Kultur, religion och traditioner

Hur gör muslimer på ramadan?

2017-05-20 03:19 #0 av: memoirsofaclone

Snart börjar den muslimska fastemånaden ramadan. Jag har läst lite om den och en fråga dök genast upp. Man ska alltså fasta från soluppgång till solnedgång. Hur gör man då här i Sverige t ex? De muslimska länderna i  huvudsak nordafrika, mellanöstern och oceanien ligger i närheten av ekvatorn, vilket gör att solen visar sig regelbundet och jämnt fördelat på dygnet. Men här i Sverige, under denna tid maj-juni är solen uppe en stor del av dygnet, i Norrland har man midnattssol. Hur fastar muslimer här? Går de efter tiden som gäller i Mecka eller nåt?

Anmäl
2017-05-20 08:42 #1 av: Magi-cat

De gör på olika sätt, en del följer tiderna i Mecka eller Medina. 

"– Vissa säger att man inte kan fasta mer än två tredjedelar av dygnet, alltså 16 timmar. Andra menar att man ska följa fastetiderna i närmaste muslimska land eller stad. Det finns ingen som menar att man ska fasta dygnet runt, säger han."

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=5195954

Hjärta "Then I guess I am alone, after all" (Janeway)

Anmäl
2017-05-20 16:34 #2 av: memoirsofaclone

Ok då var det ungefär som jag tänkte, tack för  svar

Anmäl
2017-05-22 19:12 #3 av: Zepp

Hur gör svenskar när fastan infaller sent på året?

Eh.. fastan ingår i den kristna tron oxå!

Om man säger som så, de flesta är sekulära, dvs de flesta tar lixom inte lika hårt på religiösa dogmer.

Svenskar äter i princip Semlor/fettisdagsbulle bara, det är det enda som är kvar i princip.

De som jag känner till som har någon Muslimskt påbrå är i princip lika religiösa som jag, dvs obefintligt!

Vilket inte utesluter att de firar fastans slut som vi.. fast kanske inte med Semlor?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.