Annons:
Etiketterkulturreligiontraditioner
Läst 979 ggr
[memoirsofaclone]
5/20/17, 3:19 AM

Hur gör muslimer på ramadan?

Snart börjar den muslimska fastemånaden ramadan. Jag har läst lite om den och en fråga dök genast upp. Man ska alltså fasta från soluppgång till solnedgång. Hur gör man då här i Sverige t ex? De muslimska länderna i  huvudsak nordafrika, mellanöstern och oceanien ligger i närheten av ekvatorn, vilket gör att solen visar sig regelbundet och jämnt fördelat på dygnet. Men här i Sverige, under denna tid maj-juni är solen uppe en stor del av dygnet, i Norrland har man midnattssol. Hur fastar muslimer här? Går de efter tiden som gäller i Mecka eller nåt?

Annons:
Magi-cat
5/20/17, 8:42 AM
#1

De gör på olika sätt, en del följer tiderna i Mecka eller Medina. 

"– Vissa säger att man inte kan fasta mer än två tredjedelar av dygnet, alltså 16 timmar. Andra menar att man ska följa fastetiderna i närmaste muslimska land eller stad. Det finns ingen som menar att man ska fasta dygnet runt, säger han."

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=5195954


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[memoirsofaclone]
5/20/17, 4:34 PM
#2

Ok då var det ungefär som jag tänkte, tack för  svar

Zepp
5/22/17, 7:12 PM
#3

Hur gör svenskar när fastan infaller sent på året?

Eh.. fastan ingår i den kristna tron oxå!

Om man säger som så, de flesta är sekulära, dvs de flesta tar lixom inte lika hårt på religiösa dogmer.

Svenskar äter i princip Semlor/fettisdagsbulle bara, det är det enda som är kvar i princip.

De som jag känner till som har någon Muslimskt påbrå är i princip lika religiösa som jag, dvs obefintligt!

Vilket inte utesluter att de firar fastans slut som vi.. fast kanske inte med Semlor?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Halvdansken
6/11/17, 6:16 AM
#4

#3. Fastan infaller före påsk, så det kan aldrig bli sent på året. Sen är det väl inte så många som föjler det där längre.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

MelodyX
6/11/17, 4:59 PM
#5

Många eritrianer använder sig av den kristna fastan. Det är ju dock en annan form av fasta, mer att man inte ska äta animaliska produkter… 

Här är en artikel om fasta i Sverige från Al Jazeera. Hårt liv. Min man (bor i Dalarna, äter mellan 22.30 och 01.50 nu.. Skitjobbigt, både för honom och för mig.  http://www.aljazeera.com/indepth/features/2014/07/ramadan-sweden-with-no-dusk-no-dawn-20147614423642407.html

Magi-cat
6/14/17, 8:44 AM
#6

Igår på språkcaféet hade vi nybakta chokladkakor. De muslimska vuxna fastade, (vilket vi faktiskt hade glömt 🤫 ☺️) men barnen åt för två. 😃

En stor del av kvällen ägnades åt samspråk om fastan och Ramadan, och det var otroligt intressant och lärorikt att höra dem berätta!
Till klockan 10 på kvällen fastade de. Sedan kan de äta fram till kl 2 på natten.
Fastan var, menade de. inte ett påbud utan ett sätt att tänka på och förena sig med dem som är fattiga och inte har mat. De hade själva varit utan mat, de visste vad det innebar, mycket väl. Och det finns fortfarande människor som inte får mat. Genom fastan tänker man på dem.
Under fastan är alla snälla mot varandra och säger vänliga saker. (Utom möjligen rökarna,  berättade de med ett skratt, för man får inte röka heller och det kan vara besvärligt för en del. 🤤😃)

Sedan avslutas Ramadan med fest i dagarna tre, när ALLA träffas och bjuder varandra på mat, massor av mat, man träffas, trivs - och äter en väldig massa gott och bjuder varandra.

(Inte helt olikt vår jul.)


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Zepp
6/14/17, 9:19 PM
#7

De som är födda med Muslimskt påbrå på mitt jobb fastar inget alls vad jag märkt!

Dvs de är mest troligt lika sekulariserade muslimer som jag är sekulariserad kristen?

Men jag misstänker starkt att de firar i dagarna tre hur som helst.. om inte annats så av tradition?

Litta som jag då på jul.. fasten jag gått ur kyrkan!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Loris M
6/14/17, 9:40 PM
#8

#7 Så är det ju. Många muslimer varken fastar, ber eller gör annat som  en muslim borde göra enligt Koranen, men även de firar Ramadan och andra högtider.

Här var det lite skrivet av en kvinna om frågan i #0 och lite annat runt högtiden:

"Hur gör man i Kiruna, där solen inte går ner?

För de muslimer som lever under midnattssolens eviga sken så anpassar de sig till närmsta stad som har en soluppgång och solnedgång.

Blir man trött om man jobbar under fastan?

De första dagarna är tunga och man saknar kaffet på fikarasterna. En torrhet kan uppstå i munnen om man pratar mycket. Men kroppen vänjer sig snabbare än vad man tror och längtan efter solnedgångskaffet växer i storlek.

Har ni en matfest och frossar i mat när solen gått ner?

För mig är matintaget en lugn stund. Många bryter fastan med mjölk, andra med exotiska juicer, jag med dadlar och vatten. Oftast äter man soppa som förrätt och sedan en varmrätt. Man vräker inte i sig mat och man orkar inte så mycket som man inbillar sig under de fastande timmarna.

Hur länge fastar man?

Man fastar ungefär 20 timmar per dygn och fastemånaden är 29 eller 30 dagar. I år började ramadan den 26 maj och avslutas den 25 juni."

https://www.etc.se/debatt/13-saker-alla-borde-veta-om-islamiska-hogtiden-ramadan

Upp till toppen
Annons: