Annons:
Etiketterspråksfi
Läst 316 ggr
Loris M
2016-05-23 20:07

Umesamiska får inte glömmas bort

Umesamiska är ett hotat språk som håller på att försvinna. Författare Anita Blomqvist kämpar för att språket inte glöms bort. Hon har skrivit boken "Hur Umeå blev björkarnas stad"  som översatts till umesamiska av Henrik Barruk. Boken lästes upp av Anita själv till förskolebarn i Umeå på förskolans dag. Boken finns runt om i världen och är översatt till flera språk. Anita har skänkt 400 exemplar av boken till Umeås förskolor. 

"Det Anita Blomqvist vill säga med boken är att alla har rätt till sitt eget språk. Under hela sitt liv har Anita varit engagerad i barnfrågor.

– Jag gick i en skola med samebarn och nybyggarbarn. Men samebarn fick inte säga ett ord på samiska. Jag tror att fröet kom därifrån, säger Anita Blomqvist."

Källa

Annons:
tlover
2016-05-23 20:12
#1

Det är något bra när jag sökte förskoleplats för dottern, man hade val att lägga till samiska på schemat så det finns iallafall möjlighet att det lever vidare (Jag är ganska säker på att det är Umesamiska som gäller här också)

l'm back

Loris M
2016-05-23 20:16
#2

#1 Det låter jättebra! Jag tycker att det är viktigt att vi värnar om dialekter och språk som håller på att försvinna. Det är lite tragiskt att många dialekter (och de som pratar dessa) anpassat sig efter riskssvenskan.

Upp till toppen
Annons: