Annons:
Etikettövrigt
Läst 617 ggr
Va?
8/13/16, 3:55 PM

Oberoende journalistik? (SVT, SR och UR)

SVT, SR och UR finansieras genom radio - och TV- avgifter (och inte genom skatt). Bakgrunden till finansieringssystemet är (enligt Radiotjänst) att våra folkvalda tycker att det är viktigt att vi i Sverige har oberoende radio och tv.

SVT, Sveriges Radio och Utbildningsradion behöver inte ta hänsyn till om ett program är lönsamt, om det säljer reklam eller vad politikerna och andra människor med makt tycker om programmet.

----------------

Vad tycker du?

Bedrivs objektiv journalistik eller är det vinklat?

Annons:
kamera0710
8/14/16, 12:58 PM
#1

I det stora hela tror jag att det är objektiv journalistik, utifrån studier som gjorts. De som hävdar att det är vänstervridet verkar främst luta sig mot opinionsundersökningar som visar att journalistkåren står längre till vänster än genomsnittet av befolkningen. Och att detta med automatik ger vänstervridet innehåll.

[banan222]
8/14/16, 4:05 PM
#2

Extremt vänstervridet.

#1 av: kamera0710

I det stora hela tror jag att det är objektiv journalistik, utifrån studier som gjorts.

Vilka studier? Vem har gjort dessa påståda studier?

kamera0710
8/14/16, 4:36 PM
#3

#2 Kent Asp vid Göteborgs universitet har forskat och följt detta varje val sedan 1979. Du får googla och läsa, för det är inget jag kan sammanfatta med några korta rader.

[banan222]
8/14/16, 4:52 PM
#4

Så 52% på svt är miljöpartister enligt honom, det kan jag tro för miljöpartister är fruktansvärt vänstervridna, resten lär vara en blandning av vänsterpartister, sossar och fisar.

MelodyX
8/14/16, 7:46 PM
#5

Sverige har tappat tre placeringar på pressfrihetskartanpå ett år. Det är beklagligt och det är fastställt att det är högervridna krafter  som gör detta (enligt reportrar utan gränser som tar fram denna världskarta varje år) genom framförallt hat på sociala medier.

[banan222]
8/14/16, 9:48 PM
#6

Hur kan man tappa pressfrihet av att det finns flera åsikter som gör sej hörda?

Jag har dessutom sett betydligt mer hat och diskriminering från vänstern och feminister än jag gjort från högern.

Annons:
kamera0710
8/15/16, 5:53 AM
#7

#6 Har du här i Norden sett att vänsterns hat tagit sig uttryck i motsvarigheter till Breivik, lasermannen eller Peter Mangs?

MelodyX
8/15/16, 11:52 AM
#8

#6 Det bör du fråga reportrar utan gränser om. Det är dock fastlagt enligt dem att i just Sverige är det just högersidan som har gjort att vi tappat på kartan, mycket just för hot mot feminister och näthot mot flyktingrelaterade artiklar. Klart man tappar pressfrihet på att man inte får uttrycka sin egen åsikt, men det gäller förstås åt båda håll. För övrigt håller jag med ovanstående.

tarantass
8/15/16, 3:33 PM
#9

Även jag håller med #7 (och #8).

Beträffande möjligheten att journalistkåren har slagsida åt vänster – och kulturarbetarkåren, som ofta också beskylls för det (av folk som tycker det är en beskyllning) – har det i så fall, som allt sådant, många olika orsaker. Men en av dem skulle ju kunna vara att båda yrkesgrupperna sysslar mer än många andra med att rota i människors villkor, och att de klassiska högeråsikterna, som utgår från ett besuttet makthavarperspektiv (med försänkningar neråt i butiksägarklass och liknande), blir allt svårare att försvara ju mer man gör det.

För att förekomma en given invändning: vänsterperspektiv som demoniserar förmögna makthavare finns naturligtvis också, precis som motsvarande till höger. Men dem är det ju inte många som ansluter sig till, åtminstone inte i mognare ålder. Kunskap gör även dem svåra att upprätthålla. I det någorlunda sansade mittfältet är det dock de mindre mäktiga som har större skäl att lära sig hur de mäktigare fungerar än tvärtom – precis som på en herrgård förr i tiden.

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

Upp till toppen
Annons: