Annons:
Etiketterfrämlingsfientlighetrasism
Läst 655 ggr
Loris M
2016-06-27 15:42

Tyst om Utøya

"Fem år efter terrorattentaten i Oslo och på Utøya pratas det väldigt lite om händelserna i norska skolor. Och diskussionen om Anders Behring Breiviks politiska motiv lyser nästan helt med sin frånvaro. Samtidigt berättar norska skolungdomar att de hittar högerextrema texter på nätet och många av dem ”känner någon” som är kritisk till invandring.

69 ungdomar dödades på Utøya av Anders Behring Breivik. Samma dag som attentaten skickade Breivik ut ett politiskt manifest till 1000 personer där han utförligt beskrev sin politiska övertygelse. Norska och svenska forskare har gått igenom 15 000 texter som skrevs efter dåden och förvånansvärt få handlar om Breiviks politiska motiv.

- Diskussionen handlar mer om Breiviks person, är han galen eller inte? Att han, trots att han är norsk, inte känns som en ”riktig” norsk, säger Kerstin von Brömssen, forskare vid Högskolan Väst."

Källa: Mynewsdesk

Det här är riktigt oroande tycker jag. Att unga människor redan glömt vad som har hänt på Utøya. Eller (vilket är nästan ännu värre) att de får ta del av extremistiska texter på nätet utan att få någon motviktsdiskussion och där Breivik inte framställs som den han egentligen är: en terrorist, en kallblodig mördare och en rasist. Utan blir hyllad istället. Det ser man här också på diverse sajter. Jag var med i en diskussion för några dagar sedan på en annan sajt där en ung person uttryckte avsky mot Breivik och det som hänt på Utøya. Men direkt var det någon som var snabb med att skriva att han säkert inte mår bra och att han egentligen bara är emot invandring eftersom invandrade slänger maten de får och utnyttjar systemet. (?!) Fruktansvärt! Tråden togs bort, vilket är bra. Men det var verkligen som hämtat från främlingsfientliga sidor. Medan vi är tysta och glömmer bort att kalla Breivik för terrorist utan pratar om honom som vilken annan galning som helst, så arbetar rasister outtröttligt, sprider lögner och påverkar unga människor och lär de att hata. 🤢

Annons:
thenameless
2016-06-27 15:47
#1

Det är så det fungerar. Håller man inte minnet igång glöms även fruktansvära händelser väldigt fort. Mänskliga psyket fungerar så tror jag?

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

tarantass
2016-06-27 16:25
#2

#0: "Tråden togs bort, vilket är bra."

Inte för den som skrev den, är jag rädd, och kanske inte för alla läsare heller, eftersom vi var några som svarade, för att använda extremhögerns eget ord, "relativiseraren". Alltid tveeggat sånt där.

Beträffande trådämnet finns ju tydliga paralleller med hur de egna rasistiska arv som andra världskriget byggde på har behandlats i västvärlden utom Tyskland men inklusive Japan. Jag undrar också om tidsandan och den politiska regimen, som alltmer har närmat sig Breiviks ideal (även om det lyckligtvis finns skillnader kvar), spelar in.

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

Loris M
2016-06-27 16:40
#3

#2 (Jag hoppas att admin tog kontakt med TS för personen var helt förtvivlad. Har tänkt PM-a och fråga. Jag hann inte se vad som skrevs efter mina två inlägg men inlägget som jag reagerade på gör mycket skada och bra att inte så många hann läsa. Priset blev väl att även alla andra inlägg försvann. Men jag förstår din tanke.)

"Jag undrar också om tidsandan och den politiska regimen, som alltmer har närmat sig Breiviks ideal (även om det lyckligtvis finns skillnader kvar), spelar in."

Tyvärr tror jag också att det kan vara så.

Upp till toppen
Annons: