Vad gör vi som är mot SD åt de rättighetslösa zonerna i Sverige?
Den sorts problem som SD-högern gör vad den kan för att ta monopol på och ta till förevändning för att beskylla oss andra för dubbelmoral. Och den har ju makten över nätet och därmed över ungdomen. Risken är uppenbar att ”invandrar”-kvinnor (mörkhyade kvinnor) går över dit om inte vi andra, medan vi fortfarande är i flertal, höjer rösten betydligt och dessutom gör konkreta saker för att skydda folks mänskliga rättigheter i vårt eget land.
-------
Förutom att problemet är allvarligt och måste lösas snabbt alldeles oavsett det…
-------
http://www.aftonbladet.se/debatt/debattamnen/jamstalldhet/article20877039.ab
-------
”Jag funderar på att efter trettio år i Sverige på nytt söka asyl här. Anledningen är att jag inte längre fritt kan diskutera rätten till abort, rätten till min kropp, rätten till ömsesidig kärlek som inte kan påtvingas, rätten att vistas och använda offentliga platser och otaliga andra begränsningar av kända och okända personer i min närmaste omgivning i Husby utanför Stockholm.”
-------
”Nyligen träffade jag politiska vänner, kvinnor som liksom jag är arga och besvikna på att vi inte blir lyssnade på ens av dem som säger sig företräda oss kvinnor i förorten. Nu väller vår ilska fram.”
-------
”Järvafältet är vackert och kunde sjuda av liv och olikheternas harmoni genom utomhusteater, jazzkonserter, folkdans och det ligger på bekvämt cykelavstånd från innerstan. Men fundamentalismens skugga vilar allt tyngre över vårt vackra område. Vi kvinnor i Husby försökte bidra genom ”Gränslöst café” på Husby-träffen men fick inte vara kvar.”
-------
-------
En ledarkommentar från samma tidning:
-------
http://www.aftonbladet.se/ledare/ledarkronika/danielswedin/article20891824.ab
Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.
Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.
Ännu inget svar och, med risk att låta fåfäng, inget "gillande". SD-folk och liknande som ser det här får sin fördom bekräftad att "vänstern" och "feministerna" inte bryr sig om de här människorna.
Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.
Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.
I början av seklet bodde jag några år i Ursvik, ett halvt kvarter från Järvafältet o känner inte alls igen mig i beskrivningen.
En av årets absoluta höjdhöjdpunkter var firandet av slutet av ramadan just på Järvafältet. Eftersom jag redan var hundnörd så spenderades en hel del tid på Järvafältet. Det mest störande var polisens kravallträningar.
Jag förstår inte vad ditt inlägg har med SD att göra?
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.
Med "SD-högern" menar jag inte bara SD utan hela det gäng som är så högljutt på nätet men som man inte kan kalla något på grund av risken för tjafs vad man än kallar det. Rasister, xenofober, medlöpare som inte är det men stöder dem som är det i protest eller för att de tycker "invandringen måste begränsas" och då anser det legitimt att liera sig med SD-gänget. Dem jag trodde vi alla på den "humanitära" sidan var rätt välbekanta med.
Jag trodde också det var välbekant att de försöker ge sig sken av att vara för kvinnor och homosexuella därför att de är det mer än fundamentalistiska islamister. "Invandrar-"kvinnors rättigheter är en typisk sådan fråga som de försöker "adoptera". Du menar inte att du har missat deras skäll på "kulturrelativister" och "hycklande feminister som bor på Södermalm och påstår sig gilla invandrare men i själva verket bara bryr sig om sina egna" och så vidare?
Det hinner hända mycket på femton år, det kan vara enorm skillnad på att vara strax utanför och att vara inne (och i förekommande fall direkt drabbad), det kan vara enorm skillnad beroende på vilken krets på en ort man råkar få kontakt med. Dessutom har vi ju hedersmordsproblematiken och allt som har avslöjats i samband med den, som har varit välkänt i sådär en generation.
Jag har tyvärr annat att göra än att aktivt leta material till sådana här kommentarer, men jag vill ändå säga att Zeliha Dagli liksom inte är ensam. Långt därifrån. Men jag har faktiskt intrycket att det ligger obehagligt mycket i SD-gängets kritik.
EDIT: här har vi ett gårdagsfärskt exempel:
http://www.smt.se/artikel/132960/misshandlades-for-att-hon-bar-shorts
Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.
Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.
Här är ännu ett fall xenofoberna &co. kommer att göra det mesta av, om de inte redan har gjort det, och som kommer att sticka i ögonen även på andra. En person som först flydde för sitt liv eller sin frihet och sedan behandlades som en brottsling av svenska myndigheter innan hon fick stanna vill hellre ha en ursäkt än en "medborgarskapsceremoni".
Reaktionen "sådana är de alla" är given. Mer sansade bedömare, även andra gamla flyktingar, kan fortfarande säga "fräckt".
Är det det? Hur ska man i så fall lära xenofoberna &co. att "sådana där" människor är precis lika olika som de själva? Eller mer olika, eftersom de har mer varierande bakgrund?
Eller är det en (måhända klumpigt visad) naturlig reaktion på upprepad förnedring plus kompakt misstroende där man till slut väntade sig en mer humanitär inställning (en inställning som det kanske var självklart för en att själv visa i motsvarande läge), plus utgångspunkten att självfallet är jag inställd på att göra rätt för mig?
Eller något av båda?
Beträffande göra rätt för sig, förresten, lär det väl vändas mot henne att hon numera "tillhör etablissemanget". Hade hon varit arbetslös hade istället det vänts emot henne.
http://www.aftonbladet.se/ledare/ledarkronika/somaralnaher/article20914728.ab
------
http://detgodasamhallet.com/2015/06/06/frackheten-har-visst-ingen-grans/#more-1083
Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.
Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.
Varför dela upp i "vi" och "dom"?
Du är väldigt fördomsfull om de andra. Vet precis vad "alla" "xenofober" tycker.
Tycker du själv att alla asylsökande i Sverige har rätt till en ursäkt?
Vad tycker du själv egentligen, det framgår inte.
#5: du missar rubbet.
Nej, jag vet inte precis vad alla "xenofober" tycker och det påstår jag inte heller.
Nej, jag talar inte från fördomar, jag talar från mångårig erfarenhet av diskussioner och personlig bekantskap.
Nej, jag delar inte upp i "vi" och "de". Jag delar upp längs en polariseringslinje som har varit tydlig och växande i flera år. Har du inte sett det så har du inte hängt med.
Det innebär ingen utsaga om andra egenskaper eller åsikter eller ens om detaljer i de åsikter jag delar upp efter. Ibland måste man generalisera för att kunna föra en diskussion överhuvud taget. Andra exempel: ibland måste man dela upp i "vuxna" och "barn", "män" och "kvinnor", "den rika världen" och "tredje världen" och så vidare fast ingetdera är några enkla polariteter utan en glidande skala.
Intressant också vad du inte påtalar.
Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.
Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.
Men vad tycker du?
Är vi skyldiga alla asylsökande en ursäkt?
Det kan ju hända att man inte vill sabotera en diskussion om komplicerade saker genom att leverera något enkelt svar som just genom sin enkelhet aldrig kan bli annat än verklighetsfrämmande. I synnerhet som det riskerar att dra till sig ytterligare förenklingar från personer som inte klarar av komplicerade problem, i varje fall inte i det sammanhang det gäller.
Nu blev det ingen diskussion alls, men hellre det än ännu en av de förenklande som både iFokus och resten av nätet redan vimlar av.
Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.
Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.
Jag är iofs fullt kapabel att föra en komplex och mångbottnad diskussion.
Du begär mycket av dina medmäniskor, de flesta är enkelt folk.
Min enkla ingång är att man inte behöver vara xenofob för att ta anstöt av artikeln. Man behöver inte göra invandrare till stereotyper, många vill ju fira nationaldagen. Det har nog mer att göra med tillhörighet än tacksamhet. Man vill vara en del av och omfamna det samhälle man lever i själv.
Jag avskyr identitetspolitiken och det jag läst av Somar Al Naher har jag varit i opposition till. Jag håller helt enkelt ytterst sällan med henne. Jag ser henne som en inskränkt, egocentrerad och omogen person utan insikter i hur det land hon bor i är uppbyggt.
Är jag hemsk nu?
SD-högern är illa nog, men SD-vänstern är värre.
Jag begär inte mycket av alla. Jag ville se om något sådant som i #0 gick att diskutera på den här sidan. På en massa andra sidor visste jag redan att det inte går. Sedan gjorde jag ett nytt försök med #4 (som tydligen är det du talar om; har talat om hela tiden?).
Passar på att påpeka att det var #0 tråden så att säga handlade om. #4 är bara ett tillägg, som jag kanske skulle ha postat som en ny tråd ifall det hade blivit diskussion i den här.
Jag tänker fortfarande inte uttala mig om al Naher. Jag gav redan i #4 några stycken ingångar. Säkert har hon lika komplexa motiv och poänger som alla andra, en del tänkvärda och andra inskränkta, egocentrerade och omogna. Men inte heller omognad osv. är något som kommer ur fria luften.
Och tyvärr är det väl så, dels att massor med människor i det här landet (och överallt annars, men nu handlade tråden om det här landet) tar dåliga egenskaper hos en individ i en grupp de anser främmande som representativa för gruppen; dels att även andra människor gärna avvisar alla möjligheter till något tänkvärt i vad en person gör och säger sedan man väl har sett (eller tyckt sig se) att hen är inskränkt, egocentrerad, omogen och insiktslös. Även det sistnämnda kan man lätt råka göra i högre grad hos någon man uppfattar som främmande. Personligen, "etniskt" eller på vad område det gäller. Det är mänskligt och händer den bästa, men samtidigt… inskränkt, egocentrerat, omoget och insiktslöst?
Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.
Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.
Vad menar du med "SD-högern" och "SD-vänstern"?
Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.
Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.
SD-vänster är folkhems-kramare som röstar på SD. Ofta äldre socialdemokrater. SD står ganska långt till vänster i ekonomisk politik, långt vänster om mig i alla fall.
Nationalister finns det både till vänster och höger, även om nationalismen kan se olika ut.
Men jag kan ta #0, men risken är så stor att man blir karaktärsmördad av anti-rasister om man inte är extremt noga med vad man skriver.
Allt vi kan göra att försöka upprätthålla svenska lagar, vi kan ju egentligen inte göra så mycket mer. Eller? Ofta är det ju heller inte bara männen som håller efter de yngre kvinnorna utan i lika hög grad de äldre kvinnorna. Trångsyntheten sitter inte i könet utan i traditionen.
Så vad skall vi göra? Se till att skolan får så mycket resurser så att i alla fall den kan fungera som fristad.
Vad gäller Somar Al Naher får man ta det krönika efter krönika. Men att migrationsverket är överlastat och gör misstag är inte direkt något unikt. Resursbristen drabbar alla på olika vis, i vården med mera.
Somar får redogöra för hur hon vill organisera invandringen. Om hon vill ha fri invandring, eller var hon vill ta resurserna från till migrationsverket. Men, nej, jag tänker inte be om ursäkt för väntetider i asylprocessen. Själv stod jag fem år i vårdkö med krånglande visdomständer som behövde opereras.
Jag kräver ta mig fasen en ursäkt!
Att behandlas som en brottsling när man inte är det, eller se sina föräldrar behandlas så, är fortfarande något kvalitativt annorlunda än att stå i aldrig så groteska vårdköer. Och att inte få göra rätt för sig, inte ens genom att gå på en arbetsförmedling som varken kan erbjuda jobb eller ersättning, och att tvingas leva i ovisshet om själva sin existens år ut och år in. Detta sagt fortfarande utan att ta ställning al Nahers mognad eller ursäktsfrågan osv. Likaså sagt utan att förringa de svenska vård- och andra välfärdsproblemen, som även jag är välbekant med: man kan inte slå ett lidande i huvudet med ett annat, verkligheten fungerar inte så.
Var SD står på högervänsterskalan i andra avseenden än "invandringen" är ju en intressant fråga, men utom ramen för den här tråden.
Risken för karaktärsmord är tyvärr överhängande även från andra hållet. Åter en sak man antingen kan försöka slå varandra i huvudet med eller försöka gå runt…
Vad jag här menar med "SD-högern" är det gäng som brukar hävda deras synpunkter (och högerut i det avseendet, det vill säga mot nazisterna och så vidare) i det ämne den här tråden gäller, det som brukar kallas "invandring" fast det handlar om betydligt mer än så.
Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.
Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.
Glömde den väldigt, väldigt tröttsamma anmärkningen om att kvinnor också förtrycker varandra. Den insikten (och många till som alltid anförs av "antifeministhögern") är det "feministvänstern" (nej, inte ditt ord, men en klyscha man lugnt kan räkna med att bli karaktärsmördad med) och inga andra som har gett oss.
Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.
Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.
#13 Jag har aldrig sagt det var enkelt att fly. Behandlas som brottslingar förstår jag dock inte vad du menar med.
Nej, jag slår inte mitt eget lidande i huvudet på någon. Det var en sarkasm. Jag inser att man måste prioritera att mina infektioner var en skitsak. Och ja, jag tycker att Naher gnäller om hon klagar på Sverige. Det är inte Sverige som varit hennes problem, utan hennes lösning. Kraven på perfektion för att inte bli kränkt är omoget, insiktslöst osv. Jag vidhåller det.
Sedan är tacksamhet och ödmjukhet positivt för en människa, men jag vet hur svårt det där är. Hon behöver inte fira nationaldagen, jag gör det inte t ex.
Det är ju inte den negativa inställningen till invandring som gör SD höger. Det är deras familjepolitik och inställning till traditionella sociala värderingar som gör dem konservativa. Abortfrågan osv.
Den mest invandringsvänliga ideologin är ju heller inte direkt socialismen utan liberalismen. Få stater har väl haft lika paranoida gränskontroller som folkrepublikerna? Utan välfärdsstaten hade inte invandringen varit ett problem öht. Det är välfärdsstaten som ställer kraven på reglering. Vem har rätt till vilken samhällsservice och sociala försäkringar? Resurserna är inte oändliga, någon stans drar man gränsen.
Att fascism och nazism räknas till högern är pga av det värdekonservativa inslaget. De hade annars mycket vänster i sig även dem. Motståndet mot privata banker, fri företagssamhet, fria marknader och frihandel t ex. Den svenska högern har i allt väsentligt varit liberal i 50-60 år. Det blir då lite konstigt att referera SD som höger i en svensk kontext.
#14 Tröttsamt måhända men viktigt att förstå om man skall komma till rätta med problematiken.
#15: historiskt sett är det inte nyliberalism som är höger, än mindre klassisk eller social liberalism. Och offentlig styrning är inget särskiljande för vänstern. De klassiska västerländska högersamhällena (och deras kvarlevor i den (relativt) demokratiska tidsåldern) idkade ända till nyliberalismens genombrott offentlig styrning i en utsträckning som skulle chocka dagens yngre och (snart) medelålders, uppvuxna efter det genombrottet. ("Patriarkal" är ett adjektiv som brukar användas om den andan.) Och inget konstigt med det, eftersom staten och den borgerliga överklassen rekryterades ur samma kretsar. Det är mot den bakgrunden man också får se fascismen och så vidare.
Annars ser jag ingen mening med allmänna diskussioner i det ämnet. Det är inte det tråden handlar om, jag skulle tro det framgår redan i #0 vad jag menar med "SD-högern" i det här sammanhanget och jag har förklarat det i #13.
#16: det är inte insikten som är tröttsam, utan att få den slagen i huvudet av folk som inte är (och alltsomoftast inte vill vara) pålästa nog att inse att den kanske är en av de självklarheter man utgår från.
Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.
Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.
För att återgå till trådämnet så är Mona Sahlin en av de alltför få som försöker göra något. (Vilket förstås renderar henne nålstick från (före detta) Mona Sahlin-hatare, sådant är debattklimatet. Dock inte i den citerade intervjun.)
------
http://www.expressen.se/ledare/podcast/politiknorden/mona-sahlin-ungar-leker-is-pa-forskolan/
------
– När jag pratar med en förskollärare som säger att barnen på hennes förskola leker IS på gården, eller när jag hör om unga som frågar: "är du sunni eller shia?", då har det gått mycket längre än vad jag trodde.
------
Varför har den utvecklingen kunnat gå under radarn?
------
– Dels har en stor del av myndighets-Sverige abdikerat från våra förorter. Dels har vi en beröringsskräck med religion. Debatten gör halt därför att man är för okunnig och för feg för att utmana den extrema tolkning av en religion som IS bygger på, men som också finns i vårt land.
------
…
------
Socialdemokraten Nalin Pekgul brukar säga att samhället gjorde konservativa grupper ute i förorterna starkare genom olika typer av stöd. När du nu säger att det civila samhället måste stå upp mot IS, finns det då inte en risk att vi gör om samma misstag?
------
– Jo, det finns det absolut. Nalin brukar säga: "Ingen lyssnade på mig och mina varningar. Efter många år lyssnade du, Mona, lite grann." Jag försöker se till att inte andra gör om det misstaget. Man måste ha redskap i en kommun för att säga "Nej, ni får inte hyra lokaler längre för ni tog in en talare som stöttade IS".
------
…
------
Finns det inte en risk att den beröringsskräcken följer med även in i dagens debatt?
------
– Jo, vi får inte göra om misstaget att utgå från en förfalskad bild av verkligheten. Vi måste ta oss an de svåra frågorna om värderingar, moral och kön. Men det är en för liten del av det offentliga politiska Sverige som är bekväm med att prata om dem.
------
------
(iFokus' mjukvara köpte inte radmellanrum så jag fick ta till streck.)
Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.
Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.
#18 Att barnen leker IS tror jag inte är ett problem. Barn leker ju det de upplever, det är deras sätt att bearbeta omvärlden. Ungarna där jag bodde lekte Bin Laden på den tiden han var i ropet. Nu är det IS, då var det talibaner. Barnen leker de vuxnas krig, men leken är inte problemet.
Men jag tror hon sätter en viktig punkt i att myndigheterna lämnat förorterna (eller landsbygden med för den delen.) Vi bygger ett land där stora områden saknar ekonomisk dynamik.
Segregationen tror jag till en del kan byggas bort. Jag kan inte Stockholm och dess förorter. Men i t ex Malmö skulle ganska lätt kunna bygga ihop i alla fall Rosengård med södra innerstaden. Emellan dessa båda stadsdelar löper en järnväg och längs med den ett nedgånget område för lättare industri. Detta industriområde är idag en klassisk slum fylld med papperslösas billiga tjänster.
Detta industriområde bör det rivas i, och ersättas av byggnader med näringsverksamhet som inte är slum. Det är ett attraktivt område, gränsar till Möllevångsområdet och Folkparken. Här kan man även med fördel bygga ut Malmö Högskola och den teater-/kulturskola som redan ligger i närheten.
En riktig fullträff vore att bygga en polishögskola där, men man skall kanske inte gapa över för mycket. Kan man sanera marken där tillräckligt kanske man kan ha lite kolonilotter där också.
Tyvärr ägnar sig Malmös socialdemokrati åt prestigebyggen på fel sida järnvägen. Desperat letande efter invånare som betalar skatt. Man snackar om södra Malmö, men inget har hänt alla de snart 20 år jag hört dem snacka.
Det är sorgligt…. men kan man släppa in lite ljus i det området tror jag mycket av de andra sociala problemen blir lättare att komma åt.
Att riva getton som politik brukar få antirasisterna att gå i taket då idén är dansk… beröringsskräck där.
Ska man bygga bort segregation måste man se till att bygga så att även de fattiga har råd att bo och arbeta i husen. Även papperslösa som tillhandahåller "billiga tjänster". Annars flyttar man dem bara någon annanstans, och i praktiken kanske allt längre ut i skymundan.
Men det kräver annan politik än den vi har nu.
Sedan finns det ju mycket det inte lär hjälpa mot. Förhårdnade attityder på ömse håll, men där vi "svennar" måste inse att det är vi som har övertaget och måste, för att travestera Pippi Långstrump, vara snälla först. (Inte dumsnälla. Snälla. Hade jag menat dumsnälla hade jag skrivit det.)
Glömde visst bort frågan i första stycket i #15: som flykting, i synnerhet utan papper (även om man aldrig har haft några eller blivit fråntagen dem, kanske på grund av politisk opposition eller av smugglarna), blir man rutinmässigt betraktad som någon som försöker komma in utan att ha rätt till det. Man kan inte heller lita på att den "brottsutredning" som följer genomförs på ett kompetent sätt. Uppdrag Granskning i SVT hade till exempel ett program häromåret om en oseriös språkundersökningsbyrå Migrationsverket anlitade.
Återigen, jag säger inte att alla borde reagera som al Naher för det.
Men man måste som "vanlig svensk" tänka på att det här ofta gäller människor som redan är traumatiserade på ett sätt som man som "vanlig svensk" inte kan föreställa sig. I många fall inte minst av myndigheter. (Tror det var på sjuttiotalet då någon svensk polischef eller liknande sade att de försökte ha gott om uniformerade poliser på flygplatsen då flyktingar från dåvarande militärdiktaturer kom – så att flyktingarna skulle känna sig trygga. (!!!) Den naiviteten finns kvar, även om yttringarna kanske sällan är fullt så extrema.)
Och jag säger vad jag har försökt säga hela tiden: att vi inte kan ställa krav på att folk vi uppfattar som "främmande" ska vara bättre människor än de vi uppfattar som våra egna. Alla i båda grupperna är individer, alla i båda grupperna innehåller både friska ägg och rötägg (i det avseende man nu tittar på), alla i båda grupperna har sina rutiga och randiga skäl som är tänkvärda – även rötäggen, också om man må ha invändningar mot deras reaktioner på sina skäl.
Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.
Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.
#20
(Jag noterar vi har olika definition av papperslös. I mitt inlägg är en papperslös en person som saknar uppehållstillstånd)
"Ska man bygga bort segregation måste man se till att bygga så att även de fattiga har råd att bo och arbeta i husen. Även papperslösa som tillhandahåller "billiga tjänster". Annars flyttar man dem bara någon annanstans, och i praktiken kanske allt längre ut i skymundan."
Jo, men tanken med att bygga som jag tänker är ju att man blandar upp så det inte bara bor arbetslösa, papperslösa, lågutbildade etc i ett stort område. Att man blandar upp det lite. De som är unga kan få mer hopp om att det finns en plats i samhället för dem. För att fatta mig lite kort, men det är mötesplatser med mera som är viktigt.
Idag delar man upp Malmö så att de västra delarna är för de rika och de södra är för de fattiga. På det sättet påminner Malmö om en amerikansk småstad i sydstaterna där svarta bor på ena sidan järnvägen och vita på den andra. det där är ju att be om bilbränder som jag ser det….
Papperslösa bor idag ofta inackorderade hos sina arbetsgivare. Jag snackar om gänget som aldrig ens söker uppehållstillstånd, eller som förnekats det men väljer att stanna kvar. De betalar hyra och mat med sin lön. Det hela liknar slavkontrakt. Sydsvenskan har haft några artiklar om hur det hela funkar. Den situationen kommer man inte åt utan en förbättrad lagstiftning. Jag tror man för något år sedan försökte göra det olagligt att anställa en papperslös. Fram tills dess kom man bara åt "slavägarna" via skatteverket.
Det är alltså inte så mycket de papperslösa jag diskuterar som de som utnyttjar dessa.
Riktigt hur man löser den problematiken vet jag faktiskt inte… men man bör reagera i alla fall när man köper en falafel för 15 spänn, och inte sjunga invandringens lov. Mycket av Malmös grönsakshantering har utförts av papperslösa under slavliknande förhållanden. T o m den jävla kommunen köpte grönsaker till skolorna av "slavägare".
http://www.sydsvenskan.se/malmo/svarta-malmo/malmo-under-ytan/
http://synbarligen.typepad.com/.a/6a014e8bfc8270970d016300612a8c970d-pi
Länken ger en bra bild över Malmös stadsbild. Många från Stockholm / Göteborg tror att Malmös invandrare bor i förorten, men Malmö ser inte ut så. Malmös förorter är villasamhällen. Jag hoppas att Malmös uppbyggnad ger möjligheter till lösningar.
Tittar man på kartan ser man ett blått och orange stråk av den rika och välbärgade delen av Malmö. De stadsdelar jag talar om att försöka bygga ihop är gula Södra Innerstaden (med t ex dynamiska Möllan) och det gröna Rosengård. Rent kartmässigt är ju Rosengård väldigt centralt placerat, men de två stadsdelarna skiljs åt av bl a en järnväg och ett lättare industriområde i en remsa i det gula området.
Det är det industriområdet, idag kraftigt förslummat, jag vill riva i. Man behöver även gräva fler tunnlar eller övergångar så att järnvägsstaketen inte är lika påtagliga.
Jag läste i ett reportage, återigen sydsvenskan, om hur ungar i Rosengård aldrig kom ner till centrum / södra innerstaden för att deras föräldrar inte hade råd med bussbiljett. Säger inte att det är osant, men det visar även vilken mental barriär järnvägen och industriområdet är. Det tar liksom inte mer än en halvtimme att gå från Rosengård till Möllevångstorget. Bussbiljetter eller inte, det går att gå!
#21: ur mitt svar på din fråga #15 kan du inte läsa ut något om vad jag menar med "papperslös" i något annat sammanhang. Naturligtvis vet jag vad man brukar mena med uttrycket "papperslösa". Däremot var jag inte säker på om du hörde till dem som menar att de personerna bara ska ut, punkt slut, så det var trevligt att se en mer nyanserad inställning.
Jo, visst bör man blanda upp. Där är vi ense och Malmös geografi bestrider jag inte heller. Svårigheter jag ser är däremot svensk byggpolitik, som helt enkelt inte tillåter nybygge eller större renoveringar som fattigt folk har råd med (och där den enda bot som möjligen har varit politiskt godtagbar i många år har varit att dumpa löner och arbetsvillkor, vilket inte är acceptabelt), och beteenden som att där "invandrare" flyttar in flyttar "svennar" ut. Medvetna insatser måste till. Sådana har gjorts, till exempel i Rinkebyområdet, men de måste ha en annan kontinuitet än de har haft. Inte skäras bort av vändande osthyvel.
Man måste fortfarande också ha respekt för att många vill bosätta sig med de sina. Allt i den vägen är inte av ondo. En viss social trygghet måste man till och med ha för att våga sig ut och möta främmande. Men det är en sådan sak som kräver att man kan tänka åt flera håll på en gång och kräver god syn för gråskalor mellan ytterligheterna och är därför för svår för många.
Vi har inte heller råd med så naiva svenska myndigheter som vi har haft hittills och vi kan samtidigt inte överlämna dem åt, vad jag nu ska kalla dem för att inte få skäll för generalisering osv., "SD-gänget". Inte heller bara åt hårdföra antimuslimer från muslimska länder. Jag hoppas Mona Sahlin får folk med sig och önskar Nalin Pekgul vore tillbaka i politiken.
#19: barnens lek ett problem? Jag tror inte Mona Sahlin var ute efter att peka på barnens lek som något osunt i sig. Vad hon var ute efter var nog att illustrera hur aktuell den här frågan har blivit när till och med barnen agerar ut den. Det hade också kunnat vara Nordirland för några årtionden sedan med barn som lekte katoliker och protestanter, i en värld där folk ur de grupperna, folk som barnen kände, sköt ihjäl varandra.
Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.
Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.
#23 jag insåg bara efter att ha skrivit inlägget att vi använde ordet olika. Man kallar även de som anländer Sverige utan pass och leg som papperslösa. Ordet används i bägge betydelserna, det var för att undvika missförstånd.
Jag anser att de som uppehåller sig utan tillstånd i Sverige bör utvisas som grundregel. Vi bör ha en reglerad invandring där de mest skyddslösa får hjälp, inte de som skriker högst eller på andra sätt klamrar sig kvar. Jag vet ingen bättre metod än myndigheter i en rättstat för att hantera det. Sedan går det inte i praktiken att genomföra massutvisningar, så pragmatism måste till. Migrationsverket är inte precis 100% i sin hantering, men det är bästa metoden.
Att vi inte klarar att bygga åt fattiga är kanske inte konstigare än att fattiga inte har råd med ny bil heller? Nybygge är lyx.
Men det är inte bostäder som bör byggas vid N Grängesbergsgatan utan mötesplatser, högskolor, vårdcentraler etc etc. Arbetsplatser och civilsamhällen. Kyrkor och moskéer liksom… pukor och trumpeter… på samma sätt som man byggt västra hamnen med blandning av affärs-, kontors- och lokaler till bostäder.
Istället för att ha 20.000 bostäder med 50% arbetslöshet på andra sidan ett järnvägsstaket, får man nu en dynamisk entré till övriga Malmö från Rosengård. Rosengård blir en del av staden på ett annat sätt än förut. det är mitt tänk som sagt.
Nalin Pekgul har även jag uppskattat och jag tyckte Mona Sahlin uppträdde statsmannamässigt under sin tid som partiledare. Hon hade växt till sig, och det var inte hennes fel att (s) förlorade. Men båda dessa har ett Stockholmsperspektiv. Och även om Mona Sahlin varit mycket i Malmö, och vet hur staden ser ut, så blir det mycket snack om "förorterna". Hela tänket utgår från satelitstäder utanför ett rikt centrum.
Varje bygd och stad har sin egen struktur och geografi. Servicen på landsbygden nedmonteras till exempel. Det handlar inte bara om glesbygd, i Skåne är det egentligen överallt förutom Malmö/Lund, Helsingborg och Kristianstad som servicen försvinner. De sista 30 åren har servicen bara blivit sämre. Offentlig som allmännyttig. Affärer som skolor och apotek. Bor man på landsbygden kliar man sig i huvudet och undrar vad resurserna används till? SD ger vissa ett svar, det är invandringen som slukar alla resurser. Jag tror inte det är så lätt, centraliseringen bygger på andra mekanismer.
I mitt nuvarande valdistrikt röstar ca 25% på SD, och så ser det ut på landsbygden utanför tätorterna i princip i hela Skåne. SD ger svaren och får proteströsterna.
#24 Tycker att du har rätt i mycket av det du skriver.
När det gäller nybyggda hyresrätter, som ett exempel, så är det även för mig ett för dyrt boende. Trots att jag har en hygglig inkomst så blir det helt enkelt för dyrt. I min hemmakommun (NV Skåne) är det sannerligen brist på hyresrätter med en rimlig hyra vilket samtidigt inte är ett lättlöst problem. Om jag upplever det som ett problem, hur är det då inte för nyanlända? Hur man löser den problematiken snabbt, det har jag ingen aning om.
Du som känner till Malmö - minns att jag läst siffror som säger att 1/3 av Malmös befolkning är födda utomlands och av denna 1/3 är c:a hälften utan sysselsättning. Stämmer detta?
#25 Att en tredjedel är födda utomlands kan nog stämma. Sysselsättningen vet jag inte.
http://malmo.se/Kommun--politik/Statistik.html
31 % (99 788) av Malmöborna är födda i utlandet.
#24: lag och moral är en omfattande diskussion och jag skulle gissa att jag värderar moral högre i förhållande till lag än vad du gör. Dit hör också att jag inte tror att vår moral är totalt relativ utan att vi (de allra flesta) har vissa grundläggande principer inbyggda. Därför tror jag inte heller man behöver tillgripa sådana orättvisa förenklingar som "skriker högst" och sätta det i någon konstgjord motsättning mot "de mest skyddslösa". Det finns utrymme att titta efter hur det verkligen förhåller sig.
Men också det är ett sidospår som lär tas bättre i en ny tråd.
Acceptera att nybygge är lyx? Med den historiskt helt nya inställningen kommer bostadsbristen bara att bli värre. Och med den den sociala segregationen, och därmed grogrunden för reaktionära särkulturer i fattigområdena.
Allvarligt talat, vi är som samhälle så mycket rikare än vad vi någonsin har varit tidigare i historien att kan vi inte bygga bostäder åt vanligt folk är det milt uttryckt löjligt att skylla det på resursbrist. Det kan bara bero på systemfel.
Men också det är ett sidospår här, såvida vi inte behåller kopplingen till särkulturproblemet.
(Märk väl, Hayabusa, att jag ingenstans skriver att bara de som etiketteras "invandrare" är drabbade. Men utanförskap av det slag tråden handlar om beror på mer än bara ekonomiska faktorer. Varmed jag inte menar nödvändigtvis "etniska" heller, måste jag väl då också säga; jag växte upp i ett Sverige där stadsunderklassen kunde vara minst lika stökig som idag men var i stort sett helsvensk.)
Visst sköts Sverige som en stadsstat, men det drabbar inte bara Skåne. Och mycket i "förortstänket" kan visst tillämpas också på Rosengård, det är inte läget i förhållande till stadscentrum som är avgörande. Varför inte också dra in segregerade ställen som Limhamn och Djursholm förrresten? Där behöver det också blandas, inte minst för att det är där så många av våra framtida beslutsfattare får sin världsbild och människosyn formad.
Nå, det verkar även på den här sidan som om anklagelserna mot vänsterfolk-i-allmänhet stämmer. Trist för deras egen trovärdighet.
Citerar en av dem som tycks få byta sin trovärdighet mot svek:
/…/
Vi saknar modiga makthavare som åtgärdar könssegregationskulturernas pågående utbredning. De bara pratar och oroar sig - år efter år.
Men engagemanget finns, på lokal nivå. För tio år sedan var jag med och startade gräsrotsrörelsen "Varken hora eller kuvad", som - inspirerad av den franska motsvarigheten "Ni Putes Ni Soumises" arbetar för demokrati och feminism i förorten.
---
Vi har tre konkreta förslag på fullt genomförbara förändringar, som måste ske nu:
---
* Uppdraget för nämnden för Statligt stöd till Trossamfund måste ses över. Skattemiljoner kan inte finansiera uppbyggnaden av könssegregationskulturer, där kvinnliga präster är förbjudna, homosexualitet ses som synd och oskuldsetiken påtvingas medlemmarna.
---
* En omfattande utredning bör snarast tillsättas efter alla rapporter om "balkongolyckor", hedersmord som beskrivs som olyckor.
---
* Vi behöver en medborgarrättsminister, nu när könssegregation och etnisk segregering breder ut sig i Sverige. Medborgarrättsministern skall ha en klar uppgift att avskaffa könsapartheid på förorterna och i skolorna och se till att alla människor ska få samma rättigheter.
---
När regeringen och politikerna inte agerar betalar vi kvinnor och barn i förorterna priset. Men i det långa loppet kommer alla i Sverige att vara förlorare.
---
Vinnarna är SD och alla invandrarfientliga krafter. Hur länge skall vi vänta med att få samma rättigheter på våra förorter som svenska flickor har, frågade Fadime Sahindal år 2001. Frågan är fortfarande obesvarad år 2015.
---
Amineh Kakabaveh,
grundare av nätverket Varken hora eller kuvad och riksdagsledamot (V)
(http://www.expressen.se/debatt/i-fororten-vaxer-mannens-diktatur/)
Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.
Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.
#27 Med risk att spinna på sidotråden då:
"lag och moral är en omfattande diskussion och jag skulle gissa att jag värderar moral högre i förhållande till lag än vad du gör. Dit hör också att jag inte tror att vår moral är totalt relativ utan att vi (de allra flesta) har vissa grundläggande principer inbyggda. Därför tror jag inte heller man behöver tillgripa sådana orättvisa förenklingar som "skriker högst" och sätta det i någon konstgjord motsättning mot "de mest skyddslösa". Det finns utrymme att titta efter hur det verkligen förhåller sig."
Lag bör vara moral. Om inte kan den ändras av folkvalda. Motsättningen mellan olika grupperingar av migranter är inte konstlad, såvida man inte tror / anser att vi kan ha fri invandring. Några kommer in, andra gör det inte.
Ja, det finns utrymme att se efter hur det förhåller sig. Jag anser det är migrationsverkets plikt. Icke desto mindre, vi bör prioritera våra resurser så de används effektivt. De är, och kommer alltid att vara, begränsade.
Märkligt nog var det kanske relativt billigare att bygga förr, när lönerna var låga. Ett ökat välstånd leder till dyrare inhemsk produktion. Bomarknaden är verkligen ett sidospår, och ja, där finns nog mer än ett systemfel… brist på tomter är ett, en reglerad hyresmarknad en annan.
Nog finns det "förortsproblematik" i Rosengård. För att inte tala om Lindängen eller andra stadsdelar i södra Malmö. Uppdelningen mellan det rika väst och det fattiga söder är heller inte ny. Men det är tråkigt att se att när det byggs, så byggs det så att detta förhållande stärks. Det är egentligen bara det jag påpekat, och lagt några enkla förslag på hur man kan bygga för att staden inte helt skall gå itu.
#27 Om Amineh Kakabavehs inlägg:
Jag önskar det vore lättare att hjälpa. SD är vinnaren, som hon skriver, och det är nog sant. Mitt bidrag till debatten blir ändå sekulär religionskritik.
Och det är märkligt att rösterna och avståndstagandet inte är tydligare. Är man som jag sekulär agnostiker, närmast ateist, blir avståndstagandet så enkelt. Men jag kan tycka att även övriga i samhället som är religiösa borde kunna ta en diskussion, och ta den ut till förorterna. Utmana imamerna och predikanterna.
Som ateist är det svårt. Muslimer som nyss anlänt Sverige (och det kan egentligen lika gärna vara amerikaner från bibelbältet) ser inte ateister som riktigt mänskliga. Vi löper med Satan och har hat i hjärtat. De förstår inte att man kan vara icke-troende. I vissa delar av Malmö (eller USA) måste man ligga lågt med sitt gudsförnekande.
Så jag gör tyvärr ingen nytta i frågan. I den mån jag yttrar mig är det kanske mest SD som plockar poäng. Sorgligt men sant.
#28: med konstgjorda motsättningar syftade jag inte nödvändigtvis på olika grupper av flyktingar. Det kan till exempel vara så att de som "skriker högst" gör det just därför att de är de "mest utsatta" och således desperata. Detta för att klarlägga; jag noterar att vi är ense om Migrationsverkets skyldighet.
Moral kan väl lag aldrig bli, men menar du moralisk håller jag med. Problemet är att det inte helt går att förena, om inte annat så i alla händelser på grund av eftersläpning. Och hade inte våra handlingar en viss flexibilitet i förhållande till sådana stela strukturer (förutom lagar också myndighetsutövning, t.ex. Migrationsverkets) skulle knappast de senare utvecklas heller. Gränser till civil olydnad (som att gömma flyktingar man anser borde få stanna) är inte absolut. Civil olydnad kan tillämpas omdömeslöst, men likadant är det med lagar. "Demokratisk ordning" är ett klent argument i sammanhanget på grund av de formella strukturernas tröghet. Ett annat sätt att tydliggöra det är att fråga sig om homosexualitet var omoraliskt och inte borde ha utövats under den tid den var förbjuden, eller där den är det, eller om det hade varit fel att sabotera vår tvångssteriliseringspolitik på dess tid.
Utan reglerade hyror (eller det som idag finns kvar av det) hade vanligt folk sedan många årtionden inte haft råd att bo överhuvudtaget. Boendekostnaderna har länge tangerat eller överstigit smärtgränsen för många. Ska man kritisera reglerade hyror tycker jag man borde först gräva rätt på de omständigheter som har gjort dem nödvändiga och kritisera dem. Men som sagt ett sidospår.
Utom kanske såtillvida att den politiska tendens vi har sett de senaste årtiondena är ägnad att förstärka den aktiva segregering som oroar även dig.
Jo, jag har förstått den oron, delar den och önskar det fanns grogrund för sådana förslag – om att bygga integrativt (hallå intresserad konsult, visst låter det ordet fint nog för att du skulle kunna svänga dig med det?).
#29: nytta i frågan tror jag visst du kan göra, men mer är svårt att formulera i sommarvärmen. Beträffande fördomar mot ateism behöver man väl dock inte skylta med det de man talar med har svårt för? Man kan tala om annat tills de har sett att man är mänsklig och långt därefter och låta dem upptäcka resten allteftersom de själva blir nyfikna.
Man kan också, med förlov sagt, tipsa "ateistkolleger" om det. En del ateister (eller sekulära agnostiker) kan tyvärr vara rätt aggressiva. Många av dem har också en syn på religion som stämmer dåligt med andra än fundamentalisters, och som kanske inte stämmer särskilt bra med deras heller i den mån den förutom den selektiva bokstavstron också innehåller levande andlighet.
Man måste också vara medveten om att religion, i en eller annan form, har varit en integrerande del av all mänsklig kultur till för inte länge sedan och att hade det inte funnits något i det, som fullt fungerande människor kan uppleva som gott, hade det inte överlevt. Vara litet nyfiken och lära sig språket så att säga. För den skull behöver man ju inte anamma det som nytt modersmål.
Men ja, troende muslimer och inte minst religiösa ämbetsmän behöver vara aktivare. Behöver komma över rädslan för sina egna extremister. Där kan vi andra hjälpa dem mycket genom att också bli aktivare. Inklusive att rikta offentliga bidrag bättre, som Kakabaveh inte direkt är först med att föreslå.
Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.
Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.
#30 Jag är bara tvungen att sidospåret.
"Utan reglerade hyror (eller det som idag finns kvar av det) hade vanligt folk sedan många årtionden inte haft råd att bo överhuvudtaget. Boendekostnaderna har länge tangerat eller överstigit smärtgränsen för många. Ska man kritisera reglerade hyror tycker jag man borde först gräva rätt på de omständigheter som har gjort dem nödvändiga och kritisera dem. Men som sagt ett sidospår."
Jag vet inte det… idag betalar folk i miljonprogrammet en onödigt hög hyra, för att hålla nere kostnaden för de lägenheter som ligger i bra lägen. I Malmö har man för några år sedan omvärderat hyrorna lite grann, till nackdel för de lägenheter som har bra läge. Men vi är långt till en marknadsmässig värdering, eller till rättvisa hyror.
Att vi inte kan avreglera i morgon är självklart. Planregleringen leder till tillgångsbrister, och det leder till högra priser. Planreglering leder till köer, och de som har kontakter skaffar bästa bostaden. Övriga för stå i kö i många, många år.
Exakt hur och när bostadsmarknaden skall avregleras har jag ingen detaljerad plan för. Men man måste vara blind för att missa de problem hyresregleringen ger upphov till. Brist och nepotism.
Jag har inte sett mindre segregation eller nepotism i länder med mindre hyresreglering. Tvärtom. Kan man inte ta ordentligt betalt för ett hus man bygger så blir det ett rått betongskal och inte mycket mer, och där bosätter sig då inte välsituerade, det är enkel matematik – liksom motsatsen är – och det kan man se resultaten av på de flesta håll i världen. För att inte tala om den slum som folk bygger själva där inget byggföretag anser sig ha råd att bygga ens ett betongskal. Det om något gör det omöjligt att integrera folk i samma stadsdelar så att de får en chans att dela samma värld.
Så inte heller här är modellen med "fri marknad" överhuvudtaget lämplig som politik. Alla andra hittills prövade system må ha svagheter de också, det innebär inte att man kan plocka ut det som för tillfället är på modet som om just den omständigheten skulle göra dess bevisade svagheter mindre.
Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.
Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.
#32 utan marknad inget byggande alls. Bara stat och kommun kan bygga, med skattepengar. Vi får en modell där dina kontakter räknas, istället för dina kontanter.
Det borde finnas en rimligare väg än dagens bostadsmarknad, för den kan knappast hyllas för sin rättvisa.
Men det är en annan tråd…
Ja, det är en annan tråd. Låt mig bara säga att någon som resonerar svartvitt kommer jag ingen vart med, det är därför jag skriver "fri marknad", inte "marknad". Ditt svar berör inte heller mitt påpekande att där "bara kontanter" räknas räknas kontakterna än mer, det är bara att titta på hur sådana samhällen fungerar: det överväldigande flertalet är mer korrumperade än Sverige. Eller titta på Djursholm eller Limhamn.
Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.
Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.
I SVT:s serie "Min sanning" kommer Nalin Pekgul in på problemet. Vill minnas att det är i senare hälften av programmet, efter kaffepausen.
Plötsligt upptäckte hon att konservatismen började gripa omkring sig till och med i de vänsterkretsar hon tillhörde. Hur andra i hennes gamla ansedda imamfamilj (observera det: en ansedd gammal imamfamilj som var politiskt och religiöst radikal), som var "hundra år före de konservativa" hemma i Kurdistan och första tiden i Sverige, plötsligt började oroa sig för sådant som vad andra skulle säga om hon som ogift (vill jag minnas) 26-årig dotter flyttade hemifrån. Hur de stämningarna grep omkring sig så att hon sånär drevs att flytta från Tensta, innan hon råkade få veta att hon inte var ensam om att känna så.
Hon kommer också in, tyvärr alltför kort, på hur svenska politiker och byråkrater aningslöst stöder dessa fundamentalistiska strömningar genom att inte konsultera expertkunskap om vilka som ligger bakom organisationer som tar emot bidrag och annat och sedan styra resurserna till de progressiva.
Det är och förblir ett ämne som SD-gänget inte kan tillåtas ha monopol på. Bland andra skäl också eftersom de spär på problemen genom att hos unga muslimer bekräfta, dels den fundamentalistiska bilden av islam (som Pekgul påpekar är ju SD-gänget och fundamentalisterna rörande eniga om vad islam är), dels att de är ohjälpligt utan plats i det svenska samhället.
Kan ses till 16 februari.
Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.
Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.
Alla samhällen har problem.. likaså gäller i Sverige!
Däremot kan våra problem framstå som en västanfläkt mot de länder där det råder krig/och eller förtryck!
Vårt främsta problem är hur vi skall fördela överskottet av våra gemensamma ansträngningar.. och helst se till att det sker rättvist och på ett sätt som gör att det fortfarande gynnar ett framtida överskott!
Det är väl där det brister mest i dag.. det har skett en kantring från en gammal modell som var hyfsat lämpad att lösa den tidens problem/gynna framtida överskott.. till ett de ett där vi nu nu mest ser till verkar tappat tron på att våra gemensamma ansträngningar skall leda till fortsatta framgångar och hög levnadsstandard.
Bostadspolitiken är en sådan viktig fråga.. vi valde att ta det goda med det onda och subventionera bostäder.. på så sätt slapp vi segregering.. dvs alla var med, ett sätt att alla satt still i båten.
Sen slopade vi bostadsubventioner iomed att de var för dyra, men på senare tid har vi valt att subventionera att de som äger sin egen bostad får dela på lika mycket pengar i form av skatteavdrag.. trots att vi ansåg oss inte ha råd med detsamma när det gällde osegregerade bostäder.
Pendeln slår lite fram och tillbaka.
Vi dras hela tiden med en historisk skuld och det lär vi få göra även i framtiden.
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
#36: sant i och för sig (tycker jag), men hur vill du här koppla det till den ökade moralkonservatismen, kvinnofientligheten och sociala kontrollen av att man efterlever de värderingarna i våra underklass-/"invandrar"-stadsdelar?
Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.
Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.
Moralkonservatism ser man främst hos partiledare som behöver profilera sitt parti eller hos privatpersoner som anser att andra bör uppföra sig på ett visst sätt!
Det är väl snarare den ökade feminismen som dominerar.. alla är feminister idag.. speciellt de som menar att andra borde vara mer jämlika.
Som sagt det är väl främst de som bor i invandrar-stadsdelar som man anser borde vara mer feministiska/anamma en gammal svensk moral som ingen annan lever efter?
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
Nej, inte alls. Inte så enkelt och inte vad den här tråden handlar om.
Orkar inte förklara men du kan väl läsa de artiklar som har länkats i tråden, sedan tror jag det finns länkar från dem.
Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.
Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.
Och för att se ett problem ska man inte behöva förneka eller bagatellisera ett annat. (Exempel: högervåg och åtföljande rasism, fundamentalism osv. hos "vita" respektive samma eller motsvarande strömningar bland "invandrare".) Som rasisterna och deras svans brukar göra, och som de flesta av oss antirasister också verkar göra.
Men jag tycker det är viktigt att vi är bättre än så. Bryr man sig inte om de människor som i första omgången drabbas av det icke erkända problemet (vad man nu skulle ha för ursäkt för det) så är det ändå en fråga om trovärdighet och att kunna övertyga tveksamma.
Vilket i sin tur, i fall som det här, är en fråga om att rädda idéer om demokrati och mänskliga rättigheter och att bereda oss för att en värld där massflykt är ordningen för dagen blir så litet omänsklig som möjligt.
Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.
Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.
Vet inte om jag missförstår eller om vi har olika analys som utgångspunkt?
För det första så ser jag inte SD som ett högerparti utan som ett extremt mittenparti.. dvs de lånar in lite olika värden både från höger och vänster.. de är först o främst ett populistiskt parti.. med all vad det innebär!
De främsta värdekonservativa partierna i dag.. iallafall i riksdagen är väl Centern och Vänsterpartiet?
Olika värden ioförsej.. men rätt trogna sina ursprungliga.
Nazism/fascism är inga sk högerpartier utan populistiska mittenpartier som regel, och lite olika beroende på olika länder/historia och annat.
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
Var man vill inordna SD och andra partier och på vilken politisk skala är inte viktigt i sammanhanget.
Det tråden handlar om är att den värdereaktionära vågen, vad man än vill kalla den, har sin variant bland den grupp som slarvigt kallas "invandrarna" också. Där den (förutom i religiös fundamentalism, IS-resor och annat) tar sig uttryck som social kontroll av kvinnor och flickor i det offentliga rummet: vad de får göra, vart de får gå, hur de får klä sig, vad de inte får göra med tanke på sitt rykte som till och med "svenska" flickor brukar få för "svenska" pojkar. Alltså ovanpå det vi redan borde känna till om det förtryck som kan utövas inom familjerna.
Och att om vi som är värdeprogressiva (eller "PK" eller vad man än vill kalla oss) inte vill ge de "vita" värdereaktionära (eller "SD-gänget" eller vad man än vill kalla dem) rätt i att vi offrar jämställdhet för vad de kallar "kulturrelativism", från de fina hel-"vita" stadsdelar många av dem påstår att vi bor i (själv bor jag inte i en sådan), så vore det klokt att vi erkände och tog oss an även det problemet.
Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.
Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.
Okej.. tror jag begriper bättre vad du menar?
Oså vi Svenskar är rätt extrema.. det är något man skall ha i åtanke när man bedömer andra kulturer!
Vi är väldigt extrema individualister.. individens rätt går som regel före allt annat!
Och det skall man sätta i kontrast till sk familjevärderingar, kyrkan/församlingen, religion, nationalism, klanstrukturer och lite annat!
Vi har gjort oss oberoende utav sagda värden/sociala sammanhang!
Vi är tillomed så extrema att barnens rätt går före familjens, vi har både lagar och myndigheter som bevakar detta!
Det innebär både fördelar och nackdelar!
Sätt detta synsätt med barnens rätt i fokus mot andra synsätt där familjens helhet och anseende mot varandra.. klart det är en kulturchock.. speciellt om man som tidigare har haft ett visst anseende som familjens patriark!
I själva verket så är det bara nyanser i verkligheten… däremot så tarvar det lite andra uttryck, sådana som är legio i en svensk kontext!
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
Jag tror fortfarande inte du begriper. Kanske inte heller många andra av sajtens läsare, att döma av frånvaron av både kommentarer och "gillanden".
Jag är inte någon du behöver förklara för att vi är konstiga och förtrycker varandra i Sverige också. Jag är inte någon som (för att ta det aktuellaste exemplet) lyfter fram "unga män från Mellanöstern" som en enhetlig massa demoner och inte visar någon insikt i att de är minst lika olika som svenska killar, att många av de senare också följer ett strukturellt mönster av kvinnoförtryck eller att gärningsmannens nationalitet kanske inte spelar någon roll för den som drabbas.
Jag vet allt det och har själv försökt påpeka det i sådana diskussioner (som jag har sett även dig i). Men inget av det innebär ju att jag vill förringa vad de från Mellanöstern som faktiskt är missdådare gör eller tror att det gör mindre ont att bli våldtagen av en man därifrån.
Eller socialt kontrollerad och föst ner i "medeltiden" alltså, för att återgå till det tråden tar upp.
Egendomlig känsla att stå inför en person i mitt eget läger som faktiskt verkar göra precis vad SD-gänget anklagar oss för. Är det så här de uppriktigare bland dem känner det när de ropar, om de människor de klarar av att bry sig om, "ser ni inte att de lider? Var det verkligen det här ni ville, ni som alltid på ett eller annat sätt hänvisar till er överlägsna moral?"
Bara för att de inte klarar av att bry sig om alla på en gång tycker jag inte vi ska ställa lika låga krav på oss själva. Har du läst länkarna jag har postat och några länkar från dem? Det är inga abstrakta resonemang om kulturmönster, de handlar om konkreta människor som beskriver konkreta problem i sin egen vardag. Problem som inte är deras eget fel, som begränsar deras liv och som de ser begränsa andras ännu mer.
Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.
Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.
Kan också påpeka (upprepa) att det inte var så här illa tidigare. Det är alltså något som har kommit med den islamistiska "väckelsen" och liknande: det som på den "vita" sidan ghettostängslet brukar kallas "högervågen". Det gäller alltså bevisligen inte någon inneboende egenskap hos islam eller folk från Mellanöstern, ingen "kulturell essens".
Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.
Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.
Okej.. jag begriper kanske inte vad du diskuterar.. dock så vidhåller jag mitt eget sätt att framföra mina åsikter och analyser!
Näe, jag har inte läst alla länkar de är rätt många.
Sen så.. det luddigt sagda är det luddigt tänkta.. kan man inte förklara på ett enkelt sätt så är det inte säkert att någon annan begriper vad det är vad man vill framföra.
Såå.. jag framhärdar i mitt svenska synsätt.. vi är extrema induvidualister.. lagstiftning och system är återspeglingar av det synsättet.
Jag är helt på det klara med att det funkar på annorlunda sätt i andra länder..framförallt misstänker jag att tankegodset skiljer sig åt.
Tankegods och vanor är en sak.. i praktiken så behöver det inte skilja så mycket.. iallafall om vi pratar om individer med en sund självkänsla och respekt för andra individer.
För de allra flesta oavsett härkomst så är det sällan något som helst problem att anpassa sig till ett svenskt synsätt och en svensk kontext.. så länge man har något innanför pannbenet!
Vi är inte perfekta iomed vårt synsätt.. strävan efter perfektion är ofta en omöjlig sak.. iomed alla våra individuella brister.
I praktiken så blir det trots allt att komma fram till fungerande kompromisser, familj/släkt/religion/barn/arbete/inkomst och boende.. för att inte tala om kärlek och sexualitet!
Det är och förblir ett universiellt dilemma.. som behöver anpassas till den rådande kontexten där man befinner sig.
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
Som jag redan har sagt, ditt eller någon annans "sätt att framföra … åsikter och analyser" om samhället i stort har inte med trådämnet att göra.
Och nej, det här är inte luddigt tänkt. Det är väldigt enkelt. Det är nog du som inte vet något om den verklighet jag skriver om. Gör man inte det är det inte konstigt om allt ser "luddigt" ut.
Jag trodde det skulle räcka med att läsa till exempel första länken i tråden för att få ett hum, men det kanske det inte gör om det är en helt främmande värld.
Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.
Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.
Okej.. har läst första inlägget igen och länkarna!
Det är inget nytt problem per se.. dock så tror jag det accelrerar!
Och det problemet heter först o främst bostadssegregration.. där olika avarter får lov att frodas.. det ses ännu tydligare om du betraktar andra länder.
Iomed segregeringen så behöver man inte/kan inte assimilera sig med övrig befolkning.
Dessa områden.. oftast miljonprogrammets bostäder har alltid varit problemområden med människor som ryckts upp från sina rötter av olika skäl!
Skälen varierar men rotlösheten består.. det är främst insteget i det svenska samhället och anamandet av dess värderingar som steget tas till radhusidyllen/medelklassen!
De som bodde där först har flyttat för länge sedan. nu befolkas samma områden av nya människor.
Det är när omflyttningen upphör och vissa på livstid förpassas till dessa arbetskraftreservens reservat som olika udda företeelser breder ut sig.
Dvs när man inte blir fullt accepterad/en normal del av samhället så finns det alltid en grogrund för andra värdegrunder.
Så har det i princip alltid varit med alla invandrargenerationer.
Därmed inte sagt att vi som samhälle skall stöda allt som uppstår där.
Som sagt vad.. Sverige är inte perfekt.. vi har åtskilliga problem att brottas med.
Det är lixom ingen hemlighet att HAs medlemar oxå till stora delar kommer från sådana områden.. dock så är de flesta vita svenskar.
Det handlar rätt mycket om ett socialt utanförskap.
Vi var tidigare rätt framgångsrika på det området.. och det handlade om utbildningssystem, bostadspolitik, arbetsmarknadspolitik, samhällsplanering.. lite annan politik.
Vi kan om vi vill bli lika framgångsrika igen om vi bara vill!
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.