Annons:
Etiketterintegrationimmigrationpolitik
Läst 615 ggr
Loris M
6/28/16, 6:30 PM

Kurser på asylboenden ger och skapar nya jobb

"För knappt två år sedan var Björn Brunnberg på besök på ett asylboende i Ställdalen. Det blev upptakten till att Vuxenskolan startade kurser för asylsökande.
– Jag trodde inte att det var sant att det kunde se ut så i Sverige, så många människor inklämda i de där lägenheterna, och ingenting att göra. Utanför gick några fram och tillbaka på en liten parkeringsplats.

Björn Brunnberg är avdelningschef på studieförbundet Vuxenskolan i Örebro län, så att erbjuda de asylsökande kurser i svenska och samhällskunskap låg nära till hands.
– Det var vi och ABF som startade. Men det var inte tillåtet att lägga statsbidrag på den här typen av verksamhet./…/ Kurserna har gett konkreta resultat, som att folk har fått jobb. Men Björn Brunnberg påpekar också det viktiga i att göra tiden mer meningsfull, där även organisationer som Röda Korset gör ett viktigt jobb.

– Människor kan få sitta i åratal, de får inte jobba med någonting och många mår ju skitdåligt, separerade från sina familjer och allt. /…/ Kurserna sysselsätter ett 20-tal arvoderade ledare i länet.

– Vi har personer som kunnat tenta av svenska D redan efter åtta månader. På det sättet sparar de två år när de fått uppehållstillstånd, och kan fortsätta plugga eller skaffa jobb och slipper fastna i de här stuprören vi skapat i Sverige."

http://na.se/nyheter/lanet/1.4012745-1200-far-chans-att-lara-sig-svenska

Annons:
Zepp
6/28/16, 9:34 PM
#1

Nämen.. sådär kan vi verkligen inte ha det!

För det första.. man skall vara född i Sverige.. av svenska föräldrar, sen skall man gå minst tolv år i svensk skola, sen via föräldrar/kontakter så får man prya och sen så jobbar man via bemanningsföretag tills man får fast anställning!

Hur skulle det se ut om folk bara kom hit som flyktingar med färdig utbildning men med annat språk.. eller i värsta fall utan utbildning?

Mm.. sådär kan vi inte ha det.. då är lixom det inget värt att vara född i sverige av svenska föräldrar!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

tarantass
6/28/16, 10:47 PM
#2

Lovvärt initiativ, som alla andra sådana.

Önskar bara jag kunde säga det utan en bitter smak i munnen. Det är ju egentligen statens sak och det är en skam för Sverige hur den raffinerade psykologiska misshandeln i asylförvaringarna kan fortgå i årtionde efter årtionde. Det är liksom inte ny kunskap vad sådant gör med folk, särskilt med folk som redan är illa farna.

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

Loris M
6/28/16, 11:04 PM
#3

#2 Man kan alltid se det positivt. Eftersom det är EU-pengar så slipper vi alla "bekymrade och ansvarsfulla" medborgare som skriver: Ska våra skattepengar gå till det här? 😉

Ser0tonin
7/31/16, 6:32 PM
#4

Jag jobbar på olika HVB-hem och jag känner inte igen den bild du målar upp av att flyktingar ska behöva bo trångbott. Flyktingarna har alla egen lägenhet, får pengar till mat, mobil, kläder ect.  Jag har också jobbat inom socialpsykiatrin på olika boenden och skillnaden är katastrofal. Budgeten som läggs för de olika boendena är enorma.

”När det gäller vår Herre Jesu Kristi ankomst och hur vi skall samlas hos honom [alltså i uppryckandet], ber vi er, bröder, att inte så plötsligt tappa fattningen och bli skrämda, vare sig av någon ande eller av något ord eller brev, som påstås komma från oss"

Upp till toppen
Annons: