Annons:
Etiketterfrämlingsfientlighetrasism
Läst 821 ggr
tarantass
8/31/16, 6:42 PM

Svenskarna rår inte för sin snusk- och våldskultur

”Man måste ändå förstå svenskarna, i deras kultur måste man ha minst ett knivärr i ansiktet om man ska anses vara en riktig man”

ska en amerikansk advokat ha sagt till försvar för några åtalade svenskar i Minneapolis, USA, på den stora utvandringens tid.

Ett genomgående tema i invandringen till USA är att den senaste stora invandrargruppen alltid har etiketterats med sådana egenskaper. I vår svenska emigranthistoria är det något som grundligt har förtigits. Vi har varit mer angelägna om att upprätthålla vår självbild som rena, nyktra, skötsamma och moderna.

Följaktligen kan vi inte heller se parallellerna med hur vi behandlar våra egna invandrare – som de italienska och finska arbetskraftsinvandrarna eller nu folk från Mellanöstern.

Men nu har Ola Larsmo gett ut en bok om svenskghettot i Swede Hollow.

http://www.svt.se/kultur/bok/nar-svenskarna-levde-i-slum-1

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

Annons:
TjockaBerta
8/31/16, 6:57 PM
#1

Förtigits vet jag inte. Det är väl känt att den senast inflyttade gruppen fick de sämsta villkoren och under en period var det svenskarna. Självklart förskönade amerikabreven livet som invandrare.

>>>Malum domesticum<<<

Tride
8/31/16, 7:02 PM
#2

Jag minns en bok med titeln: "Lortsverige." Det var länge sedan, och jag har glömt författaren. Lubbe Nordström?

Tride.

Sajtvärd på Indien.ifokus. Medarbetare på Andlig Utveckling

"Livet är inte lätt men intressant"  storafamnen

 

 

tarantass
8/31/16, 7:09 PM
#3

#1: väl känt bland litet mer insatta ja. Men det är det få som är och jag har inte sett mycket av den parallell Larsmo nämner i nät-"debatten" till exempel. Inte heller har jag sett att den svenskbilden i USA skulle vara i närheten av lika välkänd hos oss som motsvarande bilder av irländare eller italienare.

#2: ja, det var Lubbe Nordström. En klassiker.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Lort-Sverige

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

[Hayabusa]
8/31/16, 10:15 PM
#4

Svensken är en hemsk typ, men ett & annat guldkorn finns väl även bland dem:

"Jag träffade Boyd för några år sedan, när han besökte motorshowen på Elmia i Jönköping. Det var knappast världens mest lättpratade kille. Åtminstone inte förrän jag ledde in samtalet på svenska bilbyggare. Då sken han upp och öste lovord över att ett så litet land kunde föda fram så mycket duktigt folk.

Svenska byggare populära

En period jobbade det bara svenskar hos honom, elva bilbyggare och en ekonom, eller ”bean counter” som Boyd uttrykte saken. När jag frågade vad det var för egenskap som han gillade bäst hos svenskarna, så höjde han på ögonbrynen, slog ut med händerna och sa:

– De är inte bara duktiga yrkesmän, utan jobbar självständigt och håller vad de lovar. Vad kan man mer begära?"

http://www.aftonbladet.se/bil/bossebildoktorn/article11387356.ab

tarantass
8/31/16, 10:37 PM
#5

#4: jodå, men jag tror det har hänt en del med den amerikanska bilden av svenskar sedan de var en stor färsk fattig invandrargrupp för hundra år sedan och mer.

Meningen med tråden (förutom boktipset) var att liksom se hur det blir när vi speglar oss i den gamla bilden. Som jag inte tror många av oss känner till, såvida vi inte har läst om den efter att Ola Larsmo började röra upp bottenslammet.

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

[Hayabusa]
8/31/16, 10:53 PM
#6

#5 Sedan har dagens "svenskar" bättre utbildning och språkkunskaper än dåtidens. Hur många (av Sveriges befolkning)  pratade engelska för 100-150 år sedan? 

Nordamerika vid denna tid, och kanske än idag, var nog en tämligen barsk miljö att befinna sig i. Oavsett etnicitet. Men vad vet jag, jag var ju inte på plats där och då.

Annons:
Zepp
9/1/16, 7:23 PM
#7

#6

Mm.. om jag minns rätt från Swede Holow så var de populära att anlita.. främst kvinnorna, som ansågs noggranna och arbetsamma och trots sina miserabla levnadsomständigheter höll både rent i sina hem och sina barn/män med mat och hygien!

Grejen är väl att det var vår landsbyggsbefolkning som emigrerade.. och då oftast de mest försigkommna.. de med mest driv!

Osökt kommer vi in på dagens emigration från Syrien främst.. vilka emigrerar och vilka blir kvar i flyktingläger på andra sidan Turkiska gränsen?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[Hayabusa]
9/1/16, 8:50 PM
#8

#7 Jag har aldrig varit där och är inte heller så gammal att jag kunnat uppleva det i verkliga livet. Området utrymdes tydligen 1956, då var jag inte född. Hur som helst så var livet i Swede Hollow säkerligen ingen dans på rosor. 

Vem eller vilka som har mest "driv" eller är mest försigkomna? Tja, säg det. Det är nog ingen enkel fråga att besvara eller reda ut. Om det ens behövs.

Upp till toppen
Annons: