Annons:
Etiketterbarnskolverksamhet
Läst 413 ggr
Loris M
2016-05-10 20:53

Lärarna är den förlorade pusselbiten

Jag älskar sådana här historier! 🙂❤️

Suheer Sherif har studerat hur personer med utomeuropeisk bakgrund ser på sin skolgång och vad de anser varit avgörande för deras skolframgångar. Många av de menar att deras lärare hade an avgörande roll. Det finns faktiskt en hel del annan forskning med samma slutsatser. De elever som lyckas i skolan (även nyanlända) har ofta haft en lärare som verkligen trott på dem, uppmuntrat dem och haft höga förväntningar. Jag tror att det här (vetskapen om att göra skillnad) är något som gör att många lärare stannar kvar i yrket trots usel lön, status, villkor…" 

"Suheer Sherif kom till Sverige i början av 2000-talet och hamnade i årskurs 9. I dag, fjorton år senare, har hon en magister i pedagogik med interkulturell inriktning och jobbar som lärare i Botkyrka kommun. Förra året slutförde hon en studie om hur personer med utomeuropeisk bakgrund talar om sin framgångsrika skolgång. Anledningen till uppsatsen var att hon reagerade på hur man beskrev nyanlända människor i policydokument, hur man skildrade flyktingarna i media och att statistiken från Statistiska centralbyrån visade att människor med utomeuropisk bakgrund i dag har sämre skolresultat. 

– Människor blev avbildade som fenomen och siffror. Man pratade bara om hur mycket det kostade och hur svårt det är att ta hit dem till Sverige. Det har målats upp en problematisk bild av hur det går för nyanlända barn. För att Sverige ska kunna hantera situationen bättre i frågan om nyanlända måste vi få veta när det lyckas också, berättar Suheer Sherif för Skolvärlden"

http://skolvarlden.se/artiklar/lararna-ar-den-forlorade-pusselbiten

Annons:
Loris M
2016-05-10 20:56
#1

Lite mer från artikeln…