Annons:
Etiketterjämställdhetsärbehandling
Läst 722 ggr
Loris M
1/20/17, 8:11 PM

Svenska hijabis och livet i slöja

Jag upprörs ofta över att de "förtryckta muslimska kvinnor i slöjan" sällan kommer till tals. Vi talar om dem, vi fördömer de män som förtrycker kvinnorna, vi vet hur de har det, vad de känner och tänker, varför de bär slöja…. allt detta utan att någonsin pratat med någon av de kvinnorna. Varför anser vi att det är okej att vi tar oss rätten att definiera dem och föra deras talan?  Varför är det okej att vi i ett samhälle som är starkt individualistiskt fråntar dessa kvinnor rätten att vara just individer och att vara på många olika sätt precis som vi andra och istället klumpar ihop dem? 

Därför blir jag glad när jag ser att de träder fram och för sin egen talan. I P1-morgon berättar Sarah Ameziane och Shama Vafaipour om sina upplevelser av att vara en hijabis i Sverige. (ca 11 minuter lång intervju)

"Sedan en tid tillbaka turnerar pjäsen ”Svenska Hijabis” för utsålda hus i landet, och det är inte en pjäs som alla andra, utan en som bygger på människors egna berättelser och med verkliga personer i rollerna, så kallad community teater. På scen står fem unga svenska muslimska kvinnor med sjal, hijab, och berättar om sina liv. Hör två av kvinnorna som medverkar i ”Svenska Hijabis”, Sarah Ameziane och Shama Vafaipour."

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=1650&artikel=6611173

Annons:
MelodyX
1/22/17, 8:53 PM
#1

Vi ska på den med grabbarna på jobbet - perfekt även för dem även om många svenska män också borde se den.

Loris M
2/4/17, 4:21 PM
#2

En artikel om kvinnorna.

"Det är fem svenska kvinnor man får möta. De har intressen som bakning, bildkonst och boxning. Annat de ägnar sig åt är foto och någon av dem är intresserad av pedagogik. Det som förenar dem är beslutet att bära hijabi.

Bakgrunden till föreställningen finns i de fördomar och det mostånd som kvinnor som bär hijab får möta. Men det handlar också om att utmana stereotyper och synliggöra den muslimska kvinnan som individ.

– Som hijabis får vi sällan ta plats och göra våra röster hörda. I stället talas det om oss och åt oss. Detta gör också att det saknas representation av en viktig grupp kvinnor i Sverige. Jag ville vara med i denna pjäs främst för att jag ville berätta själv om mitt liv som hijabi, och inte att någon annan gör det åt mig, säger Shama Vafaipour i ett pressmeddelande./…/

Föreställningen hade premiär på Dramaten i Stockholm i höstas och har efter det visats i Göteborg, Uppsala och Linköping. På scen finns hijabin med som huvudduk men också som rekvisita, där det långa tygstycket används som hopprep, boxningsring och för att illustrera hav."

http://malmo.etc.se/kultur-noje/svenska-hijabis-antrar-scenen

Upp till toppen
Annons: