Annons:
Etiketterspråksfi
Läst 1244 ggr
VildaVittra
2015-02-12 15:12

Språkberikning med nya dialekter och ord

Språket är en fantastisk sak och det utvecklas konstant. Rinkebysvenskan räknas numera som en dialekt och ord som tjej har tillförts svenskan.

Vilka nya svenska ord använder du?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Annons:
tlover
2015-02-12 15:52
#1

Var kommer tjej ifrån?

Jag använder säkert endel nya ord som jag inte vet om är nya men jag använder också en hel del bonnska också.

l'm back

VildaVittra
2015-02-12 16:01
#2

#1 Tjej är ett romskt ord för dotter. Det finns faktiskt många romaniord i svenskan, som lattjo och jycke.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Magi-cat
2015-02-12 17:13
#3

En länk med exempel på hur språket förändras mot ett mer accepterat vardagligt tilltal och så några lånord…

Det går nog långsammare här ute på landet för jag tycker inte de där orden används vad jag har hört i alla fall…

https://svenskaspraket.si.se/for-studerande/artiklar-om-sverige/artikar-om-sprak/forandringar-i-svenska-spraket/


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2015-02-12 17:19
#4

"muck" är visst också från romani och betyder frihet…

Kola, känga, pojke, nalle, kola av och rappakalja från finskan…

Alla språk förändras hela tiden, lånar in och lånar ut. När orden blivit vardagliga tänker man inte på det…


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

VildaVittra
2015-02-12 17:22
#5

#4 Precis, hur många tänker på att engelskans husband kommer från fornnordiskans husbonde?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

tlover
2015-02-12 19:30
#6

#5 Eller window kommer från vindöye

l'm back

Annons:
Magi-cat
2015-02-12 21:22
#7

Lättare då att se var engelskans "smorgasbord" kommer ifrån. 😃


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

VildaVittra
2015-02-12 21:23
#8

Eller engelskans ombudsman.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Maria
2015-02-15 14:42
#9

När jag läste en svenskakurs så vet jag att vi fick läsa ett brev/artikel  som handlade just om rädsla för att språket höll på att utarmas och att vi skulle värna om vårt svenska arv.

Tyvärr har jag inte kvar det eller kan hitta det på nätet.

Det visade sig att det var författat på tidigt 1800-tal och givetvis redigerat med modern stavning men andemeningen var att man redan då hade oro inför språket.

Det var lite kul att läsa att oron var av samma art.

Jag tror inte vi behöver vara rädda. Ett språk är alltid i förändring och jag kan egentligen inte se något negativt med det utan snarare tvärtom.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[Daisy-Moa-Elsa]
2015-02-18 17:17
#10

Kan inte påstå att jag använder det i vardagen, men guss får mig alltid att le när jag hör det, alltid tyckt om det ordet för tjej/ flicka. Nog för att  det är ett av de första turkiska ord jag lärde mig på andra sidan sekelskiftet 😃

Maria
2015-02-18 18:47
#11

Ordet kombarris (stor sten) lär också komma från Romani.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Loris M
2016-06-19 21:27
#12

Försökte komma på något ord men det står helt stilla. 😓

[Hayabusa]
2016-06-23 09:27
#13

Diverse svordomar 😈

Annons:
Loris M
2016-06-23 10:24
#14

#13 Ja, sådant brukar man ju kunna snappa upp snabbt. 😇

Det är roligt att läsa nyordlistor från Institutet för språk och folkminnen. I ordlistan för året 2015 finns många ord som avspeglar dagens livsstil med att vara uppkopplad nästan dygnet runt. Bl.a. ögonkramp som orsakas av att man tittat på mobilen för länge. 😃

Rattsurfa bli jag bara upprörd över att det är så pass vanligt att det finns ett ord för det. Fattar inte att vi ännu inte helt förbjudit det. För ett par år sedan höll jag på att bli överkörd mitt på övergångsstället av någon som lekte med sin mobil. Oansvarigt!

Loris M
2016-06-23 10:28
#15

Dumpstra har jag aldrig hört talas om tidigare. 

(Betyder: Söka efter och använda sådant som andra slängt, i synnerhet mat)

http://www.sprakochfolkminnen.se/download/18.3ba9edd1515c7b7a4f5278/1451282128728/Nyordslista+2015+med+logga+NY.pdf

Magi-cat
2016-06-23 10:37
#16

Dumpstra har jag hört, det är en stark rörelse i en del städer, för att leva så etiskt och miljövänligt som möjligt.

Men inte ögonkramp….😃


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[Hayabusa]
2016-06-23 10:44
#17

#14 Tror att det är tämligen vanligt att folk snappar upp "fula" ord och kraftuttryck tidigt. 

Håller med om "rattsurfande", men det är ett problem även bland cyklister och fotgängare. Hörde något om det på radion, hur väldigt vanligt det är med olyckor bland t ex fotgängare som inte fokuserar på det som de ska dvs omvärlden.

Loris M
2016-06-23 10:44
#18

Ögonkram har jag kanske inte hört tidigare om men däremot upplevt. ☺️

Upp till toppen
Annons: