Annons:
Etikettövrigt
Läst 971 ggr
kamera0710
8/2/16, 3:32 PM

KD-fundamentalisterna och pride

"Kristdemokrater flyr partiet efter att partiledaren Ebba Busch Thor deltagit i årets Prideparad, hävdar en partikollega

– Jag tror att det här skadar partiet, säger riksdagsledamoten Tuve Skånberg (KD)  till TT.

Tuve Skånberg är starkt kritisk till partiledaren Ebba Busch Thors deltagande i Prideparaden, något som han också har uttryckt offentligt tidigare.

– Jag gör en annan bedömning än vad hon gjorde, säger han.

Tuve Skånberg uppskattar att ungefär 300 människor har hört av sig och meddelat att de är negativa och att en stor del av dem har sagt att de har lämnat, eller ska lämna, partiet. Själv tänker han inte lämna KD, men han säger att medlemmar har hört av sig till honom med just det beskedet.

– Jag tror att i mångas fall handlar det om en stor besvikelse och en känsla av att inte höra hemma i Kristdemokraterna."

Hoppas för min del att KD får lämna riksdagen och vila i frid efter nästa val.

http://www.svt.se/nyheter/lokalt/uppsala/ebba-i-pride-skadar-partiet

Annons:
Magi-cat
8/2/16, 6:45 PM
#1

Intressant och beklämmande!

Bra av Ebba dock:

""– Det är fortfarande inte någon självklarhet att man har frihet att vara den man är och älska den man älskar. Därför är det viktigt att gå med, sa Ebba Busch Thor till SVT under lördagens prideparad."


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

kamera0710
8/3/16, 12:38 PM
#2

Visst är det bra av Ebba på den punkten. Instämmer annars i Jan Guillous önskan om att de hamnar på ett varmare ställe.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/janguillou/article20284121.ab

[Otippbar]
8/4/16, 2:48 PM
#3

Jo… Om jag vore KD-medlem så skulle jag nog vara mer avvaktande innan jag sa upp mitt medlemskap pga Ebbas medverkan och stöd i paraden. Det är självklart att jag tycker det är en fin handling i sig, det som hon gjorde och även sa. Men det återstår att se i vilken omfattning och hur KD/Ebba fortsättningsvis kommer att arbeta för allas lika värde i samhället! Att en politiker, vilken som helst, för endast en dag står upp för kärlek, frihet och allas rätt att finnas i samhället på lika villkor, betyder inte så mycket för mig som gay. De medlemmarna som säger upp sig är nog de som är mest intoleranta inom partiet, och för dem verkade detta betyda desto mer. De är nog lite snabba att döma kanhända ;). Men jag hoppas såklart att Ebba åtminstone genuint står för det hon sa till media.

Zepp
8/7/16, 2:34 PM
#4

Nu väntar vi bara på att Jimmie Åkesson kommer att gå i en prideparad!🤪

Grejen är väl att han inte är välkommen?

Jisses.. har vi inte kommit längre?

Jimmie har nog mer att förlora än Ebba.. som kan vinna fler än hon förlorar?

Ebbas vandring högerut kan leda lite vart som helst.. de kan åka ur riksdagen.. oandrasidan så kan de attrahera fler moderata väljare.

Åkesson har nog mer att vinna på att hålla fördomarna vid liv.. dvs attrahera de som har sig själva som rättesnöre och att det är de andra som är annorlunda som är roten till allt ont?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[banan222]
8/14/16, 5:18 PM
#5

Lite nyfiken, vad anser ni om att 52% av muslimer i en britisk undersökning anser att homosexualitet ska vara förbjudet, ösnkar ni hälften av muslimerna till helvetet också då? Och önskar ni att dom utesluts från politik och offentliga uppdrag? Kanske bör hälften av alla muslimer vara helt uteslutna från arbetsmarknaden och ni skulle aldrig kunna vara vän med dom på facebook?

https://www.theguardian.com/uk-news/2016/apr/11/british-muslims-strong-sense-of-belonging-poll-homosexuality-sharia-law

Jag tycker förövrigt att det här var ett väldigt bra initiativ eftersom det är i dessa områden det bor absolut flest homofober.

http://www.expressen.se/nyheter/bara-20-tal-personer-deltog-i-pride-jarva/

MelodyX
8/14/16, 7:39 PM
#6

Jag behöver som vanligt veta mer om undersökningen. Man kan ställa en fråga på tusen olika sätt och därför kunna vinkla, rent spontant tror jag man kan få fram samma siffror på undersökningar hos både högerextrema footballs supporters som hos SD folket i Sverige. Om det är svaret man vill ha i undersökningen (jag stödjer inte regimer som är emot homosexualitet självklart).

Annons:
[banan222]
8/14/16, 10:00 PM
#7

Ta reda på mer då. Det är en välkänd britisk tidning iaf.

Du kan ju kika här så ser du super tydligt tecken på varför det inte är ett förvånande resultat.

https://www.washingtonpost.com/news/worldviews/wp/2016/06/13/here-are-the-10-countries-where-homosexuality-may-be-punished-by-death-2/

Om du är dålig på geografi så är det alltså olagligt i dom flesta muslimska länder, vissa har även dödsstraff på det.

Så vad tycker du då om dessa muslimer som har dessa åsikter, hatar du dom lika mycket som du hatar milt homofoba kristdemokrater?

kamera0710
8/15/16, 5:58 AM
#8

#5 Jag anser att homofobi ska motverkas oavsett varifrån den kommer, även om jag inte vill förbjuda någon att ha homofoba åsikter.

tarantass
8/15/16, 3:40 PM
#9

Det är naturligtvis inget bra initiativ av ett homofobiskt parti att passa på att framställa sig som HBTQ-förkämpar när det på det viset kan få in en känga mot muslimska "invandrare" i klump.

Att vissa ur en annan grupp är ännu värre homofober gör inte en själv ohomofob.  Och vill man motverka homofobi i "förorten" gör man helt andra saker än en publicitetsgimmick. (Det riktiga Pride är ingen publicitetsgimmick utan den svårvunna toppen på ett isberg av ihärdigt arbete under årtionden. Mot bland annat just sådana heteronormativister som flockas till SD. Och till KD, för att anknyta till trådstarten.)

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

Zepp
8/15/16, 8:51 PM
#10

#7

Menna, menna.. varför kallar du Indien för ett Muslimskt land.. samt flera länder i Afrika där kristendom är rätt stora?

Nu, så vill jag snarare ha reda på dina egna preferenser.. iomed att du förefaller hata de flesta.,. varvid jag misstänker att du själv antingen är homosexuell eller hatar homosexuella!

Vilket som.. kom ut vad det nu en är.. vi har alla våra hangups!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

MelodyX
8/15/16, 9:42 PM
#11

#7 Jag är ganska kunnig på geografi och rör mig regelbundet i länder där islam är störst. Jag skulle säga att det är fler länder än muslimska länder som är emot homosexualitet. Gå du till den kristna högern i USA och fråga dem vad de anser - eller Ryssland, som också gärna fängslar homosexuella om de har möjlighet. Du vet, man behöver inte peka ut en enskild religion för att inse att det finns bakåtsträvande folk som har svårt för människor som på ett eller annat sätt skiljer sig från vad de anser vara rätt. Dessa människor finns överallt, tyvärr även i Sverige. Sedan som sagt, tror jag ingen på den här sidan som är för en global värld samtidigt är för regimer som dödar homosexuella. Det ena utesluter inte det andra och så vitt jag vet är det faktiskt ganska många som flyr just för de är homosexuella, självklart ska de ha möjlighet att få en fristad här.

[banan222]
8/22/16, 2:28 PM
#12

Det jag försöker göra är att sätta det ni pratar om i perspektiv och att man ser vart det finns mest och störst problem för det är där man kan göra mest nytta.

Ni gnäller över några högst moderata kristna homofober medans ni bannar mina inlägg för att jag pratar om stora grupper där 50% tycker det ska vara olagligt och en del tycker det ska va dödsstraff på det så har ni inte prioriterat rätt tycker jag.

Inlägget redigerat av admin p.g.a. personliga påhopp.

Zepp
8/22/16, 8:58 PM
#13

#12

Äntligen ett inlägg från dig som inte är fullt av invektiv!

Duu.. vi vet att där ute i omvärlden så finns det en himla massa fördommar och annat dåligt!

Finns fortfarande länder där tex homosexuallitet är förbjudet och straffbart.. vad jag vet så är det ingen här på denna sajten som håller med om sådan värderingar?

Men.. WTF.. ponerar att det kommer flyktingar från dessa länder.. där den synen på sexualitet och kärlek.. är rådande?

Ponera oxå att det kommer flyktingar från dessa länder just på grund av detta?7

Mest troligt blev nu problematiken allt för svår för dig.. att hålla två tankar i huvudet samtidigt?

Om nu det är för dig ett stort problem med att man i åtskilliga länder har förbud och straff för homosexuallitet.. varför omfamnar du inte flyktingar från dessa länder, sådana som flyr från just detta?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Annons:
Upp till toppen
Annons: