Annons:
Etikettövrigt
Läst 677 ggr
Hoseok
7/31/16, 5:48 PM

Den kinesiska berättelsen - Med vita skådespelare

The Great Wall är en film (2016/2017) som handlar om kinesiska muren. På IMDB kan vi se att de två mest betalda personerna är Matt Damon och Willem Dafoe, båda två vita, välkända män från Hollywood.

Det är mycket snack om detta just nu och många förstår inte alls problemet. "Det är bara en film". Problemet är att det är ett praktexempel på hollywoods sätt att ta icke-vit kultur och göra det till fiktion och inte genom att hedra eller minnas det som skedde, utan genom att göra en historia av det och i min mening använda sig utav den värsta typen av white wash. Jag hade inte haft något emot att ha vita skådespelare i filmen, problemet är bara att huvudkaraktärerna är vita. I en film om Kinas historia.

Hur hade folk reagerat om vi gjorde samma sak med sydafrikansk historia? Eller till och med nordamerikansk historia? Gällade Nordamerika så kan vi se i filmer att det inte varit ovanligt att välja vita skådespelare för att spela ursprungsamerikaner. Ligger problemet verkligen i att "det inte finns tillräckligt med bra skådespelare med den etniciteten?" Jag har väldigt svårt att tro det, framför allt i fallet med The Great Wall.

Jag har sett folk komma med argument som "Säg några bra skådespelare med kinesiskt ursprung som skulle kunna ha rollen" och det är kommentarer som dessa som gör det ännu värre. Det finns hur många bra skådespelare som helst med kinesiskt ursprung i Hollywood. Vad är då anledningen att de inte blir lika uppmärksammade som Matt Damon? 

Ett annat praktexempel på hur detta är ett problem är i serien elementary. Elementary är en Sherlock Holmes-serie där vi får se Watson spelas av en kvinna med asiatiskt ursprung. Rasister skrek fulla halsar över hur fel det var, men samma personer tycker folk "överreagerar" om The Great Wall. Jag har sett några ta upp just detta exempel med Watson och fråga varför det skulle vara mer okej än annat, och för mig är det självklart att det blir en helt annan sak när Hollywood gör allting vitt, framför allt saker som har med annan kultur att göra. För det har vi gjort så länge, nu. Det är ett återkommande problem.

IMDB:
http://www.imdb.com/title/tt2034800

Annons:
Ser0tonin
7/31/16, 6:25 PM
#1

Precis som dom gjorde med The Last Samurai. Det finns visserligen dokumentation om vita som har blitt erkända att bära daishö, men de är få och The last samurai är fiction.
Men tillbaka till ämnet om The great Wall of China. Varför ska Matt, vara med i den? Förstår verkligen inte. Sen lär väl alla prata engelska i filmen också. Det finns mängder med asiatiska filmer som är helt fantastiska, utan någon amerikansk hollywood-stjärna.

Men om jag ska ge ett annat exempel är filmatiseringen av Stephen Kings bokserie - Det Mörka Tornet.,där Huvudrollsinnehavaren Roland Dechain är en vit barsk man. Där ska man plötsligt ha en svart skådespelare istället. Nämligen Idris Elba. Jag tycker han är en grym skådespelare men för mig som älskar Det mörka tornet blir det bara fel. Särskilt när man tänker på all rasism som Roland får utstå från Odetta Holmes, en svart kvinna som fullkommligen hatar vita och mer än gärna berättar det i rasistiska uttal som "vitingjävel" m.m.

”När det gäller vår Herre Jesu Kristi ankomst och hur vi skall samlas hos honom [alltså i uppryckandet], ber vi er, bröder, att inte så plötsligt tappa fattningen och bli skrämda, vare sig av någon ande eller av något ord eller brev, som påstås komma från oss"

Loris M
8/4/16, 7:44 PM
#2

Så klart handlar det inte om att det saknas duktiga skådespelare med kinesiskt ursprung. Det är helt enkelt ett återkommande tema i filmer från Hollywood. Mörkhyade spelar ofta skurkar och vita får roller som välbetalda amerikaner som lever lyxliv. Det finns massor med filmer där det nästan enbart finns vita, men knappast några filmer med bara mörkhyade. 

Jag uppmärksammade det här fenomenet på Lika villkor för ett tag sedan och länkade till en artikel där de skriver:

""Totalt har 414 filmer och tv-serier som sändes mellan september 2014 till augusti 2015 i USA granskats. Undersökningen visar att bara en tredjedel av alla roller med repliker var kvinnor, mindre än en tredjedel spelades av skådespelare från någon minoritetsgrupp och och bara två procent av de talade rollerna spelades av en hbtq-person.

Rollfördelningen bakom kameran visar ännu dystrare siffror. Endast tre procent av filmerna i studien var regisserade av kvinnor och bara två av de 109 kvinnliga regissörerna var svarta – Ava DuVernay (”Selma”) och Amma Asante (”Belle”)."

Källa"

JonasDuregard
8/7/16, 6:58 PM
#3

#0 "I en film om Kinas historia."

Eftersom de verkar slåss mot dinosaurier i filmen ska man nog inte betrakta det som någon historisk redogörelse 🙂.

tarantass
8/7/16, 8:17 PM
#4

Åjo, dinosaurier finns i både Kina och Hollywood.

Och de i Hollywood resonerar väl som de alltid har gjort: inget som kan förarga den stora betalande massan. När tillräckligt många medlemmar av den massan har visat sig tillräckligt missnöjda över något de gör för att det kan hota deras inkomster får man justera beskrivningen av vad som inte förargar den stora massan. (Som förr om åren i fråga om att aldrig ha med svarta eller kvinnor i riktiga roller, alltså som mer än i dubbel bemärkelse korkade schabloner. Numera har man gärna med någon av vardera litet mer komplext gestaltad, som alibi.)

Väntar man sig mer förstår man tyvärr inte hur industrin fungerar. Och tyvärr är det lätt att inte förstå det, eftersom filmer har så stark suggestionskraft och så lätt förväxlas med verkliga livet. Samma sak som ger dem deras värderingsskapande inflytande…

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

Denna kommentar har tagits bort.
Upp till toppen
Annons: