Annons:
Etiketterbarnskolverksamhet
Läst 413 ggr
Loris M
2016-05-10 20:53

Lärarna är den förlorade pusselbiten

Jag älskar sådana här historier! 🙂❤️

Suheer Sherif har studerat hur personer med utomeuropeisk bakgrund ser på sin skolgång och vad de anser varit avgörande för deras skolframgångar. Många av de menar att deras lärare hade an avgörande roll. Det finns faktiskt en hel del annan forskning med samma slutsatser. De elever som lyckas i skolan (även nyanlända) har ofta haft en lärare som verkligen trott på dem, uppmuntrat dem och haft höga förväntningar. Jag tror att det här (vetskapen om att göra skillnad) är något som gör att många lärare stannar kvar i yrket trots usel lön, status, villkor…" 

"Suheer Sherif kom till Sverige i början av 2000-talet och hamnade i årskurs 9. I dag, fjorton år senare, har hon en magister i pedagogik med interkulturell inriktning och jobbar som lärare i Botkyrka kommun. Förra året slutförde hon en studie om hur personer med utomeuropeisk bakgrund talar om sin framgångsrika skolgång. Anledningen till uppsatsen var att hon reagerade på hur man beskrev nyanlända människor i policydokument, hur man skildrade flyktingarna i media och att statistiken från Statistiska centralbyrån visade att människor med utomeuropisk bakgrund i dag har sämre skolresultat. 

– Människor blev avbildade som fenomen och siffror. Man pratade bara om hur mycket det kostade och hur svårt det är att ta hit dem till Sverige. Det har målats upp en problematisk bild av hur det går för nyanlända barn. För att Sverige ska kunna hantera situationen bättre i frågan om nyanlända måste vi få veta när det lyckas också, berättar Suheer Sherif för Skolvärlden"

http://skolvarlden.se/artiklar/lararna-ar-den-forlorade-pusselbiten

Annons:
Loris M
2016-05-10 20:56
#1

Lite mer från artikeln…

"Det var när lärare gick utanför sin strukturella roll, som de förväntades ha, som de hjälpte eleverna med att lyckas menar Suheer Sherif. Hon läser upp ett citat från en informant som berättar om sin skoltid, som i dag har tagit sig långt och arbetar som biomedicinanalytiker.

”En jättefin lärare som var så snäll och som nästan blev som en vän till en. Den här läraren är den som fick mig att tycka om det svenska språket och skolan för att hon gjorde det så roligt att lära sig. Hon gjorde det lekfullt och uppmärksammade oss och gav oss beröm. Jag fick motivation och inspiration att lära mig språket för att allt hänger på läraren och hon stärkte på något sätt mitt självförtroende och fick mig att känna att jag kan bli vad jag vill”.

Suheer Sherif menar att lärarna förtjänar mer uppmärksamhet för sitt arbete och betydelse för nyanlända elever. Alla elever hon intervjuade i sin studie klargjorde att den svenska skolan gav dem ett hopp om att fortsätta vilja leva och kämpa för en bättre framtid."

Magi-cat
2016-05-10 21:04
#2

Verkligen en fin historia och bra beskrivet! ❤️

Man får nästan bara höra om det bedrövliga eller "Människor blev avbildade som fenomen och siffror. "

Men så kan det vara så pass enkelt att göra skillnad:

"Suheer Sherif menar att lärarna förtjänar mer uppmärksamhet för sitt arbete och betydelse för nyanlända elever. Alla elever hon intervjuade i sin studie klargjorde att den svenska skolan gav dem ett hopp om att fortsätta vilja leva och kämpa för en bättre framtid."

Jag tror det är rätt, att lärarna betyder väldigt mycket!🌺


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Upp till toppen
Annons: