Annons:
Etiketterarbeteföretagsamhetsysselsättning
Läst 655 ggr
Loris M
3/20/16, 9:28 AM

Det som sker i det tysta

Det finns otroligt många initiativ runt om i landet som sker helt i det tysta och som sällan uppmärksammas i medier. Tänker på allt arbete som frivilliga organisationer och andra aktörer lägger ner för att underlätta för nyanlända och flyktingar och hjälpa dem att snabbare orientera sig och komma in i det svenska samhället. Här vill jag nämna några av dem:

Röda korset har i samarbete med biblioteket (i många städer) sina Språkcaféer. Det är öppet för alla och frivilliga kan komma och träffas i små grupper med nyanlända och prata och träna på språket. Där jag bor, har vi det två gånger i veckan och ingen föranmälan behövs, det är bara att komma. 

Sedan kan man vara en god man eller också en språkvän med en flykting eller en hel flyktingfamilj. Här tänker jag på alla äldre som är så ensamma och tänk vilken möjlighet för dem också. Att ha någon att prata och umgås med samtidigt som man gör en god sak.

Många idrottsföreningar har tagit emot ensamkommande barn och samtidigt som det gynnar deras verksamhet, får ungdomar träna på språket och fylla tiden med något roligt. 

Många universitet runt om i landet har utsett speciella grupper/personer som ska arbeta med att ta tillvara medarbetarnas och studenternas idéer om hur vi kan hjälpa ensamkommande och flyktingar. Några har ordnat praktikplatser på universitet till flyktingar med akademisk utbildning. Några har infört snabbspåret för ex. lärarutbildningar där flyktingar som har en lärarexamen ska snabbt kunna komma ut på arbetsmarknaden. Så klart gynnar det alla med tanke på den enorma lärarbristen. 

Sedan finns det många små arrangemang som engagerar och som betyder mycket för ensamkommande. Där jag arbetar är vi några kollegor som tillsammans med studenter brukar ordna olika aktiviteter för ensamkommande barn på helger. Då nyttjar vi universitetets lokaler och ser till helt enkelt att barnen får roligt en stund och sedan avslutar vi med gemensam fika. Just helger är extra jobbiga för dessa barn då det inte finns så mycket att göra. Oftast sitter de bara på sina rum. Vardagar har de ju skolan men helger blir väldigt långtråkiga. 

Det finns säkert mycket mer och ni får gärna fylla på med fler initiativ ni känner till här i tråden. 

🌺

Annons:
Magi-cat
3/23/16, 8:37 AM
#2

Det är bra att lyfta fram de många positiva exempel som finns!

Där jag bor har vi ett språkcafé som blivit väldigt lyckat. I all enkelhet har det fört människor närmare varandra, skapat kontakter och de nyanlända utvecklar språket och framför allt vågar använda det. Och alla har trevligt tillsammans! 

I Röda Korsets tidning Henry kan man läsa om fler initiativ. T.ex. 
"Är-du-med-spelare" som är ett pilotprojekt i samarbete Röda Korset - Göteborgs- och Västergötlands Fotbollsförbund. Det har blivit som en brygga till nya samarbeten.
(Henry 2016:01)


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Upp till toppen
Annons: