Annons:
Etiketterkulturreligiontraditioner
Läst 849 ggr
vallhund
7/6/16, 10:07 PM

Några av oss har diskuterat manlig omskärelse

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Annons:
MelodyX
7/6/16, 10:52 PM
#1

Min enda reflektion rent spontant är att det är synd att man har så otroligt lite förståelse för andra människors tro i Sverige just för att vi är sekulära. Jag tycker absolut att man ska diskutera saker som sker inom tron men jag personligen upplever att det görs på högre nivå hela tiden - vi har förbud mot till exempel kosher och halalslakt utan bedövning, vi har förbud mot att gifta sig med flera fruar (vilket jag personligen inte förstår då vi ju faktiskt är väldigt öppna - bigami borde ju vara okej för både kvinnor och män i Sverige), vi diskuterar att vi inte ska ha religiösa friskolor och så vidare och så vidare, så tveksamma saker med religion diskuteras hela tiden tycker jag. Just omskärning har varit på tapeten flera gånger men är idag lagligt, vilket säkert kommer att diskuteras igen och igen och igen i framtiden vilket är BRA. Men trots att det är lagligt idag så får man ändå inte säga att man är för det och hänvisa till sin tro. 

Vad jag tycker om företeelsen vet jag inte. Har läst igenom de flesta länkar och återigen öppnat mina kursböcker och läst det som finns där, jag vet fortfarande inte varför det är en så het potatis egentligen? Jag kan visserligen köpa argumentet att man inte bör göra det för att barnet inte kan bestämma själv. Å andra sidan tror jag alltid föräldrar vill göra det bästa för sina barn och jag har nog själv tagit ett par beslut som mina barn kan komma att ifrågasätta i framtiden. Men visst. Det är ett ingrepp som inte  går att återställa, det ska man ha i åtanke. Jag har aldrig haft sex med någon omskuren man som har de problem som man pratar om i tråden dock, så för min del är det egentligen ingen big deal men min son är inte omskuren eftersom det inte ligger i min religion eller tradition.

Zepp
7/7/16, 8:36 PM
#2

Manlig omskärelse är en obetydlig grej i det stora hela.

Det är förvisso ett övergrepp mot barnet.

Egentligen så borde det vara helt förbjudet här i landet.

Främst iomed att det är ett övergrepp och en kirurgisk operation utan medicinsk orsak.

När personer väl blir myndiga kan de själva välja att skära bort delar av förhuden, tatturera sig eller pierca sig.

Det förekommer således även operation av förhuden på några med med sk spansk krage, dvs de kan inte dra förhuden över ollonet vilket försvårar dels hygien dels ett aktivt sexualliv.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

JonasDuregard
7/22/16, 7:16 AM
#3

#1 Förutom de faktiska problemen så är det en principiellt viktig fråga.

"Men trots att det är lagligt idag så får man ändå inte säga att man är för det och hänvisa till sin tro. "

Vad menar du med att man inte får säga det?

Det låter möjligen som du blandar ihop rätten att tala och rätten att stå oemotsagd. 

"Min enda reflektion rent spontant är att det är synd att man har så otroligt lite förståelse för andra människors tro i Sverige just för att vi är sekulära."

Jag är mot omskärelse av barn, men det är inte för att jag saknar förståelse. Jag är inte oförstående mot föräldrarnas religiösa rättigheter, jag har bara funderat och kommit fram till att barnens rättigheter väger tyngre. 

Så vill man ge sig in på den retoriken kan man lika gärna påstå att religiösa i Sverige har otroligt lite förståelse för barns rättigheter.

Magi-cat
7/22/16, 10:48 AM
#4

Helt fel att göra ingrepp som omskärelse på de små barnen! 😕Jag förstår inte ens att det kan finnas något att tveka om på den punkten.
(Om det inte är medicinskt motiverat av någon anledning, men det är en annan sak.)


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

tarantass
7/23/16, 1:48 AM
#5

Båda sederna, manlig och kvinnlig omskärelse, är barbariska.

Bara man inte börjar jämställa ingreppens omfattning, följder eller kulturella grunder och avsikter så. (Det finns de som gör det.)

Vem vill inte ha makternas välsignelse över sitt barn, vilka makter man nu än tror på inklusive politiska. Samtidigt måste man få ha hela sin kropp i behåll tills man kan bestämma själv, över både den och sin tro. Vore bra om judenheten lyssnade efter om inte vår (de flestas) förmåga att tolka vad Gud vill har utvecklats sedan biblisk tid även på det här området som den har på andra.

Vad beträffar ickejudiska amerikaner och andra som gör det av sekulära skäl borde det vara mycket enklare.

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

JonasDuregard
7/23/16, 9:44 AM
#6

#5 Begreppet 'kvinnlig omskärelse' används inte längre. Det kallas för könsstympning. 

Jag är ingen förespråkare av omskärelse men jag kan förstå värdet i att betona att könsstympning över lag är betydligt värre.

Annons:
tarantass
7/23/16, 2:43 PM
#7

#6: visserligen kom jag inte på det ordet sent i natt, men även om man inte vill jämställa ingreppen kan jag se en vits med att i vissa sammanhang (dock kanske inte i en vanlig nätdebatt där stämningen präglas av dem som inte brukar så mycket förnuft eller kunskaper) använda det traditionella ordet. Det tydliggör hur olika måttstockar män och kvinnor mäts med, i många fler samhällen än bara dem som könssstympar, och det tydliggör den historiska ryggsäcken. Skiljer man alltid helt på begreppen tonar man ner den dimensionen.

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

kamera0710
7/23/16, 2:57 PM
#8

När det gäller omskärelse väger för mig barnens rättigheter tyngre än föräldrarnas religiösa tro. Den som vill ha åsikten att jag därför är intolerant har självfallet rätt att ha den.

Zepp
7/23/16, 6:25 PM
#9

Att skära bort delar utav förhuden på pojkar kan på inget sätt jämföras med sk kvinnlig könsstympning.. bara säger det!

Manlig omskärelse är lixom inget större ingrepp.. däremot kvinnlig könsstympning.

För det första så finns vissa religiösa doktriner som föreskriver manlig omskärelse, (mosaisk och islamska) dock inga vad gäller kvinnlig könsstympning.

Utan det är den kvinnliga könsstympningen man bör reagera emot.. iomed att den handlar mer om gamla kulturer och att förvägra kvinnor sin sexualitet.. dvs de skall förbli trogna!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

vallhund
7/23/16, 6:44 PM
#10

Googla fgm pictures, eller inte.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

MelodyX
7/24/16, 10:33 PM
#11

Min reflektion var över tråden som det i ts  hänvisar till, har man läst den kan man se att de som är troende och därmed hänvisar till sin tro blir totalt nerplattade. Även om många av de inläggen blev deletade. 

Som sagt, jag är kluven, kvinnlig och manlig är inte alls samma sak anser jag men visst, det finns väl inget reellt argument att manlig ska genomföras, förutom just då tron (om inte barnet blir omskuret på åttonde dagen blir det inte upptaget i den judiska församlingen, det får ju vi ickejudar tycka vad vi vill om, men så lär det ju fortsätta vara).

Zepp
7/25/16, 6:26 PM
#12

Jag tänker inte Goggla fgm pictures.. har lixom inga problem med att begripa vad det innebär och vilka konsekvenser det kan få för dessa kvinnor!

Har för övrigt sett TV program om eländet.. det räcker!

Manlig omskärelse ser jag helt annorlunda på.. även om jag tycker att det är den myndiga gossens val att låta omskära sig.. för sin tros skull!

Utiallafall.. manlig omskärelse är en skitsak.. jag tror rent ut sagt att jag knappast skulle ha saknat en del av förhuden?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Magi-cat
7/25/16, 7:39 PM
#13

Intressant artikel, bl.a. om hur den till synes befängda idén om omskärelse av små barn kan ha uppkommit och blivit till religion. Dvs den ev. orsaken är borta sedan länge men den religiösa traditionen fortlever av andra skäl…

http://www.lakartidningen.se/Functions/OldArticleView.aspx?articleId=6506

Och här:

"Bengt Westerberg, före detta socialminister, skrev följande om omskärelse i tidskriften Sans: »Men varför skära i småpojkars penisar och inte i vuxna mäns? Ingen vet, men en naturlig förklaring är att små gossebarn inte kunde protestera.«"

Bra sagt.

http://www.lakartidningen.se/Opinion/Debatt/2014/03/Ett-omtag-i-fragan-om-omskarelse/


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Huygens
7/26/16, 9:16 AM
#14

Vissa män berättar om besvären dom fått i vuxen ålder.

kamera0710
7/26/16, 12:20 PM
#15

#9 Även om du säkert har rätt i att kvinnlig könsstympning är värre kan jag inte se att det ursäktar omskärelse av spädbarn. Jag vill ha bort båda företeelserna.

Upp till toppen
Annons: