Annons:
Etiketterintegrationimmigrationpolitik
Läst 385 ggr
Magi-cat
2016-08-11 13:43

Medborgarguider för nyanlända!

Vilket bra initiativ av Vännäs kommun i Västerbotten!

De anställer medborgarguider som ska finnas till hands på Vännäs bibliotek och hjälpa nyanlända tillrätta med vad som behövs. Det kan vara resebokningar, jobbansökningar, bankärenden och att förklara texter, samt mycket mer.

Många söker sig till biblioteken för den här typen av frågor och personalen kämpar för att räcka till. På det här sättet får två personer jobb som Flyktingguider.

Det är Länsstyrelsen som beviljar medel för flyktingguider och detta projekt ska fortgå till maj 2017. 

Liknande projekt kommer säkert att dyka upp, eftersom Länsstyrelserna och Kulturrådet utlyst pengar för integration.

http://biblioteksbladet.se/2016/08/11/vannas-anstaller-medborgarguider-for-nyanlanda/


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Magi-cat
2016-08-11 13:47
#1

Nyheten även i SvT:

"Det här kan bidra till att en ny målgrupp hittar till biblioteket. Det kan också leda till att många nyanlända blir tryggare i det svenska språket eftersom de måste prata svenska med medborgarguiderna, säger Henrik Åström.

Vännäs bibliotek har tidigare haft läxhjälp via Röda korset.

– Många nyanlända har kommit hit för att få läxhjälp och har upptäckt att biblioteket är en positiv mötesplats."

http://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasterbotten/bibliotek-erbjuder-guider-for-nyanlanda


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Loris M
2016-08-11 15:00
#2

Otroligt bra initiativ! 👍 Det gynnar alla. Om nyanlända får hjälp och stöd i början kommer de lättare in på arbetsmarknaden istället för att hamna i utanförskap. Guiderna å andra sidan får jobb. Det står att det krävs inga speciella kvalifikationer för jobbet förutom datorvana och samhällsintresse och jag hoppas att unga människor som har svårt att hitta en lämplig och meningsfull sysselsättning och äldre som annars inte får så mycket umgänge, kommer att söka dessa.

Upp till toppen
Annons: