Annons:
Etikettkulinariskt
Läst 923 ggr
Magi-cat
3/9/16, 3:48 PM

Internationell skolmatsvecka...

…kan ju uppröra en del….🤦‍♂️

I Tierps kommun beslöt man ha en skolmatsvecka under temat "Världens mat".. 

Det tyckte nu inte alla om. I alla fall inte en ledamot från SD i kommunfullmäktige. Hon protesterade i ett upprört Facebook-inlägg och antydde att matsedeln skulle vara ett uttryck för att kommunen "slickar röv" på nyanlända och uppmanade föräldrar att agera! Senare mildrade hon uttalandet något och menade att det var "för mycket med en hel vecka".

Men det är inte första gången skolan haft temaveckor. I höstas var det europeisk mat. (Om någon protesterade då framgår inte.)

Kommunens kostkonsulent säger:

"– Vi bryter in med temaveckor ibland men annars har vi svensk husmanskost som grund i skolorna, jag skulle säga att vi är väldigt traditionella, säger Maria Leopardi.

Hon vill också påpeka att det kommit mycket positiva reaktioner till kommunen."

http://www.arbetarbladet.se/uppland/tierp/vrede-mot-internationell-skolmatsvecka-i-tierp-efter-sd-ledamotens-facebook-inlagg

Köttbullar, hur "svenskt" är det? 

Matsedeln tycker jag såg väldigt god ut. Indisk kikärtsgryta med ris…mmm….Falafel i tomatsås med bulgur….😛

Förresten, äter inte (mer eller mindre) alla väldigt mixat?


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
[tk1971]
3/9/16, 4:05 PM
#1

Suck… att man måste bli upprörd över att "tvingas" äta nåt annat än det gamla vanliga. I hela 5 dagar! Förresten, den där SD-människan har ett misstänkt ovanligt efternamn. Jag tror inte hon är svensk själv! Ja, de är ju inte logiska för fem öre vanligtvis så varför skulle det vara det i detta fall.

Maria
3/9/16, 4:11 PM
#2

Så oerhört inskränkta en del är😡

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Zepp
3/9/16, 7:08 PM
#3

SD är de kränktas parti!

Enda partiet så står upp för alla lättkränkta!

Förresten.. vad är det för fel på Svensk husmanskost.. typ kebabpizza och Tacos? 🤪

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Magi-cat
3/9/16, 7:15 PM
#4

Barnens favoriträtter i Stockholm, 10-i-topp:

Tacos på femte plats, sushi på åttonde och tortellini på nionde, som exempel…

http://www.alltforforaldrar.se/artikel/barnens-favoritr%C3%A4tter-%E2%80%93-10-i-topp

Fast dom kan ju inte få favoritmat jämt heller, utan oftast ska det förstås vara genuint SVENSK mat, som…som…..eh….


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Zepp
3/10/16, 12:42 AM
#5

Sillbullar i korintsås?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

vallhund
3/10/16, 2:18 AM
#6

🤮

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Annons:
Zepp
3/10/16, 5:27 PM
#7

Känner det samma!

Likaså stekt salt sill med ärtpure!🤪

Hur som helst klassisk Svensk husmanskost.. tror alla SDare äter sånt varje vecka?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

vallhund
3/11/16, 1:37 AM
#8

'

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Magi-cat
3/11/16, 7:35 AM
#9

#8 …allt är så bottenlöst eländigt och kallt i Dan Berglunds låtar…😕

"alla blommor vissnade ner och dog". Inte då!🌺


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
3/11/16, 9:06 AM
#10

Sill, om Björn Söder får bestämma…Kanske sillavecka på skolmatsedeln skulle falla honom på läppen? Undrar vd barnen skulle säga?

"Plötsligt. Jag såg ett litet ljus i den för övrigt mörka omgivningen.Sillamackor, stod det på skylten. Jag gick med brådskande steg fram. Förbi alla vitlöksluktande matstånden. Jag kände en glädje. En glädje av att det än så länge fanns någon svensk mat att få tag i. Jag slängde upp en tjugolapp för att få min macka. Jag mottog den och kände den underbara doften av sill. "

Ack och ve, inte bara barnen drabbas av multikulturens härjningar, nu serveras thaimat till de äldre:

" Jag fick ett mejl häromdagen från någon som hade en anhörig i äldreomsorgen som blev serverad thaimat. Han visste knappt vad det var för något, han ville inte ha thaimat, han ville ha vanlig mat som han ätit hela livet. Det är den typen av problem som jag menar i väldigt hög grad leder till att många äldre väljer att inte äta, säger Åkesson."

Det är sant att det finns en del att säga om maten till de äldre, men är det verkligen thaimaten som är mest upprörande?

Och till slut, höjdaren:

"Menar du att halalkött är magiskt?

– Ja. Det här är precis det vi har varnat för. De smyger in halal överallt."

Inte visste jag att mat var en så het potatis….

https://www.interasistmen.se/granskning/irm-listar-sds-nagot-speciella-syn-pa-mat-magiskt-kott-sillamackor-och-stekta-igelkottar/


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
3/11/16, 11:20 AM
#11

Mat är verkligen viktigt, men mer brukar det vara något som förenar, inte delar…

Här är ett positivt exempel på multikulturell fest med god mat från olika länder:

http://www.dt.se/dalarna/leksand/multikulturell-fest-i-siljansnas-med-mat-sang-och-dans


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

vallhund
3/11/16, 11:45 AM
#12

#9 Ja hans texter är mörka liksom den tid vi lever i.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Magi-cat
3/12/16, 8:41 AM
#13

Eleverna i Tierp var själva nöjda med maten och tyckte det var kul med variation. Ingen köttullerevolt där, alltså.

http://www.arbetarbladet.se/uppland/tierp/efter-skolmats-stormen-sa-tycker-eleverna-om-sin-internationella-matvecka


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Zepp
3/13/16, 3:35 PM
#14

#9

"…allt är så bottenlöst eländigt och kallt i Dan Berglunds låtar…"

Det är en skildring av en verklig händelse.. den var mörk och kall på alla sätt!

Däremot så har Berglunds låtar en förankring i en helt annan verklighetsuppfattning som idag lyser med sin frånvaro!

Den utgår mer från orättvisor som råder nu och då i samhället och att ödets lotter inte alltid bär den bästa frukt!

Dvs det är en samhällskritik.. en som sällan ryms  idag!

I dag så syns mest syndabocksteoremen.. dvs det är inget fel på mig så vem kan vi anklaga för att våra förhoppningar gick fel!

Nu var jag ung vuxen på 70talet.. så jag har kanske lättare att ta till mig?

Hur som helst.. du skall få en visa utav mig från Berglund som är delst tidstypisk ocj litta positiv.. så att du inte deppar ihop fullständigt!

https://www.youtube.com/watch?v=UswPO5GgNFM

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

vallhund
3/13/16, 5:19 PM
#15

"Ta det hat som när min själ"  blandad med "Avanti popolo" à la Cornelius?

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

kamera0710
3/14/16, 12:48 PM
#16

En gammal sketch från Helt Apropå-gänget, där Silvia ska skaffa telefon. Slutet är kanon, apropå vem som är svensk. Man kanske skulle visa sketchen för de SD-politiker som vill att invandrare som ska bli svenska medborgare ska svära en trohetsed till kungahuset.😃

(När denna sketch gjordes hade dåvarande Televerket väldigt dåligt rykte.)

Upp till toppen
Annons: