Annons:
Etiketterfrämlingsfientlighetrasism
Läst 1685 ggr
Loris M
2017-01-14 12:14

Kulturell rasism

En bra debattartikel om vad kulturell rasism är. 

"Att hata islam och muslimer är inte rasism, påstås det ibland, eftersom rasism bara handlar om att hata andra påstådda människoraser. Islam och muslim är ingen ras, därför är det inte rasism att hetsa mot islam eller muslimer, heter det.

Problemet med det tänkandet är att rasismen aldrig handlat bara om ras och blod och biologi.

Definitionerna av ordet rasism varierar men reflekterar inte alltid den bredd rasismen har i praktiken. Klassisk rasism handlar inte bara om rädslan för rasblandning, utan även rädslan för ”den andres” kultur, religion, moral och tänkesätt. Men det är också rasism när man inte hatar alla av en s k ”ras”, eller etnisk grupp, utan bara hatar kulturen och religionen. Det är det som forskare kallar kulturrasism eller kulturell rasism"

https://motargument.se/2017/01/14/kulturell-rasism/

Och mer…. 

"Begreppet kulturrasism började användas i början av 1980-talet. I England och USA används även begreppen nyrasism (myntad av sociologen Martin Barker) och etnifiering för att beteckna samma fenomen. Under 1980- och 1990-talen har kulturrasism kommit att ersätta de tidigare allmänt accepterade formerna av biologisk rasism.[5]

Kulturrasism innebär en essentiell syn på kulturer. Kulturrasisten söker tillskriva en kultur vissa (negativa) värden. Dessa ställs ibland även mot den egna kulturen, som sägs sakna dessa negativa värden. De som anklagas för kulturrasism anklagas också ofta för att vara smygrasister. Enligt Marcello Vittorio Ferrada de Nolipsykiater och professor emiritus i folkhälsovetenskap, är kulturell rasism ett uttryck för "uppsåtligt politiskt bedrägeri eller av ett undermedvetet främlingsfientligt affektivt tillstånd" och att "kulturrasisten sällan vill, eller ytterst sällan kan, erkänna sin faktiska biologisk-etniska rasistiska inställning".[6]

Kulturrasism är besläktad med xenofobi (främlingsfientlighet), islamofobiantisemitism och orientalism.[7] Den kulturella rasismen som specifikt riktar sig mot judar kallas antisemitism. Riktar den sig mot romer kallas den antiziganism, mot kristna kristofobi, och riktas den mot muslimer kallas den för islamofobi.

Det har genomförts flera vetenskapliga studier, både svenska och internationella, som visar på att rasism antar olika skepnader och uttryckssätt, exempelvis biologisk, religiös, vetenskaplig, och kulturell rasism. Inom forskningen skiljs begreppen och behandlas som egna enheter för rasistiska uttryck och skepnader.[5]"

https://sv.wikipedia.org/wiki/Kulturell_rasism

Annons:
tarantass
2017-01-14 18:24
#1

Tack!

Så många gånger som man blir tvungen (om man vill/orkar bidra till folkbildning och motverka desinformation) att stånga pannan blodig mot folk som hävdar att bara den gamla biologiska (biologimissbrukande) rasismen skulle vara rasism.

Och som om den heller någonsin hade handlat om biologi…

Kanske tråden är värd att klistra på synlig plats (om det inte redan är gjort)?

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

Loris M
2017-01-14 18:33
#2

Ja, det ät tröttsamt att behöva förklara. Önskar att jag orkat göra en bättre och "snyggare" tråd eller kanske en artikel. Men det får bli en annan gång och det här får duga än så länge. Jag har lagt tråden i sajtens Lexikon så varje gång någon skriver kulturell rasism ska de kunna komma till den här tråden.

tarantass
2017-01-14 19:03
#3

#2: du orkar mer än jag och många andra! Heder åt det och den som vill läsa mer kan ju följa länkar och googla.

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

Loris M
2017-01-14 19:15
#4

#3 🌺🙂

vallhund
2017-01-15 01:42
#5

Jag nöjer mig med att trycka på "Bra inlägg"

❤️

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Zyperior
2017-01-15 04:27
#6

"Att hata islam och muslimer är inte rasism, påstås det ibland, eftersom rasism bara handlar om att hata andra påstådda människoraser. Islam och muslim är ingen ras, därför är det inte rasism att hetsa mot islam eller muslimer, heter det."

Ser sällan någon argumentera mot att hata mot muslimer inte skulle vara rasism. (Säger inte att det inte förekommer, men när det gör det så är det troligtvis ute i marginalerna och troligtvis inte värt att bry sig om).
Skulle nog vilja kalla detta att bredda målstolparna genom att skapa ett argument som inte finns för att rättfärdiga att kalla kritik mot islam för rasism och således kunna avfärda  dem som meningslösa fördomar och inte behöva motargumentera. (Har jag fel här vill jag ha konkreta exempel att detta förekommer ofta och centralt i debatten).

Kritik mot islam framställs av PK oftast som rasism, ibland som islamofobi. (Samma måttstock gäller inte kritik mot västerländsk religion). Oftast i den primära samhällsdebatten är det genuin kritik mot en religion/livsåskådning. Vilket jag inte förstår varför man skulle ha några problem med? Det är åsikter om idéer, uppfattningar om historia och syn på samhälle. Varför är det fel?
I den sekundära debatten kan jag absolut hålla med om att det ofta är hat. Å andra sidan, jag hatar nazism, kommunism och feminism, varför skulle jag inte kunna hata islam? Det är ju budskapet/idén jag hatar, inte den som följer det.

Avstängd från Feminism iFokus. Rätt nöjd med det.

Annons:
Loris M
2017-01-15 10:15
#7

#6 Ser sällan någon argumentera mot att hata mot muslimer inte skulle vara rasism

Jag har sett det ofta, men inte så mycket numera när jag undviker vissa sajter. Hatet är däremot lite mer förfinat än så. Det är inte många som säger: Jag hatar islam och jag är inte rasist, utan hatet kan utläsas och genomsyra deras kommentarer.

Kritik mot islam framställs av PK oftast som rasism, ibland som islamofobi. /…/ Varför är det fel? I den sekundära debatten kan jag absolut hålla med om att det ofta är hat.Å andra sidan, jag hatar nazism, kommunism och feminism, varför skulle jag inte kunna hata islam? Det är ju budskapet/idén jag hatar, inte den som följer det.

Islam liksom vilken religion eller livsåskådning som helst ska så klart kunna kritiseras. Problemet med "kritiken" mot islam i en del debatter är att det så gott som alltid övergår till att handla om de som utövar den. Då är det fel och kan vara rasism beroende på hur det uttrycks. Den kritiken brukar låta som så att de är dåliga på att anpassa sig, att de våldtar och förtrycker, att de inte har någon utbildning, att de inte vet vad demokrati är ….. o.s.v. När man klumpar ihop en så stor grupp människor som drygt 2 miljarder och påstår att de är på ett visst sätt så är det kulturell rasism. Då handlar det inte om religionen längre utan om dess utövare. Det handlar om fördomar som inte har någon koppling till islams grundtankar. Jag önskar att vi kunde prata om och kritisera islam och andra religioner utan att klanka ner på dem som utövar dessa.

tarantass
2017-01-15 14:40
#8

#7: håller med och vill lägga till ordet "svartmålning". Det finns alltför ofta inga nyanser hos vare sig muslimer eller islam, och finns det (medgivet under hårt tryck och i någon bisats) hos muslimer finns det inte hos islam, den är enbart ond. Till allt annat man kan säga om det förutsätter det ju också en helt orealistisk syn på hur människor (och deras kulturer) fungerar, en syn som man av naturliga skäl aldrig skulle tillämpa på sina egna som man vet något om.

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

Zepp
2017-01-17 20:29
#9

Att hata Muslimer är antisemitism.. iomed att de är semiter.. iallafall de som kommer från Arabien!

Man kan hata Turkar.. utan att vara antisemit.. iomed att de inte är Semiter!

Problemet då är att alla Turkar inte är Muslimer!

Iranier/Perser är heller inte Semiter utan de flesta är Arier!

Det är överhuvudtaget ett problem med att vara hatare.. man kan få en massa om bakfoten.

För övrigt så är inte alla Judar semiter heller!

Från det ena till det andra.. Antisemitism har sitt ursprung i Europa.. dvs de enda Semiter som Europeer kände till var av Mosaisk trosbekännelse.. dvs de vi kallar för judar.. även om alla av Mosaisk trosbekännelse faktskt inte är/har semistiskt ursprung.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

vallhund
2017-01-17 20:43
#10

Livet måste vara svårt för hatare….

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Upp till toppen
Annons: