Annons:
Etiketterintegrationimmigrationpolitik
Läst 809 ggr
Loris M
6/18/17, 9:55 AM

Kvinna, välutbildad och nyanländ

Jag blir glad när jag läser att det växer fram fler utbildningar som riktar sig till utrikesfödda som har högskoleutbildning och yrkeserfarenhet från sina hemländer. Många andra europeiska länder har varit mycket duktigare på att ta till vara nyanländas och utrikesföddas kompetens än vi. Sverige har länge envisats med  att invandrade får börja om från början och läsa hela program och utbildningar på nytt trots att de redan har likvärdiga utbildningar i sina hemländer, precis som att vi har de bästa utbildningarna. Det har jag aldrig kunnat förstå. Speciellt som det svenska utbildningssystemet är inget att skryta med om man tittar på kvalité och studieresultat. 

Självklart är det viktigt att lära sig språket och att lära sig sådant som skiljer sig åt i de olika länderna som facktermer eller tekniken. Men att tvingas läsa om hela utbildningen känns fullständig slöseri med resurser.

Dessutom att vara kvinna och invandrad har inte varit lätt för många i mötet med handläggare på arbetsförmedlingen. Det är jättevanligt att kvinnor rekommenderas att läsa till eller söka jobb inom barn- eller äldreomsorgen oavsett vad de har för utbildning sedan tidigare. Det är så klart inget fel på de yrken men om en kvinna är utbildad ingenjör så vill hon med största sannolikhet jobba inom samma område även i Sverige. 

Det gäller att ha tur och träffa på rätt handläggare menar Diana Baghdo som arbetade som ingenjör i Syrien innan hon kom till Sverige. 

"Om några dagar anländer smederna till sjukhusbygget i Södertälje och Diana Baghdo går en runda för att kolla att allt är förberett.

Byggarbetarna Jarmo och Ragge pekar och förklarar hur de har tänkt. Diana Baghdo nickar och ställer följdfrågor. I dag är hon som ett med byggarbetsplatsen.Men den första tiden på jobbet var det inte lätt. 

Utöver språktrubbel hade somliga svårt att ta order från produktionsledaren från Syrien.

– Som nyanländ och kvinna var det dubbelt svårt för mig i början, säger Diana Baghdo. Men sen tänkte jag att jag måste visa dem att jag kan det här jobbet. Jag var tvungen att bevisa att jag har de kunskaper jag har.

I Syrien arbetade Diana Baghdo som ingenjör i 15 år. Men när kriget tvingade henne, maken och dottern att fly visste hon inte vad hon skulle tro om framtiden här i Sverige.

– Jag förlorade bostad, jobb, kontakter och referenser. Jag trodde aldrig att jag skulle kunna börja som ingenjör här i Sverige, säger hon. 

Men hon beskriver att hon hade tur som träffade en välinformerad handläggare på Arbetsförmedlingen.

– Min handläggare tipsade mig om ILP-programmet som Skanska har (en ledarskapsutbildning för utrikesfödda ingenjörer reds. anm.), men jag känner många som också har varit i kontakt med Arbetsförmedlingen och deras handläggare har inte känt till programmet, säger Diana Baghdo."

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/sodertalje/hon-flydde-syrien-nu-basar-hon-pa-sjukhusbygget

Annons:
Zepp
6/18/17, 8:15 PM
#1

Mm.. vi får lixom hoppas på det bästa!

Iallafall vi har brist på kvalificerad arbetskraft här i landet.

För att inte tala om hantverkare, vi har i princip lagt ner alla hantverkarutbidningar till förmån för mediaprogramet!

Good luck whit that!

Oså är vi nu beroende utav hantverkare från Polen/baltikum för att bygga det nya Sverige med alla dess bostadsbehov!

Samtidigt som en massa, kanske inte en massa, men iallafall många svenskar går arbetslösa?

Min ide är då att vi utvisar dessa svenskar i stället för de kvalificerade syrier/irakier/andra från mellanöstern?

Näe.. utvisa ingen som vi faktiskt behöver här i landet.. däremot så borde alla bidra på något sätt.. iallafall skaffa sig en utbildning som efterkrävs på arbetsmarknaden.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Upp till toppen
Annons: