10-07 09:40
#4

#3 Rötterna i ett tankesystem som jag hoppades skulle ha varit begravet ungefär då jag föddes är tydliga

Det är med förfäran och avsmak man inser att så inte är fallet.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Zepp
2016-10-08 14:34
#5

Historien upprepar sig minst två gånger.. först som tragedi, sen som parodi!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Magi-cat
2016-10-11 11:09
#6

""Det är rent bildningsfientligt av SD att vilja stoppa biblioteken från att ha medier på andra språk än svenska, säger Calle Nathanson, ordförande i Svensk biblioteksförening.""


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Magi-cat
2016-10-14 12:17
#7

"”Bibliotekens roll sätts ur spel av personer som inte förstår att visa vördnad för dess funktion” står det i motionen skriven av Sverigedemokraternas kulturpolitiska talesperson Aron Emilsson och tre andra riksdagsledamöter. "

Motionen behandlas i kulturutskottet till våren, men den lär inte få stöd av något annat parti. 🥵

http://biblioteksbladet.se/kulturutskottets-ordforande-om-sd-motion-bedrovligt/


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Upp till toppen
Annons: