Annons:
Etikettövrigt
Läst 564 ggr
Magi-cat
2016-08-20 10:06

Det daltas med de blå banorna!

Så här i OS-tider…..😂

Kåseri i finländska Hufvudstadbladet om hur de blå banorna i Rio hotar hela idrottskulturen och hurusom vi måste värna om våra egna banor….OBS: Satir.😉(Hoppas ni kan läsa hela artikeln…)

"Jag talar förstås om friidrottsarenan i Rio de Janeiro, där löpbanorna är BLÅA.

Vad fan liksom. Alla vet ju att den olympiska friidrotten ska avgöras på RÖDA banor!!! Så har det alltid varit. Och det kan man inte bara gå och ändra på!!!

Jag vet att ni är många som liksom jag knutit näven i fickan och svurit tyst för er själva. Men vet ni, det är dags att protestera mot utvecklingen. NU!!! För det är inte alls sagt att ordningen kommer att vara återställd i Tokyo om fyra år. Tvärtom. De blåa banorna kommer som en flodvåg. De har blivit fler och fler och snart finns de överallt. Om vi inte sätter stopp för dem så kommer röda banor snart att vara EN MINORITET också i Finland!!!"

"Jag vill ändå passa på att säga att det inte är så att jag hatar blåa banor. Jag tycker bara att de inte hör hemma i vår idrottskultur. De kommer aldrig att kunna anpassa sig. Visste ni till exempel att de blåa banorna i Rio är byggda med BIDRAG!!!??? Och att det är ett faktum att europeiska idrottare skadar sig eller underpresterar mycket oftare på blåa banor??!!

Speciellt dåligt med de blåa banorna är att de har en så RUTTEN KVINNOSYN. Jag säger inte att det är för att de är blåa, per se. Antagligen är de gjutna på ett sätt som inte går att ändra på. Kvinnor som idrottar på blå banor skadar sig faktiskt hela tiden."

"Att jag säger så här får förstås pk-maffian och alla ban-relativister och blomsterhattar att gå i taket. Men jag tycker bara att det är helt naturligt att vi i Finland i första hand ser om våra egna inhemska röda banor. Det var trots allt dem som våra veteraner SLOGS FÖR I VINTERKRIGET!!! Och i dagens Finland finns det massor av röda banor som lider av bristande underhåll."

https://www.hbl.fi/artikel/bla-banor/


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Loris M
2016-08-20 10:36
#1

Det är tufft med förändringar. 😂

(Det krävs inloggning för att kunna läsa men, du har ju kopierat texten så det är lugnt. 👍)

Angelfish
2016-08-20 11:05
#2

😂

Magi-cat
2016-08-20 11:07
#3

Tilläggas kan att det är tidningens kulturchef som skrivit satiren. 🙂

(En del kommentarer är inte nådiga. Andra är positiva.)


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Zepp
2016-08-20 13:51
#4

Självklart så måste man sätta det i ett perspektiv.. förändringen från röda banor till blåa.. dvs politiskt.. iallafall om man vill vara konspirativ!🤪

Och sen hur det påverkar kvinnliga idrottare.. för att inte tala om feminismen!

Och då har vi inte ens nämt miljöperspektivet!

Blå färg lär vara det dyraste och då även förmodligen det mest miljöpåverkande att tillverka.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Upp till toppen
Annons: